Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 2 |

Article title

Body, Emotions, Mind – Mechanisms of Film Reception Revisited

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W opracowaniu został podjęty problem odbioru filmu, w tym przede wszystkim rozmaitych mechanizmów psychologicznych decydujących o tym zjawisku. Główną tezą jest założenie, że u podstaw recepcji dzieł filmowych leży aktywne, racjonalne tworzenie znaczeń połączone z somatycznym, cielesnym doświadczeniem i emocjonalnymi doznaniami. Wszystkie aspekty odbioru – kognitywny, cielesny i emocjonalny – tworząc psychologiczną całość, zawsze są jednak indywidualizowane. Należy je analizować u konkretnego odbiorcy/użytkownika tylko z uwzględnieniem jego własnego kontekstu egzystencjalnego i posiadanych protokołów kulturowych.
EN
The text discusses the issue of film reception and psychological mechanisms governing it. The main assumption is that the basis of film reception is active and rational creation of meanings combined with bodily experience and emotions. All those aspects – the cognitive, the somatic and the emotional one – form a psychological whole, but simultaneously they are always individualised. They should be analysed with reference to a particular viewer/user and their existential context and cultural protocols should be taken into consideration.reception; film; body; emotions; mind

Keywords

PL
odbiór   film   ciało   emocje   rozum  
EN
reception   film   body   emotions   mind  

Year

Issue

2

Physical description

Dates

published
2017
online
2018-01-24

Contributors

References

  • Badanie widowni filmowej. Antologia przekładów, red. K. Klejsa, M. Saryusz-Wolska, Warszawa 2014.
  • Brożek B., Sojusz namiętności z intelektem, „Tygodnik Powszechny” 2017, nr 13.
  • Budzik J., Dotyk światła. O zmysłowym doznawaniu kina, Katowice 2012.
  • Buss D.M., Psychologia ewolucyjna, Gdańsk 2001.
  • Carroll N., Filozofia horroru albo paradoksy uczuć, Gdańsk 2004.
  • Elsaesser T., Hagener M., Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły, Kraków 2015.
  • Godlewski G., Antropologia praktyk językowych: wprowadzenie, [w:] Antropologia praktyk językowych, red. G. Godlewski, A. Karpowicz, M. Rakoczy, Warszawa 2016.
  • Helman A., Ostaszewski J., Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk 2007.
  • Johnson M., Znaczenie ciała. Estetyka rozumienia ludzkiego, Łódź 2015.
  • Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988.
  • Mirzoeff N., Introduction to Visual Culture, London–New York 1999.
  • Nowakowska-Kempna I., Konceptualizacja uczuć w języku polskim. Prolegomena, Warszawa 1995.
  • Płuciennik J., Literackie identyfikacje i oddźwięki. Poetyka a empatia, Kraków 2004.
  • Sitarski P., Teoria autorska a nowe sposoby istnienia dzieła filmowego, [w:] Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2010.
  • Skowronek B., Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży. Studium kognitywno-kulturowe, Kraków 2007.
  • Skowronek B., Kulturowe aspekty odbioru filmu, [w:] Człowiek. Technologia. Media. Konteksty kulturowe i pedagogiczne, red. A. Ogonowska, G. Ptaszek, Kraków 2014.
  • Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013.
  • Skowronek B., Współczesne kino popularne jako feerie kinematograficzne. Przypadek filmów 3D i 4D, [w:] Literatura i kultura popularna. Między tradycją a nowatorstwem, red. A. Gemra, Wrocław 2016.
  • Stańczyk M., Kontakt wzrokowy. Kino haptyczne, „EKRANy” 2016, nr 3–4.
  • Stańczyk M., Zmysłowa teoria kina, „EKRANy” 2015, nr 3–4.
  • Tan E.S., Film fabularny jako maszyna emocji, [w:] Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, red. J. Ostaszewski, Kraków 1998.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_en_2017_2_163
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.