Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 10 | 4 | 66-71

Article title

Poznać, aby zrozumieć. Idea tolerancji we współczesnej edukacji

Authors

Content

Title variants

EN
Know to Understand. The Idea of Tolerance in ModernEducation

Conference

Edukacja-Technika-Informatyka

Languages of publication

Abstracts

EN
The article presents the premises of the exceptional importance of dialogue and trust in theprocess of education and social life. The article presents the conditions for the exceptional importance of the idea of tolerance in education and social life. It also addresses the necessity ofestablishing tolerance limits, shaping the next stages of non-tolerant behaviour, and points to theneed to and activities on the educational field triggered by a rapidly evolving reality, which permeated the cultural diversity of the and an approaching diversity of contemporary differences byrecognising the importance of the idea of tolerance in educational practice, we can shape the behavior of an individual whose foundation is the respect and openness to meet with other.
PL
Artykuł prezentuje przesłanki wyjątkowej ważności idei tolerancji w procesie edukacji oraz życia społecznego. Porusza także kwestie konieczności ustanowienia granic tolerancji, kształtowania kolejnych etapów zachowań nietolerancyjnych oraz wskazuje na konieczność podejmowania nowych zadań i działań na polu edukacyjnym, których źródłem jest szybko zmieniająca się rzeczywistość. Dzięki uznaniu ważności idei tolerancji w praktyce edukacyjnej możemy kształtować sposób zachowania się jednostki, którego fundamentem będzie szacunek i otwartość do spotykania się z innymi.

Year

Volume

10

Issue

4

Pages

66-71

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Pedagogiczny i Artystyczny, Instytut Edukacji Szkolnej, Zakład Wspomagania Rozwojui Edukacji Dziecka

References

  • Ambrosewicz-Jacobs, J. (2003). Tolerancja. Jak uczyć siebie i innych. Kraków: Stowarzyszenie Willa Decjusza.
  • Bazaniak, J. (2009). Inność obiektem tolerancji. Kształtowanie postaw tolerancyjnych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym w ich środowisku edukacyjnym. Poznańskie Studia Teologiczne, 23, 323–357.
  • Hanisz, J. (1995). Tolerowanie „inności” kolegów przez uczniów w wieku wczesnoszkolnym. W: A. Rosół, M.S. Szczepański (red.), Tolerancja. Studia i szkice (s. 75–93). t. 2. Częstochowa: Wyd. WSP w Częstochowie.
  • Keller, J. (1960). Tolerancja jako zasada moralna i postawa. Studia Filozoficzne, 1, 181–200.
  • Kołakowski, L. (1997). Mini wykłady o maksi sprawach. Kraków: Znak.
  • Konieczna-Sałamatin, J. (2018). Unia europejska wartości? Warszawa: Fundacja im. S. Batorego.
  • Lewowicki, T. (2014). Edukacja międzykulturowa – od lokalnych sukcesów ku globalnym przesłaniom i oddziaływaniom. Edukacja Międzykulturowa, 3, 19–38.
  • Nikitirowicz, J. (2000). Tolerancja jako wartość w pracy nauczyciela w społeczeństwie wielokulturowym. Chowanna, 2, 62–74.
  • Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
  • Nikitorowicz, J. (2012). Funkcje współczesnej szkoły w kontekście wyzwań społeczeństw wielokulturowych. W: T. Lewowicki, A. Różańska, G. Piechaczek-Ogierman (red.), Wielokulturowość i problemy edukacji (s. 15–29). Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
  • Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Żak.
  • Piejka, A. (2016). Tolerancja i integracja drogą do pokojowego współistnienia w społeczeństwie wielokulturowym. Studia z Teorii Wychowania, 7/2(15), 157–170.
  • Piekarski, A. (1979). Wolność sumienia i wyznania w Polsce. Warszawa: Polska Agencja Interpress.
  • Pilch, T. (1998). Tolerancja – wartość społeczna i cnota indywidualna. W: J. Kłoczowski, S. Łukasiewicz (red.), Tożsamość, odmienność, tolerancja a kultura pokoju (s. 117–126). Lublin: Instytut Europy Środkowo-Wschodniej.
  • Schillebeeckx E. (1993). Teologiczne podstawy tolerancji. Znak 45, 457(6), 13–21.
  • Sztumska, B. (1992). Wychowawcze aspekty tolerancji. W: S. Folaron (red.), Humanistyczne podstawy tolerancji (s. 74–79). Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
  • Wesołowska, A.E. (1989). Wychowanie dla pokoju w pracy szkoły. Warszawa: WSiP.
  • Wolski, J. (2015). Tolerancja a współczesny pluralizm kulturowy. Łódzkie Studia Teologiczne, 24, 1, 103–116.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2038241

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15584_eti_2019_4_8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.