PL EN


2016 | 50 | 2 |
Article title

Determinanty sukcesu i porażki start-upów internetowych

Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
W ciągu ostatnich 20 lat nastąpił gwałtowny rozwój gospodarki elektronicznej, w ramach której powstaje wiele start-upów internetowych. Według literatury tylko 10% z nich osiąga sukces na rynku, natomiast 90% – porażkę. W związku z tym przeprowadzono badanie 10 start-upów będących na różnym etapie funkcjonowania. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie czynników sukcesów i porażek funkcjonowania start-upów internetowych. W związku z tym zdefiniowano start-up oraz przedstawiono etapy jego rozwoju. Omówiono podstawowe czynniki mające wpływ na osiągnięcie sukcesu przez start-up, zidentyfikowane na podstawie przeprowadzonego badania. Następnie przedstawiono przyczyny porażki.
EN
During recent 20 years, the great development of e-business, where Internet start-ups thrive, has taken place. Unfortunately, according to literature, only 10% of the established e-companies achieve success. Therefore, ten companies on different levels of development were examined to indicate determinants of the present situation. The focus is on factors of Internet start-ups’ failure and success. Characteristics and development cycle of start-ups have been presented. Authors described and analyzed main factors which help with or disturb building successful venture, which is a result of conducted study.
Year
Volume
50
Issue
2
Physical description
Dates
published
2016
online
2016-06-02
Contributors
References
  • Albanesius C., 10 Years Later: Facebook’s Design Evolution, Prezentacja, 2014, www.pcmag.com/slideshow/story/320360/10-years-later-Facebook-s-design-evolution/1 [data dostępu: 09.06.2015].
  • Blank S., Dorf B., Podręcznik Startupu, budowa wielkiej firmy krok po kroku, Helion S.A., Gliwice 2013.
  • Business Dictionary, Start-up, 2015, www.businessdictionary.com/definition/startup.html [data dostępu: 12.05.2015].
  • Global Brands 2014, Millward Brown, 2014, www.millwardbrown.com/docs/default-source/global-brandz-downloads/global/2014_BrandZ_Top100_Report.pdf [data dostępu: 12.05.2015].
  • Golonko J., Finansowanie start-upów. Najważniejszy jest pomysł, zespół i model biznesowy, 2014, www.polskieradio.pl/42/1699/Artykul/1193455,Finansowanie-startupow-Najwazniejszy-jest-pomysl-zespol-i-model-biznesowy [data dostępu: 11.06.2015].
  • Griffith E., Why startups fail, according to their founders, “Fortune” 2014, http://fortune.com/2014/09/25/why-startups-fail-according-to-their-founders [data dostępu: 14.06.2015].
  • Kozielski R., Brand24, czyli start-upy z kanapy, 2013, http://biznes.pl/firma/zakladam-firme/brand24-czyli-start-upy-z-kanapy/f998j [data dostępu: 10.06.2015].
  • Landau C., Think Big, Start Small: The Story of a Start-up, Bplans, 2015, http://articles.bplans.com/think-big-start-small-story-startup [data dostępu: 18.06.2015].
  • Łopusiewicz A., 5 zalet otwarcia firmy, 2014, http://mamstartup.pl/poradnik-startupowca/5320/5-zalet-otwarcia-firmy-na-studiach [data dostępu: 18.06.2015].
  • Patel N., 90% of Startups Will Fail: Here’s What You Need to Know about the 10%, “Forbes/Entrepreneurs” 2015, www.forbes.com/sites/neilpatel/2015/01/16/90-of-startups-will-fail-heres-what-you-need-to-know-about-the-10 [data dostępu: 16.05.2015].
  • Ries E., The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses, Crown Business, New York 2011.
  • Robehmed N., What is a Startup, “Forbes/Business” 2013, www.forbes.com/sites/natalierobehmed/2013/12/16/what-is-a-startup [data dostępu: 12.05.2015].
  • Sobczak R., Analiza rynkowych praktyk dotyczących cyklu rozwoju internetowych firm typu start-up, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2015.
  • The Importance of Startups in Job Creation and Job Destruction, Ewing Marion Kauffman Foundation, 2010, www.kauffman.org/what-we-do/research/firm-formation-and-growth-series/the-importance-of-startups-in-job-creation-and-job-destruction [data dostępu: 17.06.2015].
  • The Rise of Silicon Valley, Stanford University, 2015, www.stanford.edu/about/history/history_ch3.html [data dostępu: 12.05.2015].
  • The Start-up Ecosystem Reports 2012 and 2014, ventureLAB, 2014, www.venturelab.ca/The-Startup-Ecosystem-Reports-2012-and-2014 [data dostępu: 12.05.2015].
  • Ułan G., Grupa Pino poszła pod młotek – już wiadomo ile jest warta, 2013, http://antyweb.pl/grupa-pino-poszla-pod-mlotek-juz-wiadomo-ile-jest-warta [data dostępu: 11.06.2015].
  • Walden S., Startup Success by the Numbers, 2014, http://mashable.com/2014/01/30/startup-success-infographic [data dostępu: 09.06.2015].
  • Wielki J., Modele wpływu przestrzeni elektronicznej na organizacje gospodarcze, Wydawnictwo UE, Wrocław 2012.
  • Wikipedia, History of Facebook, 2015, http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Facebook [data dostępu: 09.06.2015].
  • Wikipedia, Start-up, 2014, https://pl.wikipedia.org/wiki/Start-up [data dostępu: 11.05.2015].
  • Wilhelm A., What the Hell is Start-up Anyway?, TechCrunch, 2014, http://techcrunch.com/2014/12/30/what-the-hell-is-a-startup-anyway [data dostępu: 12.05.2015].
  • Young A., Looking Back at 7 Years with my Startup GroupSpaces, 2013, http://insomanic.me.uk/post/48136679276/looking-back-at-7-years-with-my-startup [data dostępu: 09.06.2015].
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_h_2016_50_2_81
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.