Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 11 | 2 | 280-290

Article title

Nauczyciel w doświadczeniu Innego

Content

Title variants

EN
A teacher in the experience of the Other

Languages of publication

Abstracts

EN
This article presents the teacher who meets with the Other in the school environment, according to the concept of intercultural education. A child from risk settings, denoted as the Other, is defined as growing in difficult living and housing conditions and struggling with developmental crises of childhood and adolescence. Taking into account the classification of teacher types in accordance with Zbigniew Zaborowski approach, the author interprets the narration of meetings the Others (children from risk setting) with liberating, uninterested, conflictual teachers, as well as with the new category of an educator created on the basis of children’s stories.
PL
W opracowaniu autorka pragnie zwrócić uwagę na spotkania nauczyciela z Innym w przestrzeni edukacyjnej, w odniesieniu do koncepcji edukacji międzykulturowej. Innym, czyni dziecko z układu ryzyka, które charakteryzuje się wzrastaniem w trudnych warunkach socjalno-bytowych oraz zmaganiem się z kryzysami rozwojowymi okresu dzieciństwa i dorastania. Uwzględniając klasyfikację typów nauczycieli w ujęciu Zbigniewa Zaborowskiego, autorka interpretuje narrację spotkań Innych (dzieci z układu ryzyka) z nauczycielami wyzwalającymi, obojętnymi, konfliktowymi, rzeczowymi, a także z nową kategorią pedagoga utworzoną na podstawie dziecięcych opowieści (typ umęczony).

Year

Volume

11

Issue

2

Pages

280-290

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach

References

  • Adamska-Staroń, M. 2009. Edukacja – Inspiracja – Tworzenie. W: Szmidt, K., L. i Ligęza, W. red. Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – badanie – wsparcie. Kraków: OTE „Kangur”, PSK, ss. 167–193.
  • Bąbel, P. 2011. Terapia behawioralna zaburzeń rozwoju z perspektywy analizy zachowania. Psychologia. 3 (16), ss. 27–38.
  • Blake, N. and Masschelein, J. 2003. Critical theory and critical pedagogy. W: Blake, N., Smeyers, P., Smith, R., D. and Standish, P. red. The blackwell guide to the philosophy of education. Malden: Blackwell Publishing, pp. 38–57.
  • Bennett, M. J. 1986. Developmental approach to training intercultural sensitivity. International Journal of Intercultural Relations. 2 (10), pp. 179–186.
  • Brzezińska, A. 2003. Dzieci z układu ryzyka. W: Brzezińska, A., Jabłoński, J. i Marchow, M. red. Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, ss. 11–57.
  • Cudowska, A. 2017. Inny w aksjologicznej przestrzeni wychowania. Lubelski Rocznik Pedagogiczny. XXXVI, ss. 25–34.
  • Grzybowski, P. P. 2008. Edukacja międzykulturowa – przewodnik. Pojęcia – literatura – adresy. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Hałas, E. 2006. Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kapuściński, R. 2007. Ten Inny. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Kotarbiński, T. 1987. Wypowiedź w dyskusji o etyce zawodowej. W: Smoczyński, P. J. red. Pisma etyczne. Wrocław – Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Krasuska-Betiuk, M. 2015. Interakcje w klasie szkolnej z perspektywy społecznych reprezentacji i oczekiwań interpersonalnych. Studia z Teorii Wychowania. 3 (12), ss. 49–77.
  • Lewowicki, T. 2000. W poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej. W: Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E. i Szczurek-Boruta, A. red. Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice: UŚ, ss. 21–35.
  • Łobocki, M. 1994. Autorytet w wychowaniu. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 9, ss. 5–9.
  • Nikitorowicz, J. 2003. Wartość etnosu jako podstawa kształtowania tożsamości wielokulturowej, podłoże konfliktów kulturowych i cel edukacji międzykulturowej. W: Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E. i Gajdzica, A. red. Świat wartości i edukacja międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa: UŚ – Filia w Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, ss. 35–54.
  • Nikitorowicz, J. 2001. Spotkanie i dialog kultur – wymiar edukacji międzykulturowej. W: Lewowicki, T., Nikitorowicz, J., Pilch, T. i Tomiuk, S. red. Kultury tradycyjne a kultura globalna. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”, ss. 85–104.
  • Polak, K. 2012. Bezradność nauczyciela. Kraków: UJ.
  • Rzeźnicka-Krupa, J. 2013. Inny i pedagogika: doświadczanie Inności i relacja z Innym jako istotne kategorie nauk o wychowaniu. Studia Edukacyjne. 23, ss. 31–45.
  • Strelau, J. (red. nauk.) 2000. Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP.
  • Szczepański, J. 1971. Odmiany czasu teraźniejszego. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.
  • Szczurek-Boruta, A. 1996. Obraz interakcji między nauczycielem i uczniem w procesie edukacji (uwarunkowania społeczno-pedagogiczne i osobowościowe). W: Dudzikowa, M. red. Nauczyciel – uczeń: między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, ss. 119–133.
  • Ulicka, D. 2001. Niektóre problemy poetyki Bachtina. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacje. 6, ss. 33–58.
  • Wołoszyn, S. 1993. Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku: próba zarysowania encyklopedycznego. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Zaborowski, Z. 1972. Stosunki międzyludzkie a wychowanie. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1956105

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15804_em_2019_02_19
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.