PL EN


2016 | 34 | 2 |
Article title

#BlackLivesDontMatter – postapokalipsa i polityka w teledysku Señorita Vince’a Staplesa

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
W artykule dokonano analizy wideoklipu do utworu Vince’a Staplesa Señorita, wyreżyserowanego przez Iana Pons Jewella. Napięte relacje międzyrasowe w Stanach Zjednoczonych przedstawione zostały za pomocą formuły postapokaliptycznej. W Señoricie apokalipsa jest już faktem – społeczna, polityczna, ekonomiczna oraz ekologiczna – jednak świat nie wydaje się znacząco różny od rzeczywistości znanej z pierwszych dekad XXI wieku. Szczególną uwagę poświęcono warstwie wizualnej teledysku oraz jego zakończeniu, które akcentuje pesymizm przekazu. Okazuje się bowiem, że rzeczywistość przedstawionego w obrazie futurystycznego getta oglądana jest w niby– muzeum przez amerykańską białą rodzinę z wyższej klasy. Wskazuje to na stosunek ludzi bogatych do tych nisko sytuowanych i gorzej wykształconych. W zależności od interpretacji wideoklipu zamożniejsi albo całkowicie pozbyli się ludzi uważanych za mniej wartościowych społecznie i teraz oglądają ich świat w minimalistycznym muzeum, albo traktują obserwowanie ich życia w czasie rzeczywistym jako rozrywkę typu reality TV. Wizja przyszłości według reżysera klipu i autora utworu jest na wskroś postapokaliptyczna. Użycie ikonografii postapokaliptycznej obrazującej życie w getcie pozwala wysnuć wniosek, że dla osób z mniej uprzywilejowanych grup społecznych, parafrazując tytuł klasycznego filmu Coppoli, „czas postapokalipsy” właśnie trwa.
EN
The article aims to analyze the vision of post-apocalypse in the music video for Vince Staples’ Señorita directed by Ian Pons Jewell. The music video utilizes the post-apocalyptic aesthetics to reflect upon tense racial relations in the contemporary United States. In Señorita the apocalypse has already happened – social, political, economic, and ecological – but the world after the catastrophe does not look much different from the one known in the first decades of the 21st century. In this paper I will focus on the visual side of the music video as well as its ending, which emphasizes the pessimistic overtone of the video. It turns out that the life in the futuristic ghetto is watched in a quasi-museum by an upper-class White American family. The ending stresses the attitude of the richest towards the people who are less educated or in a worse economic situation. Depending on the interpretation of the music video, Whites will either exterminate those regarded as less valuable and now watch their life in a minimalistic museum or will consider watching their life in real time as a reality TV type of entertainment. The vision of the future, according to the director and Vince Staples, is very post-apocalyptic in nature not only thanks to the specific type of aesthetics but also due to the Señorita’s pessimistic ending. Owing to the use of post-apocalyptic iconography portraying the life in the ghetto, the viewers may draw a conclusion that those from less privileged social groups have their “post-apocalypse” now.
Year
Volume
34
Issue
2
Physical description
Dates
published
2016
online
2016-12-22
Contributors
author
References
  • Beyoncé, Formation (Explicit), 2016, [na:] https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v
  • =LrCHz1gwzTo. [data dostępu: 14.06.2016].
  • Black Lives Matter, [na:] http://blacklivesmatter.com/about/ [data dostępu: 14.06.2016].
  • Carlsson S., What Is Music Video? Audiovisual Poetry or Commercial Salad of Images?, [na:] http://
  • filmsound.org/what_is_music_video/ [data dostępu: 14.06.2016].
  • Deleuze G., Guattari F., Kafka. Ku literaturze mniejszej, Kraków 2016.
  • Goodwin A., Dancing In The Distraction Factory: Music Television and Popular Culture, Minneapolis
  • 1999.
  • Graham M., The First 30 Videos That Played On MTV, VH1 News, [na:] http://www.vh1.com/
  • news/51387/mtv-first-30-videos/ [data dostępu:14.06.2016].
  • Healy M., Blacks are more likely to be killed by police…, LA Times, [na:] http://www.latimes.
  • com/science/sciencenow/la-sci-sn-cops-race-injury-20160725-snap-story.html [data dostępu:
  • 20.06.2016].
  • Kendrick L.-A., Alright, 2016, [na:] https://www.youtube.com/watch?v=Z-48u_uWMHY [data
  • dostępu: 14.06.2016].
  • Lavender I., Black and Brown Planets: The Politics of Race in Science Fiction, Jackson 2014.
  • Staples V., Drugs Have Always Been A Part Of Music, [na:] http://hiphopdx.com/news/id.36705/
  • title.vince-staples-drugs-have-always-been-a-part-of-music [data dostępu: 14.06.2016].
  • Staples V., Long Beach’s Most Wanted, [na:] http://hiphopdx.com/interviews/id.2745/title.vince-staples-
  • long-beachs-most-wanted [data dostępu: 14.06.2016].
  • Staples V., Señorita (Explicit), [na:] https://www.youtube.com/watch?v=5OAYMMod9Wo [data
  • dostępu: 14.06.2016].
  • Staples V., Vince Staples – Señorita. CD. Summertime ’06, Los Angeles 2015, [na:] http://genius.
  • com/Vince-staples-senorita-lyrics [data dostępu: 14.06.2016].
  • Taylor J., New DOJ Statistics on Race and Violent Crime, [na:] http://www.amren.com/news/2015/07/
  • new-doj-statistics-on-race-and-violent-crime/ [data dostępu: 20.06.2016].
  • Vernallis C., Unruly Media: YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema, Nowy Jork 2013.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_ff_2016_34_2_91
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.