PL EN


2020 | 38 | 2 |
Article title

Niezwykłość kobiecej natury w opowiadaniach fantastycznych Anne Richter

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The objective of this article is to examine how the classic fantastic motif of metamorphosis is used by Anne Richter, a Belgian writer and theorist of women’s fantastic, not only to arouse fear in the reader but also to raise women’s issues, particularly marriage. Using studies by fantastic literature theorists (including Labbé, Millet, Malrieu, Prince and Richter), as well as feminist critique texts (Cixous, de Beauvoir, Kristeva), the author analyses the motif of metamorphosis in two of Richter’s stories – Sul passo dell’Arno [Over the Arno Pass] and Un sommeil de plante [The Sleep of Plants] – showing the interweaving of classic elements of a fantastic work with the “extraordinary nature of women” and their womanhood.
PL
Celem niniejszego artykułu jest zbadanie, w jaki sposób klasyczny motyw fantastyczny metamorfozy jest wykorzystany przez Anne Richter, belgijską pisarkę i teoretyczkę fantastyki kobiecej, nie tylko do wzbudzenia strachu u czytelnika, ale także do poruszenia tematyki kobiecej, w szczególności małżeństwa. Korzystając z opracowań teoretyków literatury fantastycznej (m.in. Labbé, Millet, Malrieu, Prince, Richter) oraz tekstów krytyki feministycznej (Cixous, de Beauvoir, Kristeva), autorka artykułu poddaje analizie motyw metamorfozy w Sul passo dell’Arno i Un sommeil de plante – dwóch opowiadaniach Richter, wskazując przeplatanie się klasycznych elementów utworu fantastycznego z „niezwykłą naturą kobiety” i jej kobiecością.
Year
Volume
38
Issue
2
Physical description
Dates
published
2020
online
2020-12-29
Contributors
References
  • Sources
  • Richter, Anne. (1967a). Sul passo dell’Arno. In: Anne Richter, Les locataires. Paryż: Pierre Belfond.
  • Richter, Anne. (1967b). Un sommeil de plante. In: Anne Richter, Les locataires. Paryż: Pierre Belfond.
  • Richter, Anne. (2015). The Sleep of Plants. Trans. Edward Gauvin. In: Ann VanderMeer, Jeff VanderMeer (eds.), Sisters of the Revolution: A Feminist Speculative Fiction Anthology. Oakland, CA: PM Press.
  • References
  • Baronian, Jean-Baptiste. (1977). Un nouveau fantastique. Lozanna: L’Âge d’Homme.
  • Baronian, Jean-Baptiste. (2007). Panorama de la littérature fantastique de langue française. Paryż: La Table Ronde.
  • Bizek-Tatara, Renata. (2016). L’envers étrange du quotidien. Le fantastique de Jean Muno. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Borkowska, Grażyna. (2001). Metafora drożdży. Co to jest literatura/poezja kobieca. In: Anna Nasiłowska (ed.), Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie – antologia szkiców (pp. 65–76). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.
  • Cixous, Hélène. (2001). Śmiech Meduzy. In: Anna Nasiłowska (ed.), Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie – antologia szkiców (pp. 168–187). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN.
  • De Beauvoir, Simone. (2014). Druga płeć. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
  • Gadomska, Katarzyna. (2009). L’image de la femme dans le néofantastique de langue française. Écho Des Études Romanes, V(1–2), pp. 77–88.
  • Gadomska, Katarzyna. (2012). La prose néofantastique d’expression française aux XXeet XXIe siècles. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Gadomska, Katarzyna. (2013). Współczesna fantastyka rosyjska i jej tendencje rozwojowe: przypadek Anny Starobiniec. In: Andrzej Polak, Izabela Zawalska (eds.), Fantastyka rosyjska dawniej i dziś (pp. 49–76). Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
  • Goimard, Jacques. (2003). Critique du fantastique et de l’insolite. Paryż: Agora Pocket.
  • Kristeva, Julia. (2007). Czarne słońce. Depresja i melancholia. Kraków: Universitas.
  • Lysøe, Eric. (2010). La Belgique de l’étrange. 1945–2000. Bruksela: Espace Nord.
  • Malrieu, Joël. (1992). Le fantastique. Paryż: Hachette.
  • Millet, Gilbert, Labbé, Denis. (2005). Le fantastique. Paryż: Belin.
  • Morin, Lise. (1996). La nouvelle fantastique québécoise de 1960 à 1985. Entre le hasard et la fatalité. Québec: Nuit Blanche.
  • Moulin, Jeanine. (1981). Cent cinquante ans de littérature féminine. Bulletin de l’Académie Royale de Langue et de Littérature Françaises, LIX (1), pp. 51–71.
  • Niziołek, Małgorzata. (2005). Zdefiniować fantastykę, czyli „fantastyczne” (i nie tylko) teorie literatury fantastycznej. Przestrzenie Teorii, 5, pp. 267–278.
  • Prince, Nathalie. (2008). Le fantastique. Paryż: Armand Colin.
  • Richter, Anne. (1995). Le fantastique féminin d’Ann Radcliffe à Patricia Highsmith. Bruksela: Éditions Complexe.
  • Richter, Anne. (2011). Le fanstastique féminin. Un art sauvage. Lozanna: Éditions L’Âge d’Homme.
  • Siwek, Ryszard. (2001). Od De Costera do Vaesa. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
  • Wandzioch, Magdalena. (2001). Les nouvelles fantastiques au XIXe siècle: jeu avec la peur. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Wydmuch, Marek. (1975). Gra ze strachem. Warszawa: Czytelnik.
Document Type
Publication order reference
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_ff_2020_38_2_225-236
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.