Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2022 | 26 | 3 | 29-52

Article title

Równość kobiety i mężczyzny w godności i prawie do sakramentów ze szczególnym uwzględnieniem święceń i małżeństwa

Content

Title variants

EN
Equality of Women and Men in Dignity and the Right to the Sacraments, with Particular Emphasis on Holy Orders and Marriage

Languages of publication

Abstracts

EN
The fundamental right of the faithful to the sacrament comes from God’s law. It is a guarantee of the possibility of achieving the spiritual goods that are necessary for salvation. Only the law of God contained in the essence of the sacraments themselves can limit this law. Among the general conditions that must be met in order to exercise the right to the sacrament are those mentioned in can. 843 Corpus Iuris Canonici. The universal legislator cares for the equal treatment of all the faithful on the basisof their dignity. From this dignity comes the equality of men and women also in accessing the sacraments. This is true of all seven sacraments. In the case of Baptism, Confirmation, Eucharist, Penance and Reconciliation, and the Anointing of the Sick,the Legislator does not introduce any gender differences or even mention them. The biggest discussions on the issue of equality arise from the possibility of receiving the sacrament of Holy Orders only for men. However, it must be said that the Church isfree to choose candidates for ordination. Therefore, it must be said that men also do not have this right. For this reason, men and women are also equal in law in this matter. In the case of the sacrament of matrimony, woman and man are equal in law andduties (cf. can. 1055 of the Code of Canon Law). It could be said that a woman is in a sense privileged in the Latin Church as regards the obstacle to abduction. However, the intention of the legislator is to ensure that everyone has the right to free choice oftheir spouse. That is why all normative decisions, both canonical and liturgical, aim to emphasize this equality of woman and man.
PL
Fundamentalne prawo wiernych do sakramentu pochodzi z ustanowienia Bożego. Jest ono gwarantem możliwości osiągnięcia duchowych dóbr, które są niezbędne do zbawienia. Jedynie prawo Boże zawarte w istocie samych sakramentów może to prawo ograniczyć. Wśród fundamentalnych warunków, które trzeba spełnić, aby można było korzystać z prawa do sakramentu są te, które zostały wymienione w kan. 843 Kodeksu prawa kanoniczngo. Prawodawca powszechny troszczy się o równe traktowanie wszystkich wiernych ze względu na ich godność. Z niej wypływa równouprawnienie kobiety i mężczyzny również w kwestii przystępowania do  sakramentów. Dotyczy to wszystkich siedmiu sakramentów. W przypadku chrztu, bierzmowania, Eucharystii, pokuty i pojednania oraz namaszczenia chorych prawodawca nie wprowadza żadnych różnic co do płci ani nawet o niej nie wspomina. Największe dyskusje w sprawie równouprawnienia budzi możliwość przystępowania do sakramentu święceń tylko mężczyzn. Jednakże należy stwierdzić, że Kościół jest wolny w wyborze kandydatów do święceń. Dlatego należy stwierdzić, że również mężczyźni nie mają takiego prawa. Z tego względu mężczyźni i kobiety są również równi w prawie w tej kwestii. W przypadku sakramentu małżeństwa, kobieta i mężczyzna są zrównani w prawie i obowiązkach (por. KPK, kan. 1055). Można byłoby stwierdzić, że kobieta w pewnym sensie jest uprzywilejowana w Kościele łacińskim, jeśli chodzi o przeszkodę uprowadzenia. Jednak w intencji prawodawcy jest zapewnienie wszystkim prawa do wolnego wyboru małżonka. Dlatego wszystkie decyzje normatywne, zarówno kanoniczne, jak i liturgiczne, mają na celu uwydatnienie tej równości kobiety i mężczyzny.

Journal

Year

Volume

26

Issue

3

Pages

29-52

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu

References

  • Blanco M., can. 850, w: Exegetical commentary on the Code of canon law, vol. 3.1, Chicago 2004, s. 432–433.
  • Cenalmor D., can. 213, w: Exegetical commentary on the Code of canon law, vol. 2, Montréal–Chicago 2004, s. 76–83.
  • Codex Iuris Canonici: Pii X Pontificis Maximi iussu digestus Benedicti Papae XV auctoritate promulgatus, 27.05.1917, oprac. P. Gasparri, Romae 1917.
  • Kodeks prawa kanonicznego, Poznań 1984.
  • Kodeks kanonów Kościołów wschodnich, Lublin 2022.
  • Delpini F., Indissolubilità matrimoniale e divorzio dal I al XII secolo, Milano 1979.
  • Fornés J., can. 208, w: Exegetical commentary on the Code of canon law, vol. 2, Montréal–Chicago 2004, s. 41–46.
  • Gajda P., Prawo małżeńskie Kościoła katolickiego, Tarnów 2016.
  • Ghirlanda G., Il diritto nella Chiesa mistero di comunione, Roma 2014, s. 54–55.
  • Góralski W., Kościelne prawo małżeńskie, Warszawa 2006.
  • Hervada J., Le radici sacramentali del diritto canonico, „Ius Ecclesiae” 17 (2005) No. 3, s. 629–658.
  • Jakubiak T., Problem ważności przyjęcia sakramentu święceń w prawie Kościoła katolickiego, Płock 2020.
  • Jan Paweł II, Christifideles laici.
  • Jan Paweł II, Mulieris dignitatem.
  • Jan Paweł II, List apostolski Ordinatio sacerdotalis, 22.05.1994, „Acta Apostolicae Sedis” 86 (1994), s. 545–548, za: „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 8 (1994), s. 7–9.
  • Kodeks prawa kanonicznego. Komentarz, red. P. Majer, Kraków 2011.
  • New commentary on the Code of Canon Law, eds. J. Beal, J. Coriden, T. Green, New York [cop. 2000].
  • Obrzędy chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych. Dostosowane do zwyczajów diecezji polskich, Katowice 2016.
  • Obrzędy sakramentu małżeństwa dostosowane do zwyczajów diecezji polskich, Katowice 2009.
  • Pighin B., Diritto sacramentale canonico, Venezia 2016.
  • Pinto P., Commento al. Codice dei Canoni delle Chiese Orientali, Città del Vaticano 2001.
  • Pinto P., Commento al. Codice di Diritto Canonico, Roma 1985.
  • Codice di Diritto Canonico Commentato, a cura della Redazione di „Quaderni di diritto ecclesiale”, Milano 2009.
  • Rincón-Pérez T., La liturgia e i sacramenti nel diritto della Chiesa, Roma 2014.
  • Sabbarese L., Il matrimonio canonico nell’ordine della natura e della grazia, Roma 2019.
  • Sobór Trydencki, Kanony o reformie małżeństwa, I/C 1–10, w: Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 4, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2005, s. 721–733 (Źródła Myśli Teologicznej, 33).
  • Sobór Watykański II, Lumen gentium.
  • Sobór Watykański II, Gaudium et spes.
  • Święta Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja Inter insigniores, 15.10.1976, „Acta Apostolicae Sedis” 69 (1977), s. 98–116, https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19761015_inter-insigniores_pl.html (13.09.2021).
  • Święta Kongregacja Nauki Wiary, Odpowiedź na wątpliwości dotyczące doktryny zawartej w liście apostolskim Ordinatio sacerdotalis, 28.10.1995, „Acta Apostol-icae Sedis” 87 (1995), s. 1114, https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19951028_dubium-ordinatio-sac_pl.html (13.10.2021).
  • Trojanowski B., Prawo do sakramentu święceń, „Ateneum Kapłańskie” 177 (2021) z. 2 (675), s. 326–338.
  • Vasil C., Separacja, rozwód, rozwiązanie węzła małżeńskiego i powtórne zaślubiny. Stanowiska teologiczne i rozwiązania praktyczne Kościołów prawosławnych, w: Pozostać w prawdzie Chrystusa. Małżeństwo i Komunia w Kościele katolickim, przekł. K. Markiewicz, A. Sikora, M. Wiertlewska, red. R. Dodaro OSA, Poznań 2015, s. 93–124.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
29430813

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15633_ps_26302
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.