Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 13 | 163-177

Article title

Świat kultury popularnej w przygotowaniu do Edukacji regionalnej – kształcenie studentów wczesnej edukacji

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The goal of this article is to show and analysis many popular culture world`s qualities use in the process of early education students education in the regional education range and circumscription their (qualities) meanings in the preparation of future pedagouges to educational activities, enableing shapeing pre-school children` s and early childhood  identity. In the research qualitative analysis of documents, participant observation – method of gathering data have been used and also author`s own experiences were taken into account. On one hand qualities of popculture`s world occurring in the discussed  educational process lead to students` passive participation in popular culture , and on the other hand  activate students to create it and using it in the educational activities in preschool and school premises. These qualities also inspire students to active building the reality enablling students finding their own  social and cultural identity.
PL
Celem artykułu jest przedstawienie i przeanalizowanie wykorzystania rozmaitych jakości świata kultury popularnej w procesie kształcenia studentów pedagogiki wczesnej edukacji z zakresu edukacji regionalnej oraz określenie ich znaczenia w przygotowaniu przyszłych pedagogów do działań edukacyjnych umożliwiających kształtowanie tożsamości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W badaniach zastosowano jakościową analizę dokumentów, obserwację uczestniczącą – metodę zbierania danych oraz uwzględniono doświadczenia własne. Jakości świata kultury popularnej występujące w omawianym procesie kształcenia prowadzą  z jednej strony do biernego uczestniczenia studentów w kulturze popularnej a z drugiej aktywizują ich do jej tworzenia i  wykorzystywania w działaniach edukacyjnych w przestrzeni przedszkolnej i szkolnej. Inspirują także studentów do czynnego budowania rzeczywistości umożliwiającej uczniom odnajdywanie własnej przynależności społecznej i kulturowej.

Year

Volume

13

Pages

163-177

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

References

  • Adamska-Staroń, M. (2015). Kultura popularna jako przestrzeń edukacyjna. W: J.H. Budzik, I. Copik (red), Edukacja przez słowo-obraz-dźwięk (s.153-179). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Antologia Warmińska, http://aw.mbp.olsztyn.pl/ (dostęp: 20.08.2020).
  • Atlas Miejsc Niezwykłych Warmii i Mazur, http://archipelag.ceik.eu/o-projekcie.html, (dostęp: 20.08.2020).
  • Bednarek, S. (red.). (1995). Edukacja regionalna –dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego „Silesia”.
  • E-ncyklopedia Warmii i Mazur, http://encyklopedia.warmia.mazury.pl/index.php/ (dostęp: 20.08.2020).
  • Garbula, J.M. (2012). Sylabus – Historia i kultura regionu. Olsztyn.
  • Garbula, J.M. (2013). Sylabus – Edukacja regionalna i obywatelska. Olsztyn.
  • Hejwosz, D., Jakubowski, W. (2010). Kultura popularna-tożsamość-edukacja. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Leksykon Kultury Warmii i Mazur, http://leksykonkultury.ceik.eu/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wna (dostęp: 25.08.2020).
  • Lewandowska, I. (2018). Gwara warmińska jako wyraz niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Ewolucja zjawiska na przestrzeni dziejów. W: K. Gładkowski, E. Gładkowska, T. Gajowniczek (red.), Stosunki polsko-niemieckie w ćwierćwiecze od podpisania traktatu od dobrym sąsiedztwie. Kultura – oświata – gospodarka (s. 137-152). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
  • Lisowska, K. (2014). Sylabus – Historia i kultura regionu. Olsztyn.
  • Lisowska, K. (2015). Sylabus - Historia i kultura regionu. Olsztyn.
  • Lisowska, K.(2017). Sylabus - Podstawy edukacji historycznej i regionalnej. Olsztyn.
  • Lisowska, K. (2018). Sylabus – Edukacja regionalna i obywatelska. Olsztyn.
  • Michalski, K. (1978). Heidegger i filozofia współczesna. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Ostatni Mazurzy i Warmiacy, http://www.ceik.eu/ostatni-warmiacy-i-mazurzy.html (dostęp: 24.08.2020).
  • Regionalna Kronika Filmowa, http://rkf.warmia.mazury.pl/informacje-o-projekcie (dostęp: 19.08.2020).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz. U. poz. 977.
  • Rozporządzenie z dnia 30 maja 2014 r. zmieniający rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz.U. poz. 803.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz. U. poz. 356.
  • Prusy, http://prusaspira.org/forum/printview.php?t=114&start=0 (dostęp: 15.08.2020).
  • Siatka godzin (2012). Pedagogika, specjalność wczesnoszkolna i przedszkolna w latach 2012-2017 – I stopnia.
  • Siatka godzin (2013). Pedagogika, specjalność wczesna edukacja w latach 2013-2018 – II stopnia.
  • Sztompka, P. (2006). Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: PWN.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2031199

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_16926_pe_2020_13_11
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.