PL EN


2020 | 5 |
Article title

Aesthetotherapeutic Ways of the Formation of the Worldview Culture in Future Primary School Teachers

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The article deals with the problem of the formation of the worldview culture of the carriers of Good, Beauty and Truth, namely primary school teachers. According to the author, the elementary school teacher is the first professional person, who has an opportunity to provide the younger generation with the knowledge about the contemporary picture of the world, shaping their readiness for changes and effective solution of different life situations. The problem of forming the worldview culture of future educators has been the subject of researches conducted by a number of scholars in different scientific fields. Most educators defined this term as the content of the views and beliefs of an individual, his or her social attitudes and moral principles of behavior. In the article the role of innovative psychological-pedagogical and spiritual-therapeutic educational practice – aesthetotherapy, which allows opening a person’s interests and aspirations to ideals in their worldview value – has been actualized. The author covers the experience of aesthetotherapeutic preparation of future elementary school teachers in the context of forming a worldview culture. Such professional education is carried out in the form of working out a number of professionally-oriented games and exercises, in particular: art-technique (“Self-portrait”), phototherapeutic exercise (“Way of life” and “Working with polarities”), “Creating a fairy tale” technique, methods of derephlexia, etc.
PL
Artykuł dotyczy problemu kształtowania kultury perspektywicznej nosicieli Dobra, Piękna i Prawdy, a mianowicie nauczycieli szkół podstawowych. Zdaniem autorki to nauczyciel szkoły podstawowej jest jednym z pierwszych, który przekazuje młodemu pokoleniu wiedzę o współczesnym świecie, przygotowując go do zmian i skutecznego rozwiązywania różnych problemów. Zagadnienie kształtowania kultury perspektywicznej u przyszłych nauczycieli od dawna jest przedmiotem badań wielu naukowców z różnych dziedzin naukowych. Zostało ono zdefiniowane jako zbiór poglądów i przekonań jednostki, jej postaw społecznych i moralnych zasad zachowania. W niniejszym artykule opisano rolę innowacyjnej, psychologiczno-pedagogicznej oraz duchowo-terapeutycznej praktyki edukacyjnej – terapii estetycznej. Ponadto omówiono proces przygotowania do terapii estetycznej przyszłych nauczycieli szkół podstawowych w kontekście kształtowania kultury światopoglądowej. Takie profesjonalne kształcenie odbywa się w formie szeregu profesjonalnie ukierunkowanych gier i ćwiczeń z zakresu terapii estetycznej, a w szczególności: techniki artystyczno-terapeutycznej „Autoportret”, ćwiczeń fototerapeutycznych „Ścieżka życia” i „Praca z polaryzacjami”, techniki „Tworzenie bajki” oraz metody derefleksji.
Year
Issue
5
Physical description
Dates
published
2020
online
2020-12-31
Contributors
References
  • Andrushchenko, V.P., Dorogan S.O. (2002). Mirovozzrencheskaja kul’tura sovremennogo uchitelja: problemy formirovanija. Vyshha osvita Ukrayiny, vol. 3, 5–13.
  • Arhangelskiy, S.I. (1990). Uchebnyiy protsess v vyisshey shkole, ego zakonomernyie osnovyi i metodyi. Moskva: Vyissh. shk.
  • Balsis, A.B. (1981). Mirovozzrenie v zhizni cheloveka i obshhestva: Osobennosti stanovlenija, formirovanija i razvitija nauchnogo materialisticheskogo mirovozzrenija trudjashhihsja v zreloj socialisticheskom obshhestve. Vilnius: Mintis.
  • Budienthal, J. (2001). Iskusstvo psihoterapevta. St. Petersburg: Piter.
  • Dresher, Yu.N. (2007). Biblioterapija: polnyj kurs: ucheb. posobie. Moskva: Rech-TC Sfera.
  • El, G.N. (2007). Chelovek, igrajushhij v pesok. Dinamichnaja pesochnaja terapija. St. Petersburg: Rech.
  • Fediy, O.A. (2012). Estetoterapiya: navch. posіb. Kiev: Centr uchbovoi lіteraturi.
  • Grabenko, T. M. (2006). Zachem chitat’ detjam skazki. O kurochke Rjabe i Rozhdestve Zverej. St. Petersburg: Rech.
  • Honcharenko, S.U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk. Rivne: Volynski oberehy.
  • Koputyn, A.I., Kort, A.B. (2011). Tehniki telesno-orientirovannoj art-terapii. Moskva: Psihoterapija.
  • Kovalchuk, A. (2016). Vihovannja u studentіv pedagogіchnih unіversitetіv svіtogljadnoї kul’turi zasobami hudozhn’o-trudovoї dіjal’nostі: diss. kand. ped. nauk: 13.00.07. Kamianets-Podilskyi.
  • Kyyaschenko, N.J. (1998). Sovremennye koncepcii jesteticheskogo vospitanija. Moskva: Ifran.
  • Moreno, J. (2008). Psihodrama. Moskva: Aprel’-Press, Psihoterapija.
  • Nordoff, P., Robbins, C. (1977). Creative Music Therapy. New York: Harper and Row.
  • Rudestam, K. (2001). Gruppovaja psihoterapija. St. Petersburg: Piter.
  • Sobolyeva, N.I. (1989). Mirovozzrenie i zhiznennyj vybor lichnosti. Kiev: Naukova dumka.
  • Sokratov, N.V. (2005). Sovremennye tehnologii sohranenija i ukreplenija zdorov’ja detej. Moskva: Sfera.
  • Shapoval, O.A. (2000). Specifіka formuvannja svіtogljadnoї kul’turi shkіl’noї molodі. Problemi pedagogіchnih tehnologіj, vol. 1, 74–81.
  • Sukhomlynsky, V.A. (1990). Kak vospitat nastojashhego cheloveka. Etika kommunisticheskogo vospitanija. Pedagogicheskoe nasledie. Moskva: Pedagogy.
  • Tararina, E. (2013). Shkatulka mastera. Praktikum po art-terapii. Lugansk: Elton-2.
  • Zynkevych-Yevstigneeva, T.D., Grabenko, T.M. (2001). Praktikum po kreativnoj terapii. St. Petersburg: Rech-TC Sfera.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_en_2020_5_503-516
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.