PL EN


2018 | 3 |
Article title

Psychologiczne mechanizmy implementacji refleksyjnego komponentu rozważanych działań komunikacyjnych przedszkolaków

Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The article substantiates theoretically the importance of studies of deliberate communicative activities in the context of the information society and postmodern culture. The “I–the Other” communicative relations correspond to the reflexive level of communicative activities if these relations are developed only in an over-situational context and a situation of relationship uncertainty. The article states that communicative activities at the reflection level take place in intra-subjective and para-social relations between “Self” and the “Other”. The reflexive level of communicative activities contributes to transformation of “Self” through the establishment of mutual understanding by the means of such psychological mechanisms as symbolization, internal dialogue, reflexive decentration, actualizing co-existential relations with the “Other”. The article determines peculiarities of the genesis of preschoolers’ intra-subjective and para-social interactions with various partners (a favorite toy, an imaginary partner, an animated character).
PL
W artykule uzasadniono w sposób teoretyczny znaczenie badań celowych działań komunikacyjnych w kontekście społeczeństwa informacyjnego i kultury postmodernistycznej. Relacje komunikacyjne „Ja-Inny” („Ja-Inny Ja”) odpowiadają refleksyjnemu poziomowi działań komunikacyjnych, jeśli rozwijają się one tylko w sytuacji ponadsytuacyjnej i w sytuacji niepewności relacji. W artykule stwierdzono, że działania komunikacyjne na poziomie refleksji zachodzą w wewnątrzsubiektywnych i paraspołecznych relacjach między „Ja” a „Innym”. Odruchowy poziom działań komunikacyjnych przyczynia się do transformacji „Ja” poprzez ustanowienie wzajemnego zrozumienia za pomocą takich mechanizmów psychologicznych, jak: symbolizacja, dialog wewnętrzny, refleksyjna decentralizacja, aktualizowanie relacji egzystencjalnych z „Innym”. Ponadto w opracowaniu określono specyfikę genezy interakcji subsubiektywnych i paraspołecznych przedszkolaków z różnymi partnerami (jak np. ulubiona zabawka, wyimaginowany partner, postać animowana).
Year
Issue
3
Physical description
Dates
published
2018
online
2019-01-13
Contributors
References
  • Davis P., Meins E., Fernyhough C., Individual differences in children’s private speech: The role of imaginary companions, “Journal of Experimental Child Psychology” 2013, Vol. 116(3).
  • Davis P., Meins E., Fernyhough C., Self-knowledge in childhood: Relations with children’s imaginary companions and understanding of mind, “British Journal of Developmental Psychology” 2011, Vol. 29(3).
  • Fernyhough C., Bland K., Meins E., Coltheart M., Imaginary companions and young children’s responses to ambiguous auditory stimuli: Implications for atypical development, “Journal of Child Psychology and Psychiatry” 2007, Vol. 48(11).
  • Galuza A.V., Formirovaniye funktsii osoznaniya v kontse rannego i nachale doshkolnogo vozrasta, Candidate’s thesis, Sankt-Peterburg 2005 [in Russian].
  • Giménez-Dasí M., Pons F., Bender P.K., Imaginary companions, theory of mind and emotion understanding in young children, “European Early Childhood Education Research Journal” 2014, Vol. 24(2).
  • Grachev V.I., Fenomen sotsiokulturnoy kommunikatsii v sovremennoy khudozhestvennoy kulture: informatsionno-aksiologicheskiy analiz, Doctor’s thesis, Sankt-Peterburg 2008 [in Russian].
  • Ivannikov V.A., Psikhologicheskiye mekhanizmy volevoy regulyatsii, Moskva 1991 [in Russian].
  • Juszczyk S., Fields of Impact of Social Media on Youth – Methodological Implications Acta, “Technologica Dubnicae” 2015, Vol. 5(2).
  • Omelchenko I., Operationalization of the study of the “chronotope of communication activities of children with developmental delay” concept, “Tiltai. Bridges. Brücken” 2015, Vol. 72(3).
  • Omelchenko I., The “I–the Other” (“I–the Other Self”) Relation in the Deliberated Communicative Activity Genesis, „Annales UMCS. Sectio N – Educatio Nova” 2017, Vol. 2, DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2017.2.217.
  • Rjaguzova E.V., Sotsialnaya psikhologiya reprezentatsiy vzaimodeystviya „Ja – Drugoy”, http://elibrary.sgu.ru/uch_lit/844.pdf [access: 10.09.2018] [in Russian].
  • Rossohin A.V., Refleksiya i vnutrenniy dialog v izmenennykh sostoyaniyakh soznaniya. Intersoznaniye v psikhoanalize, Moskva 2010 [in Russian].
  • Sergienko E.A., Sovremennaya tendentsiya v psikhologii razvitiya: perekhod k obshchim modelyam, „Mir psikhologii” 2016, № 1 [in Russian].
  • Shakarova M.A., Analiz vliyaniya struktury syuzheta i soderzhaniya kulturnykh tekstov na razvitiye syuzhetno-rolevoy igry sovremennykh doshkolnikov (na primere multiplikatsionnykh serialov), Extended abstract of candidate’s thesis, Moskva 2012 [in Russian].
  • Sharov A.S., Ontologiya psikhologicheskikh mekhanizmov refleksii, „Vestnik Omskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta” 2006, www.omsk.edu/article/vestnik-omgpu-25.pdf [access: 11.09.2018] [in Russian].
  • Singer D., Singer J., The House of Make-Believe, Cambridge 1990.
  • Smirnova E.O., Sokolova M.V., Psikhologo-pedagogicheskaya ekspertiza multfilmov dlya detey i podrostkov, „Kulturno-istoricheskaya psikhologiya” 2014, № 10 [in Russian].
  • Taylor M., Imaginary Companions and the Children Who Create Them, New York 1999.
  • Taylor M., Carlson S., The relation between individual differences in fantasy and theory of mind, “Child Development” 1997, Vol. 68(3).
  • Ustinova O.A., Razvitiye „obraza-YA” posredstvom vnutrennego dialoga rebenka s mirom, „Sibirskiy pedagogicheskiy zhurnal ” 2010, № 6 [in Russian].
  • Vasina E.N., Otrazhennoye Ja v strukture samosoznaniya, Extended abstract of candidate’s thesis, Moskva 2006 [in Russian].
  • Znakov V.V., Psikhologiya ponimaniya: Problemy i perspektivy, Moskva 2005 [in Russian].
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_en_2018_3_37-48
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.