Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 10 Numer specjalny | 1 | 21-28

Article title

Rozpoznawanie ekspresji emocjonalnej twarzy przez kobiety i mężczyzn – badania porównawcze osób głuchych i słyszących

Content

Title variants

EN
Recognition of Emotional Facial Expressions in Men and Women – Differences between Deaf and Hearing People

Languages of publication

Abstracts

EN
An analysis of emotional functioning of deaf people with regard to gender is important forunderstanding their activities in different areas of life. Emotional functioning is related to emotional intelligence, which involves emotion perception and recognition, emotional expressiveness,empathy, and the ability to control and regulate one’s emotions. The results of previous studieshave demonstrated that gender is one of the elements determining the ability to recognize emotional expressions. It is important to investigate whether deafness in the context of emotionalfunctioning is more important than gender differences. The present study was conducted on80 individuals (40 deaf people – 18 women and 22 men and 40 hearing people – 23 women and17 men). The Emotional Intelligence Scale – Faces (Matczak, Piekarska, Studniarek, 2005) anda set of photographs used by Paul Ekman in his study of basic emotions were used for data collection. The results obtained in the study revealed that men and women do not differ with regard tofacial emotion recognition but there are differences between the group of hearing and deaf people.
PL
Analiza funkcjonowania emocjonalnego osób głuchych z uwzględnieniem podziału na płeć ma istotne znaczenie dla zrozumienia ich aktywności na różnych płaszczyznach życia. Funkcjonowanie to wiąże się z inteligencją emocjonalną zawierającą spostrzeganie i rozpoznawanie emocji, ich wyrażanie i okazywanie, empatię, kontrolę oraz regulację emocji. Rezultaty dotychczasowych badań pokazują, że płeć jest jednym z elementów determinujących umiejętność rozpoznawania ekspresji emocji. Ważne jest sprawdzenie, czy głuchota w kontekście funkcjonowania emocjonalnego ma większe znaczenie niż różnice płciowe. Badania zostały przeprowadzone na grupie 80 osób (40 głuchych – 18 kobiet i 22 mężczyzn oraz 40 słyszących – 23 kobiet i 17 mężczyzn). Do badań została wykorzystana Skala Inteligencji Emocjonalnej – Twarze (Matczak, Piekarska, Studniarek, 2005) oraz zdjęcia wykorzystywane przez Paula Ekmana w badaniach emocji podstawowych. Wyniki uzyskane w badaniu pozwalają zauważyć, że kobiety i mężczyźni nie różnią się w rozpoznawaniu ekspresji mimicznej, a różnice występują między grupą słyszących i głuchych.

Year

Issue

1

Pages

21-28

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny, Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Ogólnej

References

  • Brody, L.R. (1999). Gender, Emotion and the Family. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Czuchta, B., Juszkiewicz, A., Mokrzyńska, K., Słomska, A., Urbańska, K. (2012). Zdolność rozpoznawania twarzy a czas nabycie umiejętności czytania. W: E. Drop, M. Mackiewicz (red.), Młoda Psychologia (s/ 253–266). T. 1. Warszawa: Liberilibri.
  • Darwin, K. (1988). O wyrazie uczuć u człowieka i zwierząt. Warszawa: PWN.
  • Eibl-Eibesfeldt, I. (1973). The Expressive Behavior of the Deaf-and-Blind-Born. W: M. Von Cranach, I. Vine (red.), Social Communication and Movement (s. 163–194). New York: Academic Press.
  • Ekman, P. (2003). Emotional Revealed, Recognizing Faces and Feelings to Improve Communication and Emotional Life. New York: Times Books.
  • Fisher, A.H. (1993). Sex Differences in Emotionality: Fact or Stereotype? Feminism and Psychology, 303–318.
  • Goleman, B. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.
  • Knopp, K. (2012). Czy kobiety naprawdę są bardziej inteligentne emocjonalnie niż mężczyźni. O różnicach międzypłciowych w zakresie zdolności emocjonalnych. Kwartalnik Naukowy, 4(12), 95–112.
  • Kotowicz, J. (2015). Czy studenci uczący się polskiego języka migowego lepiej rozpoznają emocje rysujące się na twarzy? General of Professional Education, 4, 14–19.
  • Lambrecht, L., Kreifelts, B., Wildgruber, D., (2014). Gender Differences in Emotion Recognition: Impact of Sensory Modality and Emotional Category. Cognition and Emotion, 28(3), 452–469.
  • Lewis, M., Haviland-Jones J. (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.
  • Lisiecka-Biełanowicz, M. (2002). Osoby niesłyszące w społeczeństwie – opis zjawiska. W: L. Frąckiewicz (red.), Postawy wobec niepełnosprawności (s. 79–90). Katowice. Wyd. AE w Katowicach,.
  • Łosiak, W. (2015). Emocja jako komunikat. Poznańskie Studia Slawistyczne, 9, 319–331.
  • Matczak, A. (2006). Natura i struktura inteligencji emocjonalnej. Psychologia – Etologia – Genetyka, 13, 59–87.
  • Matczak, A., Piekarska, J., Studniarek, E. (2005). Skala Inteligencji Emocjonalnej – Twarze (SIET): podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
  • Meadow, K.P. (1980). Deafness and Child Development. Berkeley: University of California Press.
  • Meadow, K.P., Greenberg M.T., Erting C. (1984). Attachment Behavior of Deaf Children with Deaf Parents. W: S. Chess, A. Thomas (red.), Annual Progress in Child Psychiatry and Child Development (s. 1596–1604). New York: Brunner/Mazel.
  • Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Orłowska-Popek, Z. (2011). Emocje w wypowiedziach uczniów niesłyszących. Kraków: Wyd. UP w Krakowie.
  • Padden, C., Humphries, T. (1988). Deaf in America: Voices from a Culture. Cambridge: Harvard University Press.
  • Mayer, J.D., Salovey, P. (1999). Czym jest inteligencja emocjonalna? W: P. Salovey (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna (s. 23–69). Poznań: Rebis.
  • Szczepankowski, B. (1999). Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównanie szans. Warszawa: WSiP.
  • Szczygieł, D., Jasielska, A. (2008). Czy z wiekiem stajemy się bardziej inteligentni emocjonalnie? Psychologia Rozwojowa, 13(1), 85–99.
  • Ślęzak, E. (2004). Przemiany w rolach społecznych kobiet i mężczyzn. Euro-limes, 1(4).
  • Tłokiński, W. (1982). Przegląd problematyki dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN.
  • Vasek, S., Stankowska, A. (1982). Zarys pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wyd. UŚ.
  • Waaraama, T. (2016). Gender Differences in Identifying Emotions from Auditory and Visual Stimuli. Logopedics, Phoniatrics, Vocology, 21, 1–7.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2042739

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15584_eti_2019_5_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.