Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 18 | 18 | 92-104

Article title

Kompetencje cyfrowe nauczycieli. Raport z badań

Content

Title variants

EN
The digital competencies of teachers. Research report

Languages of publication

Abstracts

EN
The article will characterize the research process aimed at identifying the specific digital competencies of university teachers. Identifying specific digital competencies took into account their impact on the effectiveness of individuals when performing specific functions in society and the possible impact on the functioning of the entire society. The research sample of the group interview (FGI – Focus Group Interview) consisted of experts and scientists who deal with the indicated social role in their scientific activity. Based on the conducted analyses, specific digital competencies were identified, and their definitions and sets of behavioral indicators were formulated, which make it possible to assess the presence of a given competence and indicate its level.
PL
W artykule zostanie scharakteryzowany proces badawczy, którego celem było określenie specyficznych kompetencji cyfrowych nauczycieli akademickich. Identyfikacja specyficznych kompetencji cyfrowych uwzględniała ich wpływ na efektywność działania jednostek podczas pełnienia określonych funkcji w społeczeństwie oraz możliwy wpływ na funkcjonowanie całego społeczeństwa. Próbę badawczą wywiadu grupowego (FGI – Focus Group Interview) stanowili eksperci, naukowcy, którzy w swojej działalności naukowej zajmują się wskazaną rolą społeczną. Na podstawie przeprowadzonych analiz zidentyfikowano specyficzne kompetencje cyfrowe, sformułowano ich definicje oraz zestawy wskaźników behawioralnych, które pozwalają ocenić występowanie danej kompetencji oraz wskazać jej poziom.

Year

Volume

18

Issue

18

Pages

92-104

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Wyższa Szkoła Humanitas

References

  • European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu (2017), DOI: 10.2760/ 159770, Publisher: Publications Office of the European Union.
  • Digital Competence Framework for Educators DigCompEdu) (2020), https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en.
  • Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (2020). Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny. Pobrano z lokalizacji Opinia – Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny – Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy, EESC-2020-01188-AC: https://eur-lex.europa.eu/legal- -content/PL/TXT/?uri=PI_EESC%3AEESC-2020-01188-AC.
  • Komisja Europejska /EACEA/Eurydice, Digital Education at School in Europe. Eurydice Report. [Edukacja cyfrowa w szkołach w Europie. Raport Eurydice], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg 2019, http://publications.europa.eu/resource/cellar/d7834ad0-ddac-11e9-9c4e-01aa75ed71a1.0012.01/DOC_1.
  • Komisja Europejska (2021), Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021–2027 – tworzenia ekosystemu edukacji cyfrowej, https://education.ec.europa.eu/pl/focus-topics/digitaleducation/action-plan.
  • Mańka A., Morańska D., Relacja z badań realizowanych przez Instytut Pedagogiki, Wyższej Szkoły Humanitas, w latach 2012–2015 i 2016–2018. Uszczegółowienie wniosków badawczych w zakresie: Zaangażowanie nauczycieli w doskonalenie umiejętności swoich oddziaływań w modelowanie kompetencji ochronnych uczniów. Opracowanie dla Instytutu Twórczej Integracji, 2022, http://www.instytuti.pl/superedu.-4.0-raport.html.
  • OECD, The Future of Education and Skills: Education 2030. The Future We Want. Raport OECD, OECD Publishing, Paris 2018, https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position% 20Paper%20(05.04.2018).pdf.
  • Siadak G., Kompetencje cyfrowe polskich uczniów i nauczycieli – kierunek zmian (2016), https://ogrodynauk.pl/index.php/onis/article/view/10.15503.onis2016.368.381.
  • Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG) (2018/C 189/01), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=en.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
28328289

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15584_di_2023_18_7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.