Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2023 | 61 | 1 | 57-70

Article title

Wojtyła’s view on Kant’s formalism and Scheler’s material ethics of value, or the ethics of material duty

Content

Title variants

PL
Wojtyła wobec formalizmu Kanta i materialnej etyki wartości Schelera, czyli etyka powinności materialnej

Languages of publication

Abstracts

PL
Artykuł przedstawia koncepcję etyki opracowaną przez Karola Wojtyłę w jego polemice z systemami etycznymi Immanuela Kanta oraz Maksa Schelera. Wojtyła negatywnie ocenia system Schelera jako narzędzie do naukowej interpretacji etyki chrześcijańskiej, a zarazem jako narzędzie interpretacji doświadczenia moralności jako takiego. Nie ocenia jednak negatywnie samej metody fenomenologicznej, która w jego opinii stanowi niezbędne narzędzie w analizie faktów moralnych. Co więcej, Wojtyła postuluje, aby metodę tę stosować jeszcze bardziej konsekwentnie niż czynił to sam Scheler. W swojej częściowo uzasadnionej polemice z Kantem, Scheler posunął się bowiem zbyt daleko, wykluczając moment normatywny z doświadczenia moralności. Wojtyła stwierdził, że sama fenomenologiczna analiza doświadczenia - przede wszystkim sądów sumienia - pokazuje, że normatywność dana jest w źródłowym doświadczeniu moralności.
EN
The article presents the concept of ethics developed by Karol Wojtyła in his polemic against the ethical systems of Immanuel Kant and Max Scheler. Wojtyła negatively evaluates Scheler’s system as a tool for scientific interpretation of the Christian ethics, and at the same time as a tool for interpreting the experience of morality as such. However, he does not negatively evaluate the phenomenological method itself, which, in his opinion, is an indispensable tool in the analysis of moral facts. Moreover, Wojtyła proposes that this method should be applied even more consistently than Scheler himself did. This is because in his – partly justified – polemic with Kant, Scheler went too far in excluding the normative moment from the experience of morality. Wojtyła argues that the very phenomenological analysis of experience – above all, the judgments of conscience – shows that normativity is given in the originary experience of morality.

Journal

Year

Volume

61

Issue

1

Pages

57-70

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Pontifical Lateran University

References

  • Buttiglione R., Myśl Karola Wojtyły, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1996.
  • Merecki J., L’antropologia filosofica nella teologia del corpo di Giovanni Paolo II, Cantagalli, Siena 2015.
  • Palacios J. M., Istota formalizmu etycznego, “Roczniki Filozoficzne” (1997–1998) n. 2, p. 187–202.
  • Scheler M., Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik, Francke Verlag, Bern 1954.
  • Styczeń T., Problem możliwości etyki jako empirycznie uprawomocnionej i ogólnie ważnej teorii moralności. Studium metaetyczne, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1972.
  • Wojtyła K., “Osoba i czyn” oraz inne studia antropologiczne, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2020.
  • Wojtyła K., Zagadnienie podmiotu moralności, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1991.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31207936

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15633_lie_61104
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.