PL EN


2017 | 2 |
Article title

Idee obywatelstwa i edukacji cywilnej w Kanadzie

Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
In the research, the comparative pedagogical analysis of approaches to citizenship education in Canada is carried out. Contradictions and debatable aspects of present conceptions of democratic citizenship are exposed, progress of the most important pedagogical theory trends in this sphere of education is set. The conducted research allowed drawing conclusion that preparation of a citizen in the widest understanding is one of the leading tasks of the modern system of public education in Canada. Inconsistencies of approaches to citizenship education and debates on existent conceptions of democratic citizenship are predefined by (1) internal complication, (2) normative character and (3) absence of unity in interpretation of terminology. Present conceptions are differentiated, primarily, by the degree of citizen participation in public life, and are grouped in elite, populist and transitional varieties. At the same time, the main tendency of pedagogical researches on the essence of democratic citizenship in Canada can be categorised as transition from declaration of simple awareness of citizens about their own rights and duties and partiality for the ideals of democracy to stimulation of the initiative contributing to community’s life.
PL
W badaniach została przeprowadzona porównawcza analiza pedagogiczna podejść do edukacji obywatelskiej w Kanadzie. Nowoczesny system edukacji obywatelskiej jest scharakteryzowany jako sposób na rozwój demokratycznego państwa oraz realizację polityki społeczno-gospodarczej i edukacyjnej w tym kraju. Obecnie znaczenie edukacji zależy nie tylko od pozytywnego wpływu na sytuację polityczną, ale przede wszystkim od zapewnienia obywatelskiej odpowiedzialności i aktywności. Potwierdza się, że edukacja obywatelska w pedagogicznej nauce Kanady ma na celu poznanie praw obywatelskich, politycznych i społecznych, zapewniając ich zrozumienie i zaakceptowanie obowiązku i odpowiedzialności za aktywny udział w demokratycznym rządzie kraju. Przeprowadzone badania pozwoliły wyciągnąć wniosek, że przygotowanie obywatela w najszerszym rozumieniu tej definicji jest jednym z głównych zadań nowoczesnego systemu edukacji publicznej w Kanadzie. Obecne koncepcje edukacji obywatelskiej są zróżnicowane przede wszystkim ze względu na stopień uczestnictwa obywateli w życiu publicznym i są zgrupowane w elitarnych, populistycznych i przejściowych odmianach. Jednocześnie główną tendencją badań pedagogicznych nad istotą demokratycznego obywatelstwa w Kanadzie jest przejście od deklaracji prostej świadomości obywateli na temat własnych praw i obowiązków oraz częściowej ideałów demokracji do stymulowania inicjatywy przyczyniającej się do powstania demokracji społeczności i życia społecznego.
Year
Issue
2
Physical description
Dates
published
2017
online
2018-01-24
Contributors
References
  • Barber B.R., Strong Democracy: Participatory Politics for a New Age, Berkeley 1984.
  • Bhola H.S., Literacy for Survival and for More Than Mere Survival, Geneva 1990.
  • CAUT Brief for House of Commons, Standing Committee on Secretary of State, [in:] Proceedings, 1988, February.
  • Chisholm B., Education for World Citizenship, “Humanist in Canada” 1992 (Summer).
  • Conley M.W., Theories and Attitudes Towards Political Education, [in:] Canada and Citizenship Education, ed. K.A. McLeod, Toronto 1989.
  • Connolly W.E., The Terms of Political Discourse, Lexington, KY, 1974.
  • Frye N., Design for Learning, Toronto 1962.
  • Gallie W.B., Philosophy and Historical Understanding, London 1964.
  • Grant J., Standing Senate Committee, [in:] Proceedings, 1992, March 17.
  • Heater D., Citizenship: The Civic Ideal in World History Politics and Education, London 1990.
  • Hodgetts A.B., What Culture, What Heritage?: A Study of Civic Education in Canada, Toronto 1968.
  • Hughes A., Understanding Citizenship: A Delphi Study, “Canadian and International Education” 1994, no. 23.
  • Ichilov O., Dimensions and Role Patterns of Citizenship in Democracy, [in:] Political Socialization, Citizenship Education and Democracy, ed. O. Ichilov, New York 1990.
  • Jickling B., Environmental Education and Environmental Advocacy: The Need for a Proper Distinction, “Canadian Issues” 1991, no. 13.
  • Kidd J.R., Learning and Society, Toronto 1963.
  • Komisar P., McClellan J., The Logic of Slogans, [in:] Language and Concepts in Education, ed. B.O. Smith, R.B. Ennis, Chicago 1961.
  • Kymlicka W., Liberalism, Community and Culture, Oxford 1989.
  • Lewington J., Trustees Propose Education Goals, “The Globe and Mail. Toronto” 1992, April 10.
  • Marker G., Mehlinger H., Social Studies, [in:] Handbook of Research on Curriculum, ed. P.W. Jackson, New York 1992.
  • McKenzie H., Citizenship Education in Canada, Toronto 1993.
  • McLeod K.A., Exploring Citizenship Education: Education for Citizenship, [in:] Canada and Citizenship Education, ed. K.A. McLeod, Toronto 1989.
  • Osborne K., Political Education in the Schools of Western Canada, [in:] Political Education in Canada, eds. J.H. Pammett, J.-L. Pepin, Halifax 1988.
  • Pammett J.H., Political Education in Canada, [in:] Political Education in Canada, eds. J.H. Pammett, J.-L. Pepin, Halifax 1988.
  • Pateman C., Participation and Democratic Theory, Cambridge 1970, DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511720444.
  • Phillips A., Democracy and Difference, University Park 1993.
  • Pogrebnyak V., Education of Democratic Citizenship in Canada, [in:] Педагогічні науки, Полтава 2014.
  • Погребняк В., Пошуки педагогами Канади сутності демократичної громадянськості: від поінформованості до активної участі, [in:] Педагогічні науки, Полтава 2015 (in Ukrainian).
  • Popkewitz T.P., Global Education as a Slogan System, “Curriculum Inquiry” 1980, no. 10.
  • Report of the Social Sciences Study Committee, [in:] N. Frye, Design for Learning, Toronto 1962.
  • Riesenberg P., Citizenship in the Western Tradition, Chapel Hill 1992.
  • Ross A.D., Citizenship Today, [in:] Learning and Society, ed. J.R. Kidd, Toronto 1963.
  • Ryerson E., The Importance of Education to a Manufacturing and Free People, “Journal of Education for Upper Canada” 1848, vol. 1, no. 10.
  • Schuyler P., Schuyler G.W., Thoughts on Education for Global Citizenship, [in:] Canada and Citizenship Education, ed. K.A. McLeod, Toronto 1989.
  • Sears A., Standing Senate Committee on Social Affairs, Science and Technology, [in:] Proceedings, 1992, May 19.
  • Secondary Education in Alberta, Edmonton 1985.
  • Standing Senate Committee, [in:] Proceedings, 1992, March 17, part 2.
  • Symons T.H.B., To Know Ourselves: The Report of the Commission on Canadian Studies, Ottawa 1975.
  • Tomkins G.S., The Social Studies in Canada, [in:] A Canadian Social Studies, eds. J. Parsons, G. Milburn, M. van Manen, Edmonton 1983.
  • Woyach R.B., The Political Perspective: Civic Participation and the Public Good, [in:] Social Science Perspectives on Citizenship Education, eds. R.E. Gross, T.L. Dynneson, New York 1991.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_en_2017_2_129
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.