Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 10 | 4 | 163-171

Article title

Trudności w pracy z dzieckiem nieśmiałym w perspektywie nauczycieli

Content

Title variants

EN
Difficulties in Working with a Shy Child, in the Eyes of Teachers

Conference

Edukacja-Technika-Informatyka

Languages of publication

Abstracts

EN
The problem of shyness seems to have been overlooked in the broad discussion of the issue of upbringing. The knowledge of educators on this issue determines to some extent the effectiveness of the educational activities undertaken. The aim of the research was to discern the teachers’ opinions on the difficulties in working with a shy child. Empirical material was collected using a self-created questionnaire containing semi-open-ended and open-ended questions.
PL
Problem nieśmiałości wydaje się być pomijany w szerokiej dyskusji dotyczącej problematyki wychowania. Wiedza wychowawców dotycząca tej tematyki warunkuje w pewnym zakresie efektywność podejmowanych działań edukacyjnych. Celem badań było poznanie opinii nauczycieli na temat trudności w pracy z dzieckiem nieśmiałym. Materiał empiryczny zebrano wykorzystując kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji zawierający pytania z kafeterią półotwartą oraz otwartą.

Year

Volume

10

Issue

4

Pages

163-171

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Pedagogiki, Zakład Teorii Wychowania

References

  • Bandelow, B. (2011). Nieśmiałość: czym jest i jak ją pokonać. Sopot: GWP.
  • Carducci, B. (2008). Nieśmiałość. Nowe odważne podejście. Kraków: Znak.
  • Dzwonkowska, I. (2009). Nieśmiałość a wspierające i trudne relacje z ludźmi. Kraków: Impuls.
  • Gromelska, A. (2009). Nieśmiałość – jak uczyć dziecko pewności siebie? Życie Szkoły, 7, 19–22.
  • Harwas-Napierała, B. (1995). Nieśmiałość dorosłych: geneza, diagnostyka, terapia. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora.
  • Hurło, L., Kijowska, I.M., Sorokosz, I. (2017). Psychospołeczne wyznaczniki funkcjonowania ucznia we współczesnej szkole. Elbląg: Wyd. PWSZ w Elblągu.
  • Paszkiewicz, A., Łobacz, M. (2013). Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej. Warszawa: Difin.
  • Staniek, M. (2013). Nieśmiałość. Zmień myślenie i odważ się być sobą. Warszawa: Edgard.
  • Zabłocka, M. (2012). Zrozumieć nieśmiałość. Aspekty diagnostyczne i terapeutyczne. Bydgoszcz: Wyd. UKW.
  • Zimbardo, P.G. (2007). Nieśmiałość. Co to jest? Jak sobie z nią radzić? Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2038353

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15584_eti_2019_4_22
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.