PL EN


2016 | 34 | 2 |
Article title

Samochody, które zjadły świat. Obrazy środków transportu w filmowych narracjach postapokaliptycznych

Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Tematem artykułu jest motywy samochodu jako ważnego elementu świata przedstawionego w niektórych wizjach postapokaliptycznych. Filmowe przedstawienia ludzkiej społeczności po katastrofie często posługują się tym motywem, który nie tylko stanowi element przestrzeni, ale często jest włączony w akcję, wpływa na motywacje czy wreszcie pełni w nich funkcję symboliczną. Dzieje się tak w omawianych w artykule filmach postapokaliptycznych: seria Mad Max (reż. George Miller), Hell (reż. Tim Fehlbaum), Downstreem (reż. Simone Bartesaghi), Damnation Alley (reż. Jack Smigh), The Book of Eli (reż. Albert i Allan Hughes). Artykuł prezentuje analizę obrazu samochodu w filmach postapokaliptycznych (jego wyglądu zewnętrznego, użyteczności), celów podróży podejmowanych przez bohaterów oraz specyficznego związku między samochodami a ludźmi.
EN
The article concerns the motif of the vehicle as an important element of post-apocalyptic world. Some post-apocalyptic films show visions of humanity after the catastrophe using the image of the car which not only constitutes the element of space, but often influences the motivation or performs a symbolic function. Visual aspect of post-apo cars, lack of traditional destinations and almost compulsive using of vehicles by the protagonist and antagonist in such films like Mad Max series (directed by George Miller), Hell (directed by Tim Fehlbaum), Downstream (directed by Simone Bartesaghi), Damnation Alley (directed by Jack Smight), The Book of Eli (directed by Albert and Allen Hughes) seem to be really important for the vision of future (and contemporary) humanity.
Year
Volume
34
Issue
2
Physical description
Dates
published
2016
online
2016-12-22
Contributors
References
  • Baudrillard J., Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.
  • Berger J., After the End: Representations of Post-Apocalypse, Minneapolis 1999.
  • Cohan S., Rea Hark I., Introduction, [w:] eaedem, The Road Movie Book, pod red. S. Cohan, I. Rea
  • Hark, Londyn 1997.
  • Falconer D., “We don’t need to know the way Home”. The disappearance of the road in the Mad
  • Max trilogy, [w:] The Road Movie Book, pod red. S. Cohan, I. Rea Hark, Londyn 1997.
  • Jameson F., Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, przeł. M. Płaza, Kraków
  • 2011.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_ff_2016_34_2_47
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.