Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 74 |

Article title

Determinanty rozwoju turystyki w miastach inteligentnych

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł dotyczy szeroko dyskutowanej w piśmiennictwie koncepcji miasta inteligentnego (smart city). Celem było sprawdzenie, które z wymiarów funkcji smart determinują rozwój turystyki w miastach inteligentnych oraz czy można mówić o specyfice europejskich smart cities w tym kontekście. Zasadniczą metodą badawczą była metoda desk research. Materiał źródłowy to dane z raportów Global Power City Index (GPCI) z lat 2012–2018, które poddano pogłębionej analizie statystycznej. Wyniki wykazały, że spośród sześciu wyodrębnionych przez GPCI grup czynników tylko dwa – interakcje kulturowe i dostępność komunikacyjna – są istotnymi determinantami rozwoju turystyki w mieście inteligentnym. W tym kontekście trudno jednoznacznie wskazać specyfikę miast europejskich na tle innych miast inteligentnych.
EN
The article is related to the concept of a smart city, as broadly debated in the literature. The aim of the study was to verify which of dimensions of smart functions determine the development of tourism in smart cities and whether it is reasonable to postulate specific character of European cities in this context. The primary research method was desk research. The source material includes data from the Global Power City Index (GPCI) reports from 2012–2018, which have been subjected to in-depth statistical analysis. The results indicated that from among six groups of factors distinguished by GPCI, only two – cultural interactions and accessibility – are significant determinants of tourism development in a smart city. In this context, it is difficult to unequivocally demonstrate the specificity of European cities in comparison with other smart cities.

Contributors

References

  • Albino V., Berardi U., Dangelico R.M., 2015: Smart cities: Definitions, dimensions, performance, and initiatives. Journal of Urban Technology, 22(1), 3–21. https://doi.org/10.1080/10630732.2014.942092
  • Ashworth G., Page S.J., 2011: Urban tourism research: Recent progress and current paradoxes. Tourism Management, 32(1), 1–15. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.02.002
  • Augustyn A., Florek M., Hereźniak M., 2017: Koncepcja smart city w budowaniu marki miasta – możliwości i ograniczenia. Marketing i Rynek, (10), 60–74.
  • Boes K., Buhalis D., Inversini A., 2016: Smart tourism destinations: ecosystems for tourism destination competitiveness. International Journal of Tourism Cities, 2(2), 108–124. https://doi.org/10.1108/IJTC-12-2015-003
  • Buhalis D., Amaranggana A., 2014. Smart tourism destinations, [w:] Z. Xiang, L. Tussyadiah (eds.), Information and Communication Technologies in Tourism. Springer, Dublin, 553–564. https://doi.org/10.1007/978-3-319-03973-2_40
  • Caragliu A., Del Bo C., Nijkamp P., 2011: Smart Cities in Europe. Journal of Urban Technology, 18(2), 65–82. https://doi.org/10.1080/10630732.2011.601117
  • Cocchia A., 2014: Smart and Digital City: A Systematic Literature Review, [w:] R.P. Dameri, C. Rosenthal-Sabroux (eds.), Smart City: How to Create Public and Economic Value with High Technology in Urban Space. Springer, Cham, 14–43.
  • Cohen B., 2013: Smart city wheel. http://www.smartcircle.org/smartcity/blog/boyd-cohen-the-smart-city-wheel
  • De Falco S., 2019: Are smart cities global cities? A European perspective. European Planning Studies, 27(4), 759–783. https://doi.org/10.1080/09654313.2019.1568396
  • Giffinger R., Fertner C., Kramar H., Kalasek R., Pichler-Milanović N., Meijers E., 2007: Smart Cities. Ranking of European Medium-sized Cities. Centre of Regional Science, Vienna UT. http://www.smart-cities.eu/download/smart_cities_final_report.pdf
  • Giffinger R., Gudrun H., 2010: Smart cities ranking: An effective instrument for the positioning of the cities? ACE: Architecture, City and Environment, 4(12), 7–26.
  • Global Destination Cities Index (2012–2016). Mastercard Worldwide.
  • Gontar B., Papińska-Kacperek J., 2012: E-turystyka jako element koncepcji budowania inteligentnego miasta. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego „Studia Informatica”, (29), 19–30.
  • Graziano T., 2014: Boosting innovation and development: The Italian smart tourism, a critical perspective. European Journal of Geography, 5(4), 6–18.
  • Gretzel U., Werthner H., Koo C., Lamsfus C., 2015: Conceptual foundations for understanding smart tourism ecosystems. Computers in Human Behavior, 50(C), 558–563. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.043
  • Gretzel U., Zhong L., Koo C. 2016: Application of smart tourism to cities. International Journal of Tourism Cities, 2(2). https://doi.org/10.1108/IJTC-04-2016-0007
  • Hollands R.G., 2008: Will the real smart city please stand up? City, 12(3), 303–320. https://doi.org/10.1080/13604810802479126
  • Huitema B.E., 2011: The Analysis of Covariance and Alternatives Statistical Methods for Experiments, Quasi-Experiments, and Single-Case Studies. Wiley, New Jersey. https://doi.org/10.1002/9781118067475
  • IBM, 2019: IBM builds a smarter plane. https://www.ibm.com/smarterplanet/us/en
  • Institute for Urban Strategies, The Mori Memorial Foundation (2012–2018). Global Power City Index, Tokyo.
  • Ivars-Baidal J.A., Celdrán-Bernabeu M.A., Mazón J.N., Perles-Ivars Á.F., 2017: Smart destinations and the evolution of ICTs: A new scenario for destination management? Current Issues in Tourism, 22(13), 1–20. https://doi.org/10.1080/13683500.2017.1388771
  • Jovicic D.Z., 2019: From the traditional understanding of tourism destination to the smart tourism destination. Current Issues in Tourism, 22(3), 276–282. https://doi.org/10.1080/13683500.2017.1313203
  • Kanter R., Litow S., 2009: Informed and interconnected: A manifesto for smarter cities. Harvard Business School General Management Unit Working Paper, 9–141.
  • Kourtit K., Nijkamp P., 2012: Smart cities in the innovation age. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 25(2), 93–95. https://doi.org/10.1080/13511610.2012.660331
  • Kowalczyk A., 2005: Nowe formy turystyki miejskiej. Prace i Studia Geograficzne, 35, 155–197.
  • Kowalczyk-Anioł J., 2019 (w druku): Urban tourism hypertrophy as a challenge for urban resilience. Paper presented during IGU Urban Commission Meeting Luxembourg: Urban Challenges in a complex World, 4–9 August 2019.
  • Kowalczyk-Anioł J., Zmyślony P., 2017: Turystyka miejska jako źródło protestów społecznych: przykłady Wenecji i Barcelony. Turystyka Kulturowa, 2, 7–36.
  • Masik G., Studzińska D., 2018: Ewolucja koncepcji i badania miasta inteligentnego. Przegląd Geograficzny, 90(4), 557–571. https://doi.org/10.7163/PrzG.2018.4.2
  • Meijer A., Bolívar M.P.R., 2015: Governing the smart city: A review of the literature on smart urban governance. International Review of Administrative Sciences, 82(2), 392–408. https://doi.org/10.1177/0020852314564308
  • Mika M., 2007: Turystyka miejska, [w:] W. Kurek (red.), Turystyka. PWN, Warszawa, 319–328.
  • Neuhofer B., Buhalis D., Ladkin A., 2012: Conceptualising technology enhanced destination experiences. Journal of Destination Marketing & Management, 1(1–2), 36–46. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2012.08.001
  • Papińska-Kacperek J., Kowalczyk-Anioł J., 2015: Wykorzystanie mediów elektronicznych w turystyce kulturowej na przykładzie muzeów i miejskich aplikacji mobilnych. Turystyka Kulturowa, (5), 6–20.
  • Piechota N., 2014: Lokalizacyjna aplikacja mobilna jako narzędzie badań ruchu turystycznego w miastach. Studia Oeconomica Posnaniensia, 2(1), 115–133.
  • Romão J., Kourtit K., Neuts B., Nijkamp P., 2018: The smart city as a common place for tourists and residents: A structural analysis of the determinants of urban attractiveness. Cities, 78, 67–75. https://doi.org/10.1016/j.cities.2017.11.007
  • Saunders T., Baeck P., 2015: Rethinking Smart Cities from the Ground Up. Research Report. Nesta, London.
  • Sikora-Fernandez D., 2019: Szanse i zagrożenia wdrażania koncepcji smart city w Polsce, [w:] J. Danielewicz, D. Sikora-Fernandez, Zarządzanie rozwojem współczesnych miast. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 121–137.
  • Stawasz D., Sikora-Fernandez D., 2016: Koncepcja smart city na tle procesów i uwarunkowań rozwoju współczesnych miast. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Szymańska D., Korolko M., 2015: Inteligentne miasta: idea, koncepcje i wdrożenia. Wyd. Naukowe UMK, Toruń.
  • Wang X., Li X.R., Zhen F., Zhang J.H., 2016: How smart is your tourist attraction?: Measuring tourist preferences of smart tourism attractions via a FCEM-AHP and IPA approach. Tourism Management, 54, 309–320. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.12.003
  • Zee E. van der, Bertocchi D., Vanneste D., 2018: Distribution of tourists within urban heritage destinations: A hot spot/cold spot analysis of TripAdvisor data as support for destination management. Current Issues in Tourism, 1–22. https://doi.org/10.1080/13683500.2018.1491955
  • Zmyślony P., 2015: Funkcja turystyczna w procesie internacjonalizacji miast. Wyd. Proksenia, Kraków.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_b_2019_74_0_117-131
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.