Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 11 | 221-233

Article title

Preschool teacher assistants and the quality of preschool education – prolegomena for research in Poland

Authors

Content

Title variants

PL
Pomoc przedszkolna a jakość edukacji przedszkolnej – prolegomena do badań w Polsce

Languages of publication

Abstracts

EN
A lion′s share of research into preschool education is constituted by studies relevant to the qualifications and competences of teachers. The research in question is connected with improving the quality of the work performed by the institutions of preschool education. In this context, the problem of preschool teacher assistants, constituting a observable and important element of the life of nursery school, is disregarded. In the literature of the subject, these people are referred to as invisible employees. Ascertaining that there has been no research into this subject-matter in Poland, the authoress concentrated her attention upon presenting the results of research into this subject-matter conducted in foreign countries. What the research in question renders clear is that it is essential to look more closely at the subject-matter being described and to implement an appropriate research.
PL
Dużą część  badań nad edukacją przedszkolną stanowią badania nad kwalifikacjami i kompetencjami nauczycieli. Są one związane z podnoszeniem jakości pracy placówek przedszkolnych. W tym kontekście bagatelizowane jest zagadnienie pomocy nauczyciela przedszkolnego, stanowiącego widoczny i ważny element życia przedszkola. W literaturze przedmiotu określa się ich mianem niewidzialnych pracowników. Konstatując brak badań na ten temat w Polsce, autorka skoncentrowała się na ukazaniu wyników badań na ten temat za granicą. Wyłania się z nich potrzeba bliższego przyjrzenia się opisywanemu zagadnieniu i wdrożenia odpowiednich badań.

Year

Issue

11

Pages

221-233

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

author
  • Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie

References

  • Dalli, C. (2010). Pedagogy, Knowledge and Collaboration: Towards a Ground-up Perspective on Professionalism. European Early Childhood Education Research Journal, 16(2), 171–185.
  • Directive 2005/36/EC of the European Parliament and of the Council of 7 September 2005 on the recognition of professional qualifications (2005). Official Journal of the European Union 30.09.2005, L 255/22, 1–121.
  • Gruza, M., Hordyjewicz, T. (2014). Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. Tworzenie i stosowanie. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
  • Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy z dnia 7 sierpnia 2014 r. (2018/2021). Journal of Laws, 2018, item 227; 2021, item 2285
  • Klim-Klimaszewska, A. (2005). Pedagogika przedszkolna. Wyd. drugie poprawione. Warszawa: PIW.
  • Kusima, M., Sandberg, A. (2010). Preschool Teachers’ and Student Preschool Teachers’ Thoughts about Professionalism in Sweden. In: C. Dalli, M. Urban (ed.), Professionalism in Early Childhood and Care: International Perspectives (pp. 55–64). Abingdon: Routhledge.
  • Lillvist, A., Sandberg, A., Seridan, S., Williams, P. (2014). Preschool teacher competence viewed from the perspective of students in early childhood teacher education. Journal of Education for Teaching, 40(1), 3–19; http://dx.doi.org/10.1080/02607476.2013.864014.
  • Moore, A. (2007). Understanding the Social Self: The Role and Importance of Reflexivity in School/Preschool Teachers’s Professional Learning. In: T. Townsend, R. Bates (ed.), Handbook of Teacher Education: Globalization, Standards and Professionalism in Time Change (pp. 571–584). Dordrecht: Springer.
  • Ordon, U. (2011). Od kompetencji osobowych do „kompetentnego systemu”. Kompetencje nauczyciela edukacji przedszkolnej w świetle raportu Competence Requirements in Early Childhood Education and Care. Konteksty Pedagogiczne, 2(15), 79–96; https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.270.
  • Professionalisation of Childcare Assistants in Early Childhood Education and Care (ECEC): Pathways towards Qualification, Neset II report (2016). Luxembourg: Publications Office of the European Union; https://doi.org/10.2766/573104.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (2017). Dziennik Ustaw poz. 1575 ze zmianami.
  • Urban, M., Vandenbroeck, M., Lazzari, A., Van Laere, K., Peeters, J. (2011). Competence Requirements in Early Childhood Education and Care. Final Report. London – Ghent: University of East London – Universiteit Gent.
  • Whitebook, M., Gomby, D., Bellm, D., Sakai, L., Kipnis, F. (2009). Teacher Preparation and Professional Development in Grades K-12 and in Early Care and Education: Differences and Similarities, and Implications for Research. Berkeley, CA: Center for the Study of Child Care Employment.
  • https://gazetawroclawska.pl/opiekunki-z-wroclawskiego-zlobka-znecaly-sienad-dziecmi-kara-dwa-lata-wiezienia-w-zawieszeniu/ar/c1-14134317. 2019 (retrieved: 31.09.2021).
  • https://opiekunwzlobku.pl/kto-moze-zostac-asystentem-nauczyciela-przedszkola, (2021) (retrieved: 12.12.2021)

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
28328139

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_16926_eat_2022_11_13
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.