Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 10 | 4 | 225-233

Article title

Geograficzny rozkład afiliacji członków rad redakcyjnych dziesięciu najwyżej rangowanych czasopism z Europy Wschodniej z obszaru Education według wskaźnika SCImago Journal Rank w 2018 roku

Content

Title variants

EN
Geographical Representation of the Editorial Board Membersof the Top Ten Journals from Eastern Europe, from the EducationArea, according to the SCImago Journal Rank indexin 2018 Process

Conference

Edukacja-Technika-Informatyka

Languages of publication

Abstracts

EN
he aim of this article is showing the distribution of geographical affiliation of the membersof editorial boards, selected 10 highest ranked journals from Eastern Europe, from the Educationarea, according to the SCImago Journal Rank index, in 2018. Bibliometric was chosen as themethod of measuring the potential of the analysed journals. In addition, the analysis of existingsources was used. Data from the SCImago portal show that from the 10 selected journals therewere: 3 Russian, 2 Polish, Lithuanian and Slovenian periodicals and 1 Serbian journal. The number of editorial boards members varied and ranged from 13 to 54 people. All the members of theabove-mentioned editorial boards were 357, and they came from 55 countries in total, including, tothe greatest extent, from Europe (71.75%), then from Asia (12.53%), North America (8.55%),Australia and Oceania (2.63%), South America (1,97%), and Central America and Africa (1.31%each). The significant internationalisation of the editorial boards of surveyed journals is noticeable,with the Americans being the only nation to appear on the editorial boards of all the surveyedperiodicals.
PL
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie rozkładu afiliacji geograficznej członków rad redakcyjnych (editorial board) wybranych 10 najwyżej sklasyfikowanych czasopism z Europy Wschodniej z obszaru Education według wskaźnika SCImago Journal Rank w 2018 r. Jako metodę pomiaru potencjału analizowanych czasopism wybrano bibliometrię. Ponadto zastosowano analizę źródeł zastanych. Z danych zawartych w portalu SCImago wynika, że wśród 10 wyselekcjonowanych pism znajdowało się: 3 periodyki rosyjskie, po 2 polskie, litewskie i słoweńskie oraz 1 czasopismo serbskie. Liczebność składów rad redakcyjnych była zróżnicowana i wahała się od 13 do 54 osób. Wszystkich członków wspomnianych rad było 357 i pochodzili oni łącznie z 55 państw, w tym w stopniu największym z Europy (71,75%), Azji (12,53%), Ameryki Północnej (8,55%), Australii i Oceanii (2,63%), Ameryki Południowej (1,97%) oraz Ameryki Środkowej i Afryki (po 1,31%). Dostrzegalne jest znaczne umiędzynarodowienie rad redakcyjnych badanych pism, przy czym Amerykanie są jedyną nacją, która występowała w radach redakcyjnych wszystkich analizowanych czasopism.

Year

Volume

10

Issue

4

Pages

225-233

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Uniwersytet Rzeszowski, Kolegium Nauk Społecznych,Instytut Pedagogiki, Katedra Pedagogiki Medialnej i Szkolnej

References

  • Bedeian, A.G., Van Fleet, D.D., Hyman, H.H. (2009). Scientific Achievement and Editorial Board Membership. Organizational Research Methods, 12(2), 211–238. https://doi.org/10.1177/ 1094428107309312.
  • Center for Educational Policy Studies Journal. (b.d.). Pobrane z: https://ojs.cepsj.si/index.php/ cepsj/about/editorialTeam (21.07.2019).
  • Crane, D. (1967). The Gatekeepers of Science: Some Factors Affecting the Selection of Articles for Scientific Journals. The American Sociologist, 2(4), 195–201.
  • Espin, J., Palmas, S., Carrasco-Rueda, F., Riemer, K., Allen, P.E., Berkebile, N., … Bruna, E.M. (2017). A Persistent Lack of International Representation on Editorial Boards in Environmental Biology. PLOS Biology, 15(12), e2002760. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.2002760.
  • European Journal of Contemporary Education. (b.d.). Pobrane z: http://ejournal1.com/en/index.html (20.07.2019).
  • Gaca, K., Psonka, T. (2017). Ocena jakości czasopism z wykorzystaniem parametrów bibliometrycznych w bazie Scopus. Społeczeństwo Informatyczne, 1(2), 15–28.
  • Gaca-Zając, K. (2018). Elsevir. Pobrane z: https://www.elsevier.com/pl-pl/connect/indeksowanieczasopism-naukowych-w-bazie-scopus (20.07.2019).
  • García-Carpintero, E., Granadino, B., Plaza, L.M. (2010). The Representation of Nationalities on the Editorial Boards of International Journals and the Promotion of the Scientific Output of the Same Countries. Scientometrics, 84(3), 799–811. https://doi.org/10.1007/s11192-010-0199-3.
  • Guerrero-Bote, V.P., Moya-Anegón, F. (2012). A Further Step Forward in Measuring Journals’ Scientific Prestige: The SJR2 Indicator. Journal of Informetrics, 6(4), 674–688. https://doi.org/ 10.1016/j.joi.2012.07.001.
  • Informatics in Education (b.d.). Pobrane z: https://www.mii.lt/informatics_in_education/ (21.07.2019).
  • Integration of Education (b.d.). Pobrane z: http://edumag.mrsu.ru/index.php/en/editorial-board (21.07.2019).
  • International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (b.d.). Pobrane z: http://www.ijcrsee.com/index.php/ijcrsee (21.07.2019).
  • Jankowska, E. (2014). Wskaźniki oceny czasopism SJR i SNIP – alternatywa dla IF. Podkarpackie Studia Biblioteczne, 3.
  • Jokić, M., Sirotić, G. (2015). Do the International Editorial Board Members of Croatian Social Sciences and Humanities Journals Contribute to Their Visibility. Media Research: Croatian Journal for Journalism and the Media, 21(2), 5–33.
  • Journal of Baltic Science Education (b.d.). Pobrane z: http://www.scientiasocialis.lt/jbse/ (20.07.2019).
  • Mendonça, S., Pereira, J., Ferreira, M.E. (2018). Gatekeeping African Studies: What Does “Editormetrics” Indicate about Journal Governance? Scientometrics, 117(3), 1513–1534. https://doi.org/10.1007/s11192-018-2909-1.
  • Metz, I., Harzing, A.-W. (2009). Gender Diversity in Editorial Boards of Management Journals. Academy of Management Learning & Education, 8(4), 540–557. https://doi.org/10.5465/ AMLE.2009.47785472.
  • Olechnicka, A. (2012). Potencjał nauki a innowacyjność regionów. Warszawa: Scholar.
  • Open Archaeology (b.d.). Pobrane z: https://www.degruyter.com/view/j/opar (20.07.2019).
  • Rębisz, S. (2017). The Presence of Polish, Hungarian and Slovak Publications in the Field of Education in the Web of Science Database. A Bibliometric Comparative Study. Practice and Theory in Systems of Education, 12(1), 21–35. https://doi.org/10.1515/ptse-2017-0003.
  • Rębisz, S., Kapczyński, M. (2018). Aktywność publikacyjna pracowników sektora nauki i badań z Polski, Słowacji i Węgier w latach 2005–2009 i 2010–2014. Zarządzanie Publiczne, 4(44), 403–425. https://doi.org/10.4467/20843968ZP.18.032.9935.
  • Science of Gymnastics Journal (b.d.). Pobrane z: https://www.fsp.uni-lj.si/en/research/scientific- -magazines/science-of-gymnastics/ (21.07.2019).
  • SCImago Institutions Ranking (b.d.). Pobrane z: https://www.scimagojr.com/journalrank.php? category=3304&country=Eastern%20Europe&type=j (20.07.2019).
  • SCImago-About Us (b.d.). Pobrane z: https://www.scimagojr.com/aboutus.php (20.07.2019). Studies in Second Language Learning and Teaching (b.d.). Pobrane z: https://pressto.amu.edu.pl/ index.php/ssllt (20.07.2019).
  • Voprosy Obrazovaniya/Educational Studies Moscow (b.d.). Pobrane z: https://vo.hse.ru/en/councilr (20.07.2019).
  • Xie, Y., Wu, Q., Li, X. (2019). Editorial Team Scholarly Index (ETSI): An Alternative Indicator for Evaluating Academic Journal Reputation. Scientometrics, 120(3), 1333–1349. https://doi.org/ 10.1007/s11192-019-03177-x.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2038615

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15584_eti_2019_4_30
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.