PL EN


2016 | 50 | 2 |
Article title

Przedsiębiorstwo nowej generacji

Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
W pierwszej części artykułu przedstawiono dotychczasowe i nowe paradygmaty osiągania przewagi konkurencyjnej, których logika tworzenia wartości dla klienta odzwierciedla cztery generacje przedsiębiorstw: 1) opartych na układzie monolitycznym (kreowanie wartości „samych w sobie”), 2) opartych na układzie dualnym (dualne rozumienie wartości jako transakcji korzyści pomiędzy firmą a otoczeniem oraz firmą a klientem), 3) opartych na układzie sieciowym (tworzenie wartości w sieci relacji), 4) opartych na układzie przepływowym („bycie w strumieniu” jest ważniejsze od samego kreowania wartości). W dalszej części ukazano modele kreowania przedsiębiorstw 3.0, których gra „strumieniowania” wartości klienta jest komponowana na podstawie zarówno kreacji, jak i anihilacji przepływów informacji i wiedzy. Szczegółowo omówiono metody i scenariusze związane zwłaszcza z tym drugim aspektem, których aplikacyjność zależy od modelu biznesu danej firmy.
EN
The following problems are discussed in the paper: 1) necessity of formulating new era enterprise paradigm, 2) asymmetry of the information and knowledge flow, 3) break-even point of the effectiveness of the networking companies, 4) break-even point of the effectiveness of the information and knowledge transfer to the clients, 5) energy flow as the new management paradigm for the enterprise 3.0, 6) business game based on the information and knowledge flow – simulacric orientation, 7) information and knowledge annihilation scenarios in the 3.0 company.
Year
Volume
50
Issue
2
Physical description
Dates
published
2016
online
2016-06-02
Contributors
References
  • Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005.
  • Bauman Z., Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.
  • Hołodnik D., Gra na impulsach silno i niskosygnałowych w sieciach gospodarczych, [w:] M. Noga (red.), Współczesne determinanty rozwoju gospodarczego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, Wrocław 2014.
  • Hołodnik D., Perechuda K., Symulakry społeczno-ekonomiczne jako przesłanki kryzysu gospodarczego, [w:] S. Partycki (red.), Teorie kryzysu, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013.
  • Kania K. Technologie informatyczne firmy 2.0, Wydawnictwo UE, Katowice 2010.
  • Perechuda K., Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kompozycja, Wydawnictwo UE, Wrocław 2013.
  • Perechuda K. (ed.), Advanced Business Models, UE, Wrocław 2015 (w druku).
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_h_2016_50_2_21
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.