PL EN


2019 | 4 | 213-225
Article title

Displacement and Family Separation of Australian Aborigines as Depicted in Memoirs of Stolen Generation

Content
Title variants
DE
Aussiedlung und Familientrennung in den Erinnerungen der betroffenen Aborigines der sogenannten Stolen Generation
PL
Wysiedlenia i separacja rodzin Aborygenów w świetle wspomnień „skradzionego pokolenia”
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The treatment of indigenous tribes during the colonization of Australia has always been a subject widely discussed and analysed. Nevertheless, the way in which Australian Aboriginal people were forced to migrate within Australia and how the government executed the brutal plan of separating indigenous children from their families and homeland is a unique phenomenon. The trauma of displacement still exerts a dramatic impact on generations of indigenous people as their well-being results from their interaction with the land of their ancestors. The aim of this article is to familiarise the reader with the history of Aboriginal trauma through the analysis of their testimonials and memoirs collected by a governmental committee for the sake of publishing the "Report of the National Inquiry into the Separation of Aboriginal and Torres Strait Islander Children from Their Families". It is hardly possible to employ any contemporary theory of trauma in this analysis, but the author’s findings have undeniably factual value.
PL
Losy rdzennych mieszkańców podczas kolonizacji od zawsze były tematem szeroko dyskutowanym i poddawanym dogłębnej analizie. Niemniej jednak, przymusowa migracja wewnętrzna australijskich Aborygenów oraz sposób, w jaki rząd zrealizował brutalny plan oddzielenia tubylczych dzieci od ich rodzin i ziemi przodków, jest zjawiskiem bezprecedensowym. Trauma przesiedlonych, rozdzielonych z rodzinami nie skończyła się, ale nadal wywiera dramatyczny wpływ na pokolenia rdzennych mieszkańców, ponieważ ich dobrostan jest ściśle powiązany z ziemią ich przodków,  z którą interakcja jest dla nich niezbędna i podobna do relacji międzyludzkich. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie problematyki traumy Aborygenów na podstawie analizy ich wspomnień zebranych przez komisję rządową pracującą nad opublikowaniem "Raportu Narodowej Komisji Dochodzeniowej w sprawie rozdzielenia aborygeńskich dzieci i ich rodzin – Sprowadźmy ich do domu". Autorka, nawiązując do współczesnych teorii traumy, analizuje materiał mający –  niezaprzeczalnie – wartość faktograficzną.
DE
Das Schicksal der Eingeborenen während der Kolonisation wird schon seit langem thematisiert, diskutiert und eingehend analysiert. Trotzdem ist die erzwungene innere Emigration der Aborigines und die Art und Weise, wie die Regierung Australiens den brutalen Plan der Trennung der Kinder von ihren Familien und der Entwurzelung durchgeführt hat, einmalig in der Geschichte. Das Trauma der Ausgesiedelten dauert an und hat einen dramatischen Einfluss auf die neue Generation, denn ihr Wohlbefinden ist mit dem Land der Vorfahren unzertrennlich verbunden. Die Aborigines befinden sich mit ihrem Land in einer Art Interaktion, die den zwischenmenschlichen Beziehungen ähnelt. Die Autorin setzt sich zum Ziel, den Leser mit dieser Traumatisierungsgeschichte anhand der Erinnerungen der betroffenen Aborigines (aus der sog. „Stolen Generation“) vertraut zu machen. Diese Berichte wurden von dem Nationalen Untersuchungsausschuss gesammelt, der von der Regierung Australiens eingesetzt wurde, um die Fälle der Zwangstrennung zu dokumentieren und den einschlägigen Abschlussbericht „Holen wir sie heim“ zu erarbeiten. Unter Einbeziehung aktueller Trauma-Theorien wird das Material analysiert, das zweifelsohne von hohem faktografischem Wert ist.
Year
Volume
4
Pages
213-225
Physical description
Dates
published
2019-12-30
Contributors
References
  • Report of the National Inquiry into the Separation of Aboriginal and Torres Strait Islander Children from Their Families, Commonwealth of Australia 1997, 524 pp.
  • The Stolen Children – Their Stories, Ed. Carmel Bird, Random House Australia Pty Ltd, Sydney 1998, 188 pp.
  • Caruth C., Bojarska K.: Teoria traumy jako siła lektury [The theory of trauma as a reader’s strength], IBL PAN, “Teksty Drugie” 2010, 124–136 pp.
  • Caruth C., Trauma and Experience, [in:] Trauma: Explorations in Memory, ed. C. Caruth, The John Hopkins University Press, Baltimore and London 1995, 278 pp.
  • Caruth C., Unclaimed Experience – Trauma, Narrative, and History, The John Hopkins University, Baltimore 1996, 168 pp.
  • Craps S., Beyond Eurocentrism: Trauma Theory in the Global Age, [in:] The Future of Trauma Theory: Contemporary Literary and Cultural Criticism, Ed. G. Buelens, S. Durrant, R. Eaglestone, Abingdon, Routledge 2014, 45–61 pp.
  • Głowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Zarys teorii literatury [The Outline of Literary Theory], PWN, Warszawa 1991, 547 pp.
  • Hartman G.H., Wiedza traumatyczna i badania literackie [Traumatic Knowledge and Literary Research], [in:] Antologia studiów nad Traumą [The Anthology of Trauma Studies], ed. T. Łysak, Universitas, Kraków 2015, 377–415 pp.
  • Kobielska M., Pamięć zbiorowa w centrum nowoczesności. Ujęcie Jeffreya K. Olicka [Collective memory in the center of modernity. The approach of Jef-frey K. Olick], IBL PAN, “Teksty Drugie” 2010, No 6, 179–194 pp.
  • Tozzi V., Przywileje świadectwa. Historia, pamięć i literatura w sporach o konstruowanie nieodległej przeszłości, transl. E. & J. Zięba, A. Calderón Puerta, “Teksty Drugie” 2010, No 6, 11–26 pp.
  • White H., The Question of Narrative in Contemporary Historical Theory, “History and Theory”, Wesleyan University Press, Vol. 23, No.1 (Feb., 1984), 1–33 pp., https://www.jstor.org/stable/2504969 [accessed: 12.04.2019], DOI: http://dx.doi.org/10.2307/2504969.
  • Wójcik-Dudek M., W(y)czytać zagładę [To Read-Out the Doom], Uniwersytet Śląski, Katowice 2016, 336 pp.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_16926_trs_2019_04_13
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.