PL
Celem niniejszego artykułu jest zbadanie i opisanie systemu szlaków turystycznych, istniejących w latach 1920–1930 na terenie województwa wileńskiego II Rzeczypospolitej. Wyniki badań zostały opracowane z zastosowaniem metodologii typu historycznego. W latach 1920–1930 w województwie wileńskim istniało wiele różnorodnych szlaków turystycznych: szlaki turystyczne dla turystów pieszych oraz szlaki turystyczne dla osób podróżujących koleją i drogami wodnymi. Dzięki zróżnicowaniu tematycznemu wspomniane szlaki turystyczne wychodziły naprzeciw potrzebom turystów z Wileńszczyzny i innych województw w zakresie wypoczynku i rekreacji; w tamtym czasie możliwe było odwiedzanie miejsc historycznych i obiektów dziedzictwa historycznego i kulturowego, wypoczywanie przy brzegach licznych rzek i jezior, korzystanie ze spływów kajakowych wzdłuż rzek lub podróżowanie po nich transportem wodnym. Z analizy autentycznych źródeł oraz materiałów archiwalnych wynika, że – biorąc pod uwagę ilość i różnorodność szlaków turystycznych funkcjonujących wówczas w tym regionie – lata dwudzieste i trzydzieste XX wieku można uznać za okres przełomowy w rozwoju turystyki w województwie wileńskim. Przedstawiona w artykule analiza systemu szlaków turystycznych, istniejących w latach 1920–1930 w województwie wileńskim II Rzeczypospolitej, może posłużyć jako materiał do dalszych badań dotyczących historii turystyki w Polsce, na Litwie i na Białorusi.
EN
The purpose of the study is to research the system of tourist routes of the Wilno Voivodeship in the 1920s and 1930s. To convey the intended study, historical-type methodology was applied. In the 1920s and 1930s, a large number of tourist routes were developed in the Wilno Voivode- ship, both for hiking and for trips favouring road, rail or water transport. These routes were quite diverse in subject matter and could satisfy a variety of tourist requests in organizing recreation: visiting historical and cultural heritage sites, relaxing on the shores of numerous water reservoirs, as well as rafting on large and small rivers of the region or walks and trips along them by river transport. Finally, based on the analysis of the available primary sources issued in the covered period, it could be stated that the 1920s and 1930s may be treated as a turning point in the de- velopment of tourism in the Wilno Voivodeship, at least in terms of the number and variety of tourist routes then functioning in the region. The presented study may constitute useful material for any further research devoted to the history of tourism in Poland, Lithuania and Belarus.