Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 24 | 27-38

Article title

Socio-Ecological Instrumentalization and the Economic Objectives of Public Procurement Law

Content

Title variants

PL
Społeczno-ekologiczna instrumentalizacja a cele ekonomiczne prawa zamówień publicznych

Languages of publication

Abstracts

PL
W prawie europejskim współistnieją swobody rynku wewnętrznego (swoboda przepływu towarów i kapitału, przepływu osób (pracowników), swoboda prowadzenia działalności gospodarczej i świadczenia usług) i obowiązki państw członkowskich do osiągania celów środowiskowych, ochrony wrażliwych grup społecznych przed dyskryminacją i wykluczeniem lub zapewniania wysokiego poziomu zatrudnienia. Ta konkurencja polityk UE wymusza ustalenie, w jaki sposób instytucja prawna zamówień publicznych (jako obszar działania szeroko rozumianego państwa) może być wykorzystana do realizacji celów instrumentalnych (społecznych, środowiskowych) obok swojego nadrzędnego celu, tj. maksymalizacji bezpośredniej korzyści ekonomicznej z zamówienia publicznego. W artykule dokonano analizy stosownego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz przedstawianych na tle tego orzecznictwa poglądów nauki prawa zamówień publicznych. W rezultacie na wybranych przykładach ukazano pogłębiające się zjawisko społeczno-ekologicznej instrumentalizacji prawa zamówień publicznych jako kierunku rozwojowego tego zespołu unormowań.
EN
According to the law of the European Union, the freedoms of the single market (free movement of goods, capital and of people (workers), freedom of establishment and freedom to provide services), coexist with the obligations of Member States to achieve environmental objectives, protect vulnerable social groups against discrimination and exclusion, as well as to ensure a high level of employment. This competition between the EU policies undoubtedly necessitates the determination of how public procurement as a legal institution (an area of activity of the widely understood state) can be used to achieve instrumental (social, environmental) objectives, aside from its primary goal, i.e. maximizing the direct economic benefit from a public contract. This paper, within the scope of the abovementioned problem, analyses relevant judgments of the Court of Justice of the European Union, as well as opinions with regard to these judgments presented by legal experts on public procurement. In effect, the phenomenon of increasing socio-ecological instrumentalization of public procurement law (seemingly the direction towards which this regulation is aimed), was demonstrated in light of the selected examples.

Year

Issue

24

Pages

27-38

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • University of Wrocław

References

  • Case C-513/99 Concordia Bus Finland Oy Ab, formerly Stagecoach Finland Oy Ab and Helsingin kaupunki, HKL-Bussiliikenne [2002] ECR I-07213
  • Case C-448/01 EVN AG and Wienstrom GmbH v Republik Österreich [2003] ECR I-14527
  • Case C-341/05 Laval un Partneri Ltd v Svenska Byggnadsarbetareförbundet, Svenska Byggnadsarbetareförbundets avd. 1, Byggettan, Svenska Elektrikerförbundet [2007] ECR I-11767
  • Case C-346/06 Dirk Rüffert v Land Niedersachsen [2008] ECR I-01989
  • Case C-549/13 Bundesdruckerei GmbH v Stadt Dortmund [2014] ECLI:EU:C:2014:2235
  • Corvaglia, M. A. (2017). Public procurement and labour rights. Towards coherence in international instruments of procurement rights. Hart Publishing.
  • Directive 2014/24/EU of 26 February 2014 of the European Parliament and of the Council on public procurement and repealing Directive 2004/18/EC [2014] OJ L94/65
  • Directive 2014/25/EU of 26 February 2014 of the European Parliament and of the Council on procurement by entities operating in the water, energy, transport and postal services sectors and repealing Directive 2004/17/EC [2014] OJ L94/243
  • Horubski, K. (2017). Administracyjnoprawne instrumenty realizacji zamówień publicznych. Warszawa: C.H. Beck.
  • Nowicki, P., & Wierzbowski, M. (2018). Kierunki zmian w prawie zamówień publicznych - uwagi de lege ferenda. In M. Stręciwilk, A. Dobaczewska (Eds.), Potrzeby i kierunki zmian w prawie zamó- wień publicznych (pp. 43-55). Warszawa: Urząd Zamówień Publicznych.
  • Prieß, H. -J. (2005). Handbuch des europäischen Vergaberechts. Cologne: Carl Heymanns Verlag.
  • Romera, B. M., & Carranta, R. (2017). EU public procurement law: purchasing beyond price in the age of climate change. European Procurement & Public Private Partnership Law Review, (3).
  • Sjåfjell, B., & Wiesbrock, A. (2016). Why should public procurement be about sustainability? In B. Sjåfjell, A. Wiesbrock (Eds.), Sustainable public procurement under EU law. New perspectives on the state as stakeholder. Cambridge University Press.
  • Szydło, M. (2013). Prawna koncepcja zamówienia publicznego. Warszawa: C.H. Beck.
  • The Treaty on the Functioning of the European Union (2016) Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European, OJ C 202, 7.6.2016

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2023940

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15611_e21_2021_02
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.