Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2016 | 1 |

Article title

Czy zagraża nam język popchrześcijaństwa? O nowych zjawiskach w polskim dyskursie religijnym pierwszych dekad XXI wieku

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Komunikacja religijna nie pozostaje obojętna wobec komercjalizacji i homogenizacji kultury. Realizacji postulatu tzw. nowej ewangelizacji, by zanurzać dyskurs religijny w doświadczeniu człowieka XXI w., powinno towarzyszyć respektowanie ograniczeń w implementowaniu języka, gatunków i ikon popkultury do sfery komunikacji dotyczącej doświadczenia religijnego. W artykule zanalizowano takie wytwory współczesnej katolickiej kultury religijnej, jak internetowe memy ewangelizacyjne oraz przedmioty codziennego użytku (np. akcesoria kuchenne, ubrania), które służą jako nośniki treści religijnych, lub współczesne dewocjonalia i gadżety (np. wypisy biblijne w kształcie Biblii do żucia czy modlitewniki stylizowane na wyroby aptekarskie). Wskazano zagrożenia wynikające z dopasowania dyskursu religijnego do standardów popkulturowych i komercyjnych: uprawianie ewangelizacji w sposób intelektualnie niewymagający i czysto pragmatyczny nie prowadzi do duchowego rozwoju; nie czyni odbiorcy bardziej zdolnym do refleksji religijnej. Właściwa omówionym w artykule gatunkom wypowiedzi i zabiegom ewangelizacyjnym potoczna forma odbiera powagę treści tych przekazów. Umieszczenie treści religijnych w obszarze popkultury i komercji wprawdzie je upowszechnia, ale jednocześnie spłyca i zniekształca ich sens.
EN
Religious communication doesnt remain indifferent to commercialization and homogenization of culture. The new evangelizations aim to adjust religious discourse to the 21st century mans experience should respect restrictions in the implementation language, genres and icons of pop culture to religious communication. In the paper the author is analysing products of contemporary Catholic religious culture, such as Internet evangelizing mems and everyday articles (e.g. kitchen accessories, clothes, which serve as means of conveying religious contents) or contemporary devotional items and gadgets (e.g. biblical excerpts in shape of „chewing Bible” or prayer books similar to pharmaceutical products). The author shows threats standing behind fitting religious discourse to pop culture and commercial standards: practising of evangelization in an intellectually not demanding and pragmatic way wont result in spiritual development. Introducing religious content into the popular cultures context may promote it, but it also distorts it.

Journal

Year

Volume

1

Physical description

Dates

published
2016
online
2016-05-09

Contributors

References

  • 1. Rachid Chehab Milena, 2014, Nowy design katolicki, czyli dewocjonalia, „Gazeta Wyborcza” 12.07.2014, http://wyborcza.pl/1,75475,16312237,Nowy_design_katolicki__czyli_dewocjonalia_tez_moga.html#ixzz3SaNnKeqI (dostęp: 22 lutego 2015).
  • 2. Strzelczyk Błażej, 2014, Katolicki disign czy współczesny look, http://natemat.pl/73507,katolicki-design-kicz-czy-wspolczesny-look (dostęp: 22 lutego 2015).
  • 3. Karabin Ewa, 2014, Katolicki beż, „W Drodze”, nr 5, http://www.wdrodze.pl/miesiecznik/index.php?mod=archiwumtekst&id=15237#.VOyrWprxJy0 (dostęp: 22 lutego 2015).
  • 4. Small Gary W., Vorgan Gigi, 2011, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, tłum. Sy Borg, Poznań: Vesper.
  • Źródła grafik
  • 1. http://pruszcz.diecezjagda.pl/fotogaleria/ewangelizatory (dostęp: 25 października 2015).
  • 2. www.ewangelizatory.pl (dostęp: 25 października 2015).
  • 3. www.dayenu.pl (dostęp: 25 października 2015).
  • 4. http://www.ichtis.pl/misericordina-misericordium (dostęp: 25 października 2015).
  • 5. http://www.sklep.deon.pl (dostęp: 25 października 2015).
  • 6. www.bogwieco.com. (dostęp: 25 października 2015).
  • 7. www.rokokoko.pl (dostęp: 25 października 2015).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_arte_2016_1_125
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.