Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 56 | 5 | 47-62

Article title

Quality Costs as a Determinant of Company Value

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
Theoretical background: Every enterprise generates costs when carrying out its activities. The costs associated with maintaining an adequate level of quality can prove to be not only a destroyer but, over the longer term, also a generator of enterprise value. Purpose of the article: The aim of the paper is an attempt to present the impact of the quality costs identified by the company on enterprise value, as well as the conditions that should be met to observe an increase in its value. Research methods: This study is of a theoretical nature and uses a research approach based on an analysis of the available literature and heuristic methods. Main findings: Quality costs have an impact on the creation of enterprise value. An indication of their share in the costs by type can help the company’s decisions, which, in the long term, can contribute to the enterprise value by increasing the cash flow.

Year

Volume

56

Issue

5

Pages

47-62

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • University of Gdańsk. Faculty of Management
  • University of Gdańsk. Faculty of Management

References

  • Ayach, L., Anouar, A., & Bouzziri, M. (2019). Quality cost management in Moroccan industrial companies: Empirical study. Journal of Industrial Engineering and Management, 12(1), 97-114. doi:10.3926/jiem.2749
  • Black, A., Wright, P., Bachman, J.E., & Davies, J. (2000). W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy. Kształtowanie wyników działalności spółek. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.
  • Browning, T.r. (2003). on customer value and improvement in product development processes. Systems Engineering, 6(1), 49-61. doi:10.1002/sys.10034
  • Ciechan-Kujawa, M. (2005). Rachunek kosztów jakości. Wykorzystanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Kraków: oficyna ekonomiczna.
  • Copeland, T., Kotler, T., & Murrin, J. (1997). Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firm. Warszawa: WIG Press.
  • Cyert, R.M., & March, J.G. (1992). A Behavioral Theory of the Firm. Cambridge: Blackwell Business.
  • Czekaj, J., & Dresler, Z. (1998). Zarządzanie nfiansami przedsiębiorstwa. Podstawy teorii . Warszawa: PWN.
  • Dale, B.G., & Plunkett, J.J. (1995). Quality Costing. London: Chapman and Hall.
  • Daunoriene, A., & Katiliute, E. (2016). The quality costs assessment in the aspect of value added chain. Quality Innovation Prosperity, 20(2), 119-144. doi:10.12776/qip.v20i2.746
  • Gruszecki, T. (2002). Współczesne teorie przedsiębiorstwa. Warszawa: PWN.
  • Hamrol, A. (2008). Zarządzanie jakością z przykładami. Warszawa: PWN.
  • Hellman, p., & liu, Y. (2013). Development of quality management systems: How have disruptive tech - nological innovations in quality management affected organizations? Quality Innovation Prosperity, 17(1), 104-119. doi:10.12776/qip.v17i1.154
  • Jeżak, J. (1998). Zarządzanie zorientowane na wzrost wartości przedsiębiorstwa. in H. Jagoda & J. lichtar - ski (eds.), nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem - koncepcje przekrojowe (pp. 277-293). Prace Naukowe AE we Wrocławiu, 288.
  • Juran, J.M., & Gryna, F.M. (1974). Jakość. Projektowanie, analiza. Warszawa: WNT.
  • Karaszewski, R. (2005). Zarządzanie jakością. Koncepcje, metody i narzędzia stosowane przez liderów światowego biznesu. Toruń: Wyd. Dom organizatora.
  • Knight, J.A. (1998). Value Based Management. Developing a Systematic Approach to Creating Shareholding Value. new York: McGraw Hill.
  • Konarzewska-Gubała, e. (2003). Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków. Wrocław: Wyd. Ae.
  • Lisiecka, K. (2009). Systemy zarządzania produktów. Metody analizy i oceny. Katowice: Wyd. AE.
  • Łobocki, M. (1993). pedagogika wobec wartości. in B. Śliwerski (ed.), Kontestacje pedagogiczne (pp. 125-130). Kraków: oficyna Wydawnicza impuls.
  • Marcinkowska, M. (2000). Kształtowanie wartości firmy . Warszawa: PWN.
  • Martyniuk, T., Cygańska, M., Żurawik, A., & Malinowska, e. (2021). Rachunek kosztów w podmiotach leczniczych. Gdańsk: Wyd. UG.
  • Michalski, M. (2001). Zarządzanie przez wartość. Warszawa: WIG Press.
  • Mills, R.W. (2005). Dynamika wartości przedsiębiorstwa dla udziałowców. Gdańsk: oDDK.
  • Morin, R.A., & Jarell, S.L. (2001). Driving Shareholder Value: Value-Building Techniques for Creating Shareholder Wealth. new York: McGraw Hill.
  • Ocakci, E., Niemann, J., Luminosu, C., & Artene, A. (2021). Quality cost and economic analysis. A synthesis in the manufacturing systems. In MATEC Web of Conferences (Vol. 343, p. 05008). eDp Sciences. doi:10.1051/matecconf/202134305008
  • opolski, K., Dykowska, G., & Możdżonek, M. (2005). Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych. Teoria i praktyka. Warszawa: CeDeWu.
  • PN-EN ISO 9000:2015-10. (2015). Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia. Warszawa: PKN.
  • Rappaport, A. (1999). Wartość dla akcjonariuszy. Poradnik menedżera i inwestora. Warszawa: WIG-Press.
  • Sadkowski, W., & Jedynak, P. (2022). Quality Management and Accounting in Service Industries: A New Model of Quality Cost Calculation. london - new York: routledge Taylor & Francis Group.
  • Schiffauerova, A., & Thomson, V. (2006). przegląd badań nad kosztami modeli jakości i najlepszych praktyk. International Journal of Quality & Reliability Management, 23(6), 647-669. doi:10.1108/02656710610672470
  • Szczepańska, K. (2009). Koszty jakości dla inżynierów. Warszawa: Placet.
  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. 2002, nr 76, poz. 694, z późn. zm.) [Act of September 29, 1994 on accounting (Journal of Laws of 2002, No. 76, item 694, as amended)].
  • Wood, D.C. (2007). The Executive Guide to Understanding and Implementing Quality Cost Programs: Reduce Operating Expenses and Increase Revenue. ASQ Quality Press.
  • Woźniak-Sobczak, B. (2011). interfunkcjonalny wymiar strategicznego controllingu wartości przedsię- biorstwa. Prace Naukowe UE w Katowicach, 134, 36-66.
  • Yang, C.C. (2008). improving the denfiition and quanticfiation of quality costs. Total Quality Management, 19(3), 175-191. doi:10.1080/14783360701600563

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2446826

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_h_2022_56_5_47-62
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.