Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 10 | 4 | 32-37

Article title

Organizacja przestrzeni klasy szkolnej a efektywność nauczania

Authors

Content

Title variants

EN
The Organization of the Classroom Space and the Effectiveness of Teaching

Conference

Edukacja-Technika-Informatyka

Languages of publication

Abstracts

EN
The purpose of the article is to try to answer the question to what extent classroom architecture and organization of classes can hinder or facilitate learning. The subject of considerations isthe issue of class arrangement, taking into account various aspects: children’s age, specifics of theclasses. Attention was also paid to individual differences between students and the need to adaptthe conditions to their needs. The proper organization of classes with space arrangement in orderto effectively integrate of group with children with various types of disabilities seems to be anespecially importan taspect.
PL
Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, na ile architektura klasy szkolnej i organizacja zajęć może utrudniać lub ułatwiać naukę. Przedmiotem rozważań jest problematyka aranżacji klasy z uwzględnieniem różnych aspektów, m.in. wieku dzieci, specyfiki prowadzonych zajęć. Zwrócono również uwagę na różnice indywidualne między uczniami i konieczność dostosowania warunków do ich potrzeb. Szczególnie ważnym aspektem wydaje się właściwa organizacja zajęć z aranżacją przestrzeni w celu efektywnej integracji grupy z dziećmi z różnymi typami niepełnosprawności.

Year

Volume

10

Issue

4

Pages

32-37

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny, ZakładPsychologii

References

  • Arends, R. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: WSiP.
  • Bańka, A. (2016). Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne podstawy projektowania. Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.
  • Bertram, K. (2016). The Cultural Architecture of Schools. The Translational Design of Schools: An Evidence-Based Approach to Aligning Pedagogy and Learning Environments. Pobrane z: http://hdl.handle.net/11343/191886.pdf (10.09.2019).
  • Behrenbruch, M., Bolger, K. (2006). Building a Sustainable Future. Teacher Magazine, 11, 16–19.
  • Carlson, M., Marcus-Newhall, A., Miller, N. (1990). Effects of Situational Aggression Cues: A Quantitative Review. Journal of Personality and Social Psychology, 58(4), 622–33.
  • Kolek, Z. (2010). Psychofizyka barwy. Prace Instytutu Elektrotechniki, LVII, 5–16.
  • Kuc, M. (2014). Problematyka i znaczenie budynku szkoły w kontekście percepcyjnego odbioru przestrzeni. W: J. Kuźma, J. Pułka (red.), Ku dobrej szkole skoncentrowanej na uczniach (s. 249–256). T. 2. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.
  • Petlák, E. (2007). Klimat szkoły, klimat klasy. Warszawa: Żak.
  • Zieliński, P. (2006). Wpływ barw otoczenia na reakcje fizjologiczne i zachowania – przegląd badań i próba oceny. Roczniki Psychologiczne, 10(1), 11–25.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2038273

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15584_eti_2019_4_3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.