Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2023 | 62 | 2 | 119-138

Article title

Back to sensuality itself. Jocelyn Benoist’s anti-phenomenological turn?

Content

Title variants

PL
Z powrotem do zmysłowości samej. Anty-fenomenologiczny zwrot Jocelyna Benoista?

Languages of publication

Abstracts

PL
Artykuł prezentuje sformułowaną przez Jocelyna Benoista krytykę fenomenologii jako projektu epistemologicznego, redukującego zmysłowość do narzędzia odsyłającego do sensu, a także proponowane przezeń uzupełnienie fenomenologii o ontologię percepcji, która pozwala oddać sprawiedliwość zmysłowości samej. Wskazuje, za filozofem, na paralele między fenomenologią formalną i materialną a estetyką nowożytną i poetyką jako praktyką odsłaniającą zmysłowość. Fenomenologia dźwięku oraz omówienie rewolucji awangardowej w muzyce (atonalność, mikrotonalność, muzyka konkretna) wskazują na ograniczenia estetyki nowożytnej oraz ilustrują możliwe kierunki rozwoju fenomenologii zmysłowości.
EN
The article presents Jocelyn Benoist’s criticism of phenomenology as an epistemological project that reduces sensuality to a tool of reference to meaning, and his proposal to supplement phenomenology with an ontology of perception that does justice to sensuality itself. Following the philosopher, the parallels between formal and material phenomenology and modern aesthetics and poetics as a practice that reveals sensuality are drawn. The phenomenology of sound and the discussion of the avant-garde revolution in music (atonality, microtonality, concrete music) point to the limitations of modern aesthetics and illustrate possible directions for the development of a phenomenology of sensuality.

Journal

Year

Volume

62

Issue

2

Pages

119-138

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

References

  • Anscombe G. E. M., An Introduction to Wittgenstein’s Tractatus, New York 1965.
  • Benoist J., L’adresse du réel, Paris 2017.
  • Benoist J., Le bruit du sensible, Paris 2013.
  • Kant I., Critique of judgment, transl. W. S. Pluhar, Indianapolis 1987.
  • Lévinas E., Paroles et silence, in: E. Lévinas, Oeuvres, vol. 2, Paris 2009.
  • Merleau-Ponty M., The visible and the invisible. Followed by working notes, ed. C. Lefort, transl. A. Lingis, Evanston 1968.
  • Merleau-Ponty M., The world of perception, transl. O. Davis, London–New York 2004.
  • Nietzsche F. W., On the Genealogy of Morals, transl. D. Smith, Oxford 1996.
  • Rousseau J. J., Essay on the Origin of Languages, in: Essay on the Origin of Languages and Writings Related to Music, transl. J. T. Scott, Hanover 1998, p. 289–332.
  • Schönberg A., Theory of harmony, transl. R. E. Carter, Berkeley 1978.
  • Travis C., The Silence of the Senses, “Mind” 113 (2004) no. 449, p. 57–94.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31222246

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15633_lie_62207
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.