Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2007 | 11 | 231-238

Article title

Teachers’ Professional Development and Burnout Syndrome

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The author of the article aims to present in short the results of the empirical verification of R. Kwaśnica’s concept concerning teachers’ professional development. The first part of the article deals with theoretical matters: the understanding of professional development and burnout syndrome. These terms are presented as opposing. Ch. Maslach’s theory on burnout along with Kwaśnica’s views were the basis of the research. The research was done from 2000 – 2002 on the sample of 257 teachers from different schools in different parts of Poland. In the second part of the article chosen results are referred: a diagnosis of professional development phases: preconventional, conventional, postconventional and the states of teachers’ professional activity: expanding from not disturbed activity, through first symptoms of burnout to burnout syndrome. Some essential conclusions can be drawn from the research. First of all, professional development can protect teachers from experiencing burnout, mainly due to growing professional competences, job adaptation and increasing creativity in teachers’ attitude. Moreover, it turned out that, depending on the phase of professional development, different factors stimulate teachers’ growth- these factors must be strengthened to prevent from burnout.

Year

Volume

11

Pages

231-238

Physical description

Dates

published
2007

Contributors

  • University of Silesia

References

  • Gaś, Z.B. (2001): Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Jakóbowski, J. (1987): Zarys teorii rozwoju zawodowego nauczycieli. Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.
  • Kotusiewicz, A.A. (1997): O miejscu pedeutologii w programie edukacji nauczycielskiej. Edukacja: studia, badania, innowacje, 1 (57).
  • Kurcz, I. (2002): Psychologia czynności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
  • Kwaśnica, R. (1993): Przygotowanie pojęciowe i próba analizy potrzeb rozwojowych uczestników dokształcania. In: Kwaśnica R. (ed). Pytanie o nauczyciela. Wrocław: Wydawnictwo UWr.
  • Kwaśnica, R. (1995): Wprowadzenie do myślenia. O wspomaganiu nauczycieli w rozwoju. In: Kwiatkowska H. & Lewowicki T. (ed). Z zagadnień pedeutologii i kształcenia nauczycieli. Studia Pedagogiczne, LXI. Warszawa: PAN.
  • Makin P., Cooper C. & Cox C. (2000): Organizacje a kontakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy. Warszawa: PWN.
  • Maslach Ch. (1982). Burnout – the cost of caring. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice Hall.
  • Maślanka J. & Zaborowski Z. (eds.) (1989): Samoświadomość i samowiedza zawodowa nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo CDN.
  • Rutkowiak J. (1982): Rozwój zawodowy a szkoła. Warszawa: WSiP.
  • Schultz D. P., Schultz S. E. (2002): Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN.
  • Sęk H. (1994): Wypalenie zawodowe u nauczycieli. In: Brzeziński J. Witkowski L. (ed). Edukacja wobec zmiany społecznej. Poznań–Toruń: Edytor.
  • Szempruch J. (2000): Pedagogiczne kształcenie nauczycieli wobec reformy edukacji w Polsce. Rzeszów: Wydawnictwo WSP.
  • Tucholska S. (2003): Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31342771

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15804_tner_07_11_1_17
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.