Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 4(122) | 147-163

Article title

The Potential of Emic Perspective in the Qualitative Inspections of Everyday Life

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
These reflections tackle a specific understanding of researching everyday life, which presents itself as a methodological demand, i.e., as a constitutive element of the new forms of inquiry. Consequently, the discourses revolve around the specificity of the anthropology of everyday life, as seen from various angles entailing third wave of sociology, cultural anthropology, and symbolic interactionism. It also elaborates on the methodological issues encompassing idiographic, emic characteristics of a qualitative inquiry that with relation to everyday life can provide a useful and cognitively attractive tool of reconstructing the world of different cultural groups.

Year

Issue

Pages

147-163

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

  • University of Wroclaw, Poland

References

  • Alexander, J.C. (2006). Cultural Pragmatics: Between Ritual and Strategy. In: J.C. Alexander et al., Social Performance: Symbolic Action, Cultural Pragmatics, and Ritual (pp. 29–90). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Benedict, R. (1934). Patterns of Culture. New York: New American Library.
  • Berger, P.L., & Luckmann, T. (1966). The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. Garden City, New York: Anchor Books.
  • Blumer, H. (1969). Symbolic Interactionism: Perspective and Method. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Boas, F. (1998). Race, Language and Culture. Chicago: University of Chicago Press.
  • Bogunia-Borowska, M. (2008). Codzienność życia społecznego – wyzwania dla socjologii XXI wieku. In: P. Sztompka, & M. Bogunia-Borowska (Eds.), Socjologia codzienności (pp. 53–96). Kraków: Wydawnictwo ZNAK.
  • Bogunia-Borowska, M. (2009). Barwy codzienności. Analiza socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
  • Bourdieu, P. (2007). Szkic teorii praktyki poprzedzony trzema studiami na temat etnologii Kabylów. Kęty: Wydawnictwo ANTYK Marek Derewiecki.
  • Bryda, G. (2016). Społeczne konstruowanie czy odkrywanie codzienności? O nowych sposobach socjologicznego badania życia codziennego. In: Z. Rykiel, & J. Kinal (Eds.), Socjologia codzienności jako niebanalności (pp. 121–139). Rzeszów: Stowarzyszenie Naukowe Przestrzeń Społeczna i Środowisko.
  • Bukowska-Floreńska, I. (1994). Pogranicze jako kategoria wewnątrzspołeczna i wewnątrzkulturowa. In: T. Smolińska (Ed.), Pogranicze jako problem kultury. Materiały konferencji naukowej. Opole 13–14.12.1993 (pp. 165–173). Opole: Uniwersytet Opolski, Instytut Filologii Polskiej.
  • Burawoy, M. (2005). Third-Wave Sociology and the End of Pure Science. The American Sociologist, 36 (3–4), pp. 152–165.
  • Certeau de, M. (2008). Wynaleźć codzienność. Sztuki działania. Translated by Katarzyna Theil Jańczuk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Collins, R. (2004). Interaction Ritual Chains. Princeton: Princeton University Press.
  • Cooley, Ch.H. (1964). Human Nature and the Social Order. New York: Schocken Books.
  • Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Crotty, M. (1998). The Foundations of Social Research: Meaning and Perspective in the Research Process. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Day, G. (2006). Community and Everyday Life. New York: Routledge.
  • Glaser, B.G., & Strauss, A. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej: strategie badania jakościowego. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
  • Godlewski, G., Mencwel, A., & Sulima, R. (Eds.). (2003). Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Goffman, E. (1967). Interaction Ritual. Garden City: Doubleday.
  • Guba, E., & Lincoln, Y. (2013). The Constructivist Credo. London: Routledge.
  • Harris, M. (1976). History and Significance of the Emic/Etic Distinction. Annual Review of Anthropology, 5, pp. 329–350.
  • Harris, M. (2001). The Rise of Anthropological Theory: A History of Theories of Culture. Walnut Creek, Calif.: AltaMira Press.
  • Helfrich, H. (1999). Beyond the Dilemma of Cross-Cultural Psychology: Resolving the Tension Between Etic and Emic Approaches. Culture & Psychology, 5 (2), pp. 131–153.
  • Jasińska-Kania, A., Nijakowski, L.M., Szacki, J., & Ziółkowski, M. (Eds.). (2008). Współczesne teorie socjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Kopczyńska, E. (2012). Metoda i pasja. Antropologia kulturowa Franza Boasa. Z wyborem pism. Kraków: Wydawnictwo NOMOS.
  • Lincoln, Y.S., & Guba, E.G. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Malinowski, B. (1967). A Diary in the Strict Sense of the Term. London: Routledge & K. Paul.
  • Marshall, G. (Ed.). (2008). Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  • McGrath, M. (2004). The Evolution, Transformation and Demise of a Ritual: The Case of May Day. In: C. Otnes, & T. Lowrey (Eds.), Contemporary Consumption Rituals: A Research Anthology (pp. 83–98). New York: Hillsdale.
  • Mead, M. (1977). Letters from the Field, 1925–1975. New York; London: Harper & Row.
  • Otnes, C., & Lowrey T. (Eds.). (2004). Contemporary Consumption Rituals: A Research Anthology. NJ: Hillsdale.
  • Pike, K.L. (1967). Language in Relation to a Unified Theory of the Structure of Human Behavior. The Hague: Mouton.
  • Rykiel, Z., & Kinal, J. (Eds.). (2016). Socjologia codzienności jako niebanalności. Rzeszów: Stowarzyszenie Naukowe Przestrzeń Społeczna i Środowisko.
  • Sadowski, A. (1992). Pogranicze. Studia Społeczne. Zarys problematyki. Studia społeczne, 1, pp. 7–9.
  • Sapir, E. (1978). Kultura, język, osobowość. Wybrane eseje. Translated by Barbara Stanosz, Roman Zimand. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Schütz, A. (1970). Alfred Schütz. On Phenomenology and Social Relations. by H. Wagner. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Schütz, A. (2006). Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. In: A. Jasińska--Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, & M. Ziółkowski (Eds.), Współczesne teorie socjologiczne (pp. 867–894). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Smolińska, T. (Ed.). (1994). Pogranicze jako problem kultury. Materiały konferencji naukowej. Opole 13–14.12.1993. Opole: Uniwersytet Opolski, Instytut Filologii Polskiej.
  • Spradley, J. (1980). Participant Observation. New York: Holt.
  • Sulima, R. (2000). Antropologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Sztompka, P. (2012). Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.
  • Sztompka, P., & Bogunia-Borowska, M. (Eds.). (2008). Socjologia codzienności. Kraków: Wy-dawnictwo ZNAK.
  • Terhart, E. (1997). Entwicklung und Situation des qualitativen Forschungsansatzes in der Erziehungswissenschaft. In: B. Friebertshäuser, & A. Prengel (Eds.), Handbuch Qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft (pp. 27–43). Weinheim und München: Juventa Verlag.
  • Winkin, Y. (2007). Antropologia komunikacji. Od teorii do badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Wittgenstein, L. (2000). Tractatus Logico-Philosophicus. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Wulf, Ch. (2016). Historia – kultura – filozofia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
  • Xia, J. (2011). Anthropological Emic-Etic Perspective on Open Access Practices. Journal of Documentation, 67 (1), pp. 75–94.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1985799

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15804_kie_2018_04_09
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.