Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 27 | 2 | 67-83

Article title

The Fiscal Policy of Germany and France. From the Creation of the Euro up to the Pandemic

Authors

Content

Title variants

PL
Polityka fiskalna Niemiec i Francji. Od utworzenia strefy euro do pandemii

Languages of publication

Abstracts

PL
Celem artykułu jest prezentacja rozwoju długu sektora instytucji rządowych i samo- rządowych oraz salda sektora instytucji rządowych i samorządowych w dwóch krajach strefy euro: w Niemczech i we Francji w celu sprawdzenia stopnia wypełnienia kryteriów konwergencji. W artykule omówiono dwa okresy: od czasu utworzenia wspólnej waluty do okresu przed globalnym kryzysem i po globalnym kryzysie do czasu pandemii. Francja i Niemcy notorycznie łamały zasady Paktu Stabilności i Wzrostu. Początek kryzysu to skokowy wzrost deficytu oraz relacji długu do PKB do poziomu ponad 80% w obu krajach, a następnie okres konsolidacji fiskalnej, w efekcie której Niemcy zdołały obniżyć swój dług poniżej 60% PKB, podczas gdy we Francji wskaźnik ten zbliżył się do 100% w 2019 roku. Metodologia przyjęta w artykule opiera się na podejściu analitycznym oraz przeglądzie literatury przedmiotu. W oparciu o tę metodologię przeprowadzono analizę stabilności długu publicznego. Zdaniem autora, Francja mogła wykorzystać okres wzrostu gospodarczego i przeprowadzić niezbędne reformy strukturalne. W sytuacji, kiedy podwyżki stóp procentowych ECB będą kontynuowane, kraj ten może znaleźć się w obliczu sytuacji krytycznej.
EN
The aim of this article is to demonstrate the development of general government debt and general government balance in two Eurozone countries, Germany and France, in order to investigate the extent of the fulfilment of the convergence criteria. The article is divided into two periods: from the creation of the Euro currency to the period before the global financial crisis, and after it to the time of the pandemic. France and Germany notoriously violated the rules of the Stability and Growth Pact. The beginning of the financial crisis saw a sharp rise in the deficit and debt-to-GDP ratio to over 80% in both countries followed by a fiscal consolidation period. As a result, Germany managed to reduce its debt to 60% of GDP, while in France this indicator achieved a level close to 100% in 2019. The methodology is based on an analytical approach and a literature review of the subject (see Escolano, 2010). Following this methodology, the debt sustainability analysis of the public debt was carried out. According to the author, France should have carried out the necessary structural reforms. Otherwise, if interest rates of ECB continue to rise, France may face a critical situation.

Year

Volume

27

Issue

2

Pages

67-83

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

author
  • Helena Chodkowska University of Technology and Economics

References

  • The Economist. (2012). France and the euro. The time-bomb at the heart of Europe. November 17th.
  • Escolano, J. (2010). A practical guide to public debt dynamics, fiscal sustainability, and cyclical adjust - ment of budgetary aggregates. International Monetary Fund.
  • European Commission. (2018). Vade mecum on the stability & growth pact. Institutional Paper, 075, 12-17.
  • European Commission. (2018). European economic forecast. Autumn 2018, Institutional Paper, 089.
  • Forbes. (2011). 20 pytań do… Mario Montiego, 17 listopada.
  • Janikowski, Ł. (2018). Does Poland need a fiscal council? Zeszyt mBank-CASE, (157), 8-44.
  • Mauro, P., Romeu, R., Binder, A., & Zaman, A. (2013). A modern history of fiscal prudence and profli - gacy. International Monetary Fund (Working Paper 13/5).
  • Marchewka-Bartkowiak, K. (2011). Pakt na rzecz stabilności i wzrostu. Biuro Analiz Sejmowych, 4(96).
  • Nordhaus, W. (1975). The political business cycle. The Review of Economic Studies, 42(2).
  • Nowak-Far, A. (2007). Pakt Stabilności i Wzrostu. Funkcje, działanie i przyszłość. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
  • OECD. (2017a). Government at a Glance.
  • OECD. (2017b). OECD Economic Survey, France.
  • OECD. (2018). OECD Economic Outlook, (2).
  • Ptak, P. (2017). Restoring balance in public finances in Europe in light of the fiscal compact. Argumenta Oeconomica Cracoviensia, (17).
  • Ptak, P. (2016). Fiscal conditions of growing out of debt in Europe. Ekonomista, (4).
  • Reinhart, C., Reinhart, V., & Rogof, K. ( 2012). Debt overhangs: past and present (NBER Working Paper Series 18015, April).
  • Reinhart, C., & Rogof, K. (2009). The time is diferent: Eight centuries of financial folly . Princeton: Princeton University Press.
  • Reinhart, C., & Rogof, K. (2010). Growth in a time of debt. American Economic Review, 100(2).
  • Rosati, D. K. (2013). Konsolidacja fiskalna a kryzys zadłużenia w strefie euro. In L. Oręziak, D.K. Rosati (Eds.), Kryzys nfiansów publicznych. Przyczyny, mechanizm, drogi wyjścia . Warszawa: Uczelnia Łazarskiego.
  • Roubini, N., & Sachs, J. (1988). Political and economic determinants of budget deficits in the indus - trial democracies (NBER Working Paper 2682, Cambridge, MA).
  • Tabellini, G. (1991). The politics of intergenerational redistribution. Journal of Political Economy, 99(2).
  • Von Hagen, J. (1998). Budgeting institutions for aggregate fiscal discipline (ZEI Working Paper B 98-01).
  • Wagner, R. (1977). Revenue structure, fiscal illusion, and budgetary choice. Public Choice, 25(1).
  • Wernik, A. (2014). Finanse publiczne. Cele, struktury, uwarunkowania. Warszawa: PWE.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2188143

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15611_fins_2022_2_06
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.