PL
Artykuł prezentuje sformułowaną przez Jocelyna Benoista krytykę fenomenologii jako projektu epistemologicznego, redukującego zmysłowość do narzędzia odsyłającego do sensu, a także proponowane przezeń uzupełnienie fenomenologii o ontologię percepcji, która pozwala oddać sprawiedliwość zmysłowości samej. Wskazuje, za filozofem, na paralele między fenomenologią formalną i materialną a estetyką nowożytną i poetyką jako praktyką odsłaniającą zmysłowość. Fenomenologia dźwięku oraz omówienie rewolucji awangardowej w muzyce (atonalność, mikrotonalność, muzyka konkretna) wskazują na ograniczenia estetyki nowożytnej oraz ilustrują możliwe kierunki rozwoju fenomenologii zmysłowości.
EN
The article presents Jocelyn Benoist’s criticism of phenomenology as an epistemological project that reduces sensuality to a tool of reference to meaning, and his proposal to supplement phenomenology with an ontology of perception that does justice to sensuality itself. Following the philosopher, the parallels between formal and material phenomenology and modern aesthetics and poetics as a practice that reveals sensuality are drawn. The phenomenology of sound and the discussion of the avant-garde revolution in music (atonality, microtonality, concrete music) point to the limitations of modern aesthetics and illustrate possible directions for the development of a phenomenology of sensuality.