Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2022 | 26 | 2 | 7-31

Article title

Recommendations of Pope Francis on Rhetoric

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Papież Franciszek dba o jakość homilii. Potwierdził to także w adhortacji Ewangelii gaudium, w której temat homilii podjął w 24 punktach. Kilka z nich odnosiło się również do zaleceń dotyczących formy raportowania. Dobra treść nie wystarczy na homilię. Musi być również odpowiednio przedstawiona. Zarówno starożytna, jak i chrześcijańska retoryka oraz współczesna teoria komunikacji  mają doświadczenie z recytacją. Papież powtórzył, jak ważne jest, aby kaznodzieja mówił poprawnie, używał odpowiedniego języka, mówił prosto i wyraźnie, zwracał uwagę na stronę głosową przemówienia, używał odpowiednich gestów i nie mówił zbyt długo.
EN
Pope Francis cares about the quality of homilies. He confirmed this in the exhortation Evangelii gaudium, in which he presented twenty-four points on the homily. Several of them contain recommendations about the manner of preaching. Strong content is not enough for a good homily; the presentation must be appropriate. Ancient and Christian rhetoric as well as modern communication theory all deal with the quality of discourse. The Pope reiterated the importance of the preacher to speak properly, use appropriate language, speak simply and clearly, be mindful of the vocal aspect of their speech, to use appropriate gestures and not to speak for  too long.

Journal

Year

Volume

26

Issue

2

Pages

7-31

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Comenius University in Bratislava

References

  • Anderson K., Half as Much is Twice as Good, http://www.preaching.org/halfasmuchistwiceasgood/ (15.05.2017).
  • Augustin, O kresťanskej náuke. O milosti a slobodnej vôli, Prešov 2004.
  • Braun R., Umění rétoriky, Praha 2009.
  • Cavanaugh B., Malé příběhy, Kostelní Vydří 2001.
  • Dragula A., Kościół na rynku. Eseje pastoralne, Warszawa 2020.
  • Ehrenborg J., Mattock J., Přesvědčivé vystupovaní, Praha 1995.
  • Engemann W., Einführung in die Homiletik, Tubingen–Basel 2002.
  • Finley J. F., Wake Up and Preach!, New York 1986.
  • Francis, Evangelii gaudium.
  • Francis, Lumen fidei.
  • Francis, Príhovory Svätého Otca Františka počas návštevy Slovenska, https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20210916107 (19.10.2021).
  • Gallo C., Hovor ako TED. 9 tajomstiev verejnej prezentácie od najlepších ročníkov z TEDx konferencií, Brne 2016.
  • Health C., Health D., Jak zaujmout hned napoprvé, Praha 2009.
  • Müller K., Homiletik: ein Handbuch für kritische Zeiten, Regensburg 1994.
  • Panuś K., Zarys historii kaznodziejstwa w Kościele katolickim, Kraków 1999.
  • Radcliff T., Prečo chodiť do kostola?, Zvolen 2013.
  • Ryczek W., „De rhetorica christiana” św. Augustyna: między filologią a filozofią, in: Studia Rhetorica, red. M. Choptiany, W. Ryczek, Kraków 2011, s. 211–225.
  • Schwarz A., Jak pracować nad kazaniem, Warszawa 1993.
  • Siwek G., Blaski i cienie współczesnego przepowiadania, Kraków 1997.
  • Šuráb M., Aby nás radi počúvali, Nitra 2004.
  • Šuráb M., Homiliae gaudium, Nitra 2018.
  • Szymik J., Dogmatyka na ambonie, in: Integralne kształcenie kaznodziei, red. W. Broński, Lublin 2006, s. 189–209.
  • Vinco R., Papst Franziskus und die sprache Peripherien, in: Barmherzigkeit und zärtliche Liebe. Das theologische Programm von Papst Franziskus, Hrsg. K. Appel, K. Deibl, J. Helmut, Freiburg im Breisgau 2016.
  • Vopřada D., Svatý Augustin - Vánoční promluvy, Praha 2015.
  • Wenz H., Körpersprache im Gottesdienst, Lepzig 1998.
  • Wiedenmann R. D., Schwinkendorf H., Herzler H., Der Rhetorik-Trainer. Reden lernen für Gemeinde und Beruf, Wuppertal 1999.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
29430789

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15633_ps_26201
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.