PL EN


Journal
2017 | 8 |
Article title

Różnorodne aspekty Inności czarnego charakteru w cyklu powieści J.K. Rowling Harry Potter. Prolegomena

Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Artykuł przedstawia różnorodne aspekty Inności zawarte w cyklu powieści Harry Potter, skupiając się na czarnym charakterze – Lordzie Voldemorcie. Pisząc o Inności bohatera, autorka tekstu ma na myśli interferencję uruchomionych przez niego sił, które zakłócają ustalony w przedstawionym świecie porządek. Skłonności, czyny oraz cele postaci stanowią zagrożenie dla dwóch płaszczyzn, z którymi ma styczność – magiczną i nie-magiczną. Łączy w sobie cechy, które są znane i obce innym: jednocześnie jest i nie jest istotą ludzką. Ponadto artykuł przedstawia dynamiczną naturę Inności czarnego charakteru. Wraz z rozwojem wydarzeń postać przechodzi metamorfozę i ewoluuje w swojej Inności ukształtowanej w obrębie trzech podstawowych sfer dotyczących imienia, ciała i duszy. Jest to szczególnie dostrzegalne w aspekcie jego życia i umierania. By uniknąć przerażającej go śmierci, bohater decyduje się rozszczepić duszę na kilka części (Horkruksy). Zabieg ten ma na celu zapewnienie mu nieśmiertelności. W efekcie zarówno jego dusza, jak i ciało zostają zniszczone. Niemniej jednak, nie umiera on całkowicie. Mimo że Voldemort pozostaje obecny w świecie żywych, nie jest ani człowiekiem, ani duchem. Koncepcja duszy czarnego charakteru wskazuje na jej niezależność od ciała. Po swoim upadku Voldemort wstępuje w ciała innych osobników, które są jego przejściowymi Horkruksami. Wykorzystując ich posłuszeństwo, manipuluje nimi, by odzyskać swoją utraconą siłę i ciało. Ogólnie rzecz ujmując: to nieumiejętność kochania dowodzi jego Inności.
EN
The paper portrays various aspects of Otherness included in the Harry Potter cycle by J.K. Rowling, focusing on the villain – Lord Voldermort. By Otherness of the character, the author of the report means the interference of the forces triggered by him that disturbs the established order in the presented world. The character’s predisposition, deeds and goals pose a threat to two planes which he contacts with: magical and non-magical ones. He combines features that are known and unknown to the others: he is and is not a human being at the same time. Additionally, the paper depicts the villain’s Otherness which has a dynamic nature. Over the course of the plot, the figure undergoes A metamorphosis and evolves in his Otherness which is built upon three basic spheres concerning the name, the body, and the soul. This is particularly noticeable in the aspect of his life and passing. In order to avoid death, which frightens him, he decides to split his soul into several parts (Horcruxes). This is meant to ensure his immortality. As a result, his soul as well as his material body is destroyed. However, he does not die ultimately. Although Voldermort remains in the world of the living, he is neither a human being nor a spirit. The conception of the villain’s soul indicates its independence from the flesh. After his downfall Voldermort enters other beings’ bodies to be his temporal Horcruxes. Using their obedience, he manipulates them to regain his lost power and body. All in all, it is character’s inability to love that ultimately proves his state of Otherness.
Keywords
Journal
Year
Volume
8
Physical description
Dates
published
2017
online
2018-08-20
Contributors
References
  • Adney K., Hassel H., Critical Companion to J.K. Rowling: A Literary Reference to Her Life and Work, New York: Facts on File 2011.
  • Fenske C., Muggles, Monsters and Magicians. A Literary Analysis of the Harry Potter Series, Marburg: Peter Lang 2006, DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-653-01659-8.
  • Laing R.D., Self and Others, London: Penguin 1990.
  • Melani L., “The Other”, Academic.Brooklyn.Cuny.Edu, [online] 5 February 2009. Available on the Internet: www.academic.brooklyn.cuny.edu/english/melani/cs6/other.html [accessed: 21 September 2017].
  • “Otherness”, [in:] Cambridge Advanced Learner’s Dictionary, Cambridge: University Press 2003.
  • Rowling J.K., Harry Potter and the Deathly Hallows, London: Bloomsbury Publishing Plc 2007.
  • Rowling J.K., Harry Potter and the Goblet of Fire, London: Bloomsbury Publishing Plc 2000.
  • Rowling J.K., Harry Potter and the Half-Blood Prince, London: Bloomsbury Publishing Plc 2005.
  • Rowling J.K., Harry Potter and the Philosopher’s Stone, London: Bloomsbury Publishing Plc 1997.
  • Sartre J.P., Being and Nothingness. An Essay on Phenomenological Ontology, trans. H.E. Barnes, London, New York: Routledge Classics 2007.
  • Schrag C.O., Otherness and the Problem of Evil. How Does That Which Is Other Become Evil?, “International Journal for Philosophy of Religion”, vol. 60, 2006, issue 1-3, DOI: https://doi.org/10.1007/s11153-006-0008-3, pp. 149 –156.
  • Sehon S., The Soul in Harry Potter, [in:] The Ultimate Harry Potter and Philosophy. Hogwarts for Muggles, eds. W. Irwin, G. Bassham, New Jersey: John Wiley & Sons 2010.
  • Taylor Ch., Sources of the Self: The Making of the Modern Identity, Cambridge, MA: Harvard UP 1989.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_ah_2017_8_207
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.