Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 10 Numer specjalny | 1 | 99-105

Article title

Zachowania agresywne a zabawy preferowane przez dzieci w wieku przedszkolnym

Content

Title variants

EN
Aggressive Behaviour and Games Preferred by Preschool Children

Languages of publication

Abstracts

EN
The article discusses the problem of aggressive behaviour of children at the age of preschooleducation. The research presented in the article analyzes the relationship between aggressive behaviors and games chosen by children whose primary activity in the kindergarden is entertainment.The results of the educational experiment allow to state that there is a connection between aggressive behaviors in the physical form and the motor activities preferred by a preschool child.
PL
Artykuł omawia problematykę zachowań agresywnych dzieci w wieku przedszkolnym. Z uwagi na fakt, że w wieku przedszkolnym podstawową działalnością dziecka jest zabawa, badania własne przedstawione w tekście analizują związek takich zachowań agresywnych z preferowanymi przez dzieci zabawami. Wyniki badań pozwalają stwierdzić istnieje związku między zachowaniami agresywnymi w formie fizycznej dziecka w wieku przedszkolnym a preferowanymi przez nie zabawami ruchowymi.

Year

Issue

1

Pages

99-105

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Uniwersytet Rzeszowski, Kolegium Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki, Zakład Psychologii
  • Uniwersytet Rzeszowski, Kolegium Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki, Zakład Psychologii

References

  • Bandura, A., Ross, D., Ross, S.A. (1961). Transmission of Aggression through Imitation of Aggressive Models. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 63(3), 575–582. DOI: 10.1037/h0045925.
  • Berkowitz, L. (1989). Frustration-aggression Hypothesis: Examination and Reformulation. Psychological Bulletin, 106(1), 59–73. DOI: 10.1037/0033-2909.106.1.59.
  • Biała, M. (2008). Przedszkolaki. Co każdy rodzic i nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
  • Borecka-Biernat, D. (2014). Agresja – dlaczego dzieci ranią i jak możemy temu przeciwdziałać. Przegląd Naukowo-Metodologiczny, 22, 283–305.
  • Brzezińska, A. (2007). Jak rodzi się agresja? W: A. Brzezińska, E. Hornowska (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (s. 107–123). Warszawa: Scholar.
  • Czub, M. (1992). Zachowanie agresywne – agresja – osiąganie. Analiza zjawiska agresji jako istotnego czynnika w procesie socjalizacji. Kwartalnik Pedagogiczny, 1(141), 123–132.
  • Farnicka, M., Liberska, H. (2014). Transmisja międzypokoleniowa – procesy zachodzące na styku pokoleń. W: I. Janicka, H. Liberska, Psychologia rodziny (s. 185–202). Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Haug-Schnabel, G. (2001). Agresja w przedszkolu. Kielce: Jedność.
  • Kenrick, D.T., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. (2002). Psychologia społeczna. Gdańsk: GWP.
  • Kołakowski, A. (2018). Kliniczny obraz zaburzeń zachowania. W: A. Kołakowski (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka (s. 15–63). Sopot: GWP.
  • Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.
  • Liberska, H., Matuszewska, M., Freudenreich, D. (2013). Percepcja postaw rodzicielskich matek i ojców a zachowanie agresywne dorastających córek i synów. W: D. Borecka-Biernat (red.), Zachowanie agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania (s. 78–98). Warszawa: Difin.
  • Nartowska, H. (1980). Różnice indywidualne czy zaburzenia rozwoju dziecka przedszkolnego. Warszawa: WSiP.
  • Obuchowska, I. (2001). Agresja dzieci w perspektywie rozwojowej. W: M. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychoedukacja (s. 11–26). T. 3. Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
  • Okoń, W. (1984). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.
  • Piaget, J., Inhelder, B. (1999). Psychologia dziecka. Wrocław: Siedmioróg.
  • Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2014). Psychologia wychowawcza. Część 2. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Przetacznikowa, M., Makiełło-Jarża, G. (1979). Psychologia wychowawcza, społeczna i kliniczna. Warszawa: WSiP.
  • Ranschburg, J. (1993). Lęk, gniew, agresja. Warszawa: WSiP.
  • Skorny, Z. (1968). Psychologiczna analiza agresywnego zachowania się. Warszawa: PWN.
  • Smykowski, B. (2016). Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A.I. Brzeziska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 165–205). Gdańsk: GWP.
  • Wygotski, L.S. (2002a). Wczesne dzieciństwo. W: L.S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie (s. 91–129). Poznań: Zysk i S-ka.
  • Wygotski, L.S. (2002b). Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka. W: L.S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie (s. 141–163). Poznań: Zysk i S-ka.
  • Vitiello, B., Stoff, D.M. (1997). Subtypes of Aggresssion and Their Relevance to Child Psychiatry. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 307–315. DOI: 10.1177/108705479700200107.
  • Zaczyński, W. (1995). Praca badawcza nauczyciela. Warszawa: WSiP.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2042753

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15584_eti_2019_5_13
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.