PL EN


2015 | 28 | 2 |
Article title

Technika inscenizacji moralnych jako innowacja w stymulowaniu rozwoju samoświadomości moralnej dzieci w wieku przedszkolnym

Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
This article reveals basis of moral education of preschool age children, which is the formation of their moral self-consciousness that provides subsequent level of moral development. Here was suggested the usage of method of integrated gaming moral inclusion (MIGMI) that would stimulate children’s manifestation of moral activity and also enrich their moral experience. Playing content of moral inclusion is outlined through the use of moral dolls-“moral guides”. It is also posted a justification of innovative technique – of moral performance (MPT) – in the context of arsenal of psychological-pedagogical and methodological tools. There were also shown features of moral situation preparation (with dolls-“moral guides”) in moral performance aimed at empathy developing, implementation of self-analysis and autoregulation. The essence of detecting children’s remorse as a self-conscious aware moral emotion that arises in violation of a moral rule is revealed. Here is exposed algorithm of moral framing (interpretation) usage as a compulsory reception (MFR) in technique of moral performance that helps children with implementation of their self-esteem (when analyzing their own actions and consequences for themselves and others). The importance of psychological influence of moral performance technique as required one in the moral education of preschool children is proved.
PL
W artykule ukazano podstawy wychowania moralnego dzieci w wieku przedszkolnym, polegające na kształtowaniu ich samoświadomości moralnej, która zapewnia wyższy poziom rozwoju moralnego. Zaproponowano zastosowanie metody integracyjnej zabawowej inkluzji moralnej, która stymuluje u dzieci przejawy aktywności moralnej i wzbogaca ich w doświadczenie moralne. Określono istotę zabawowej inkluzji moralnej przez używanie lalek-towarzyszek moralnych. Uzasadniono innowacyjną technikę inscenizacji moralnych w kontekście psychologicznego i pedagogicznego instrumentarium metodologicznego. Ukazano także specyfikę analizy sytuacji moralnej (na podstawie lalek-towarzyszek moralnych) w inscenizacji moralnej skierowanej na rozwój empatii, przeprowadzenie autoanalizy i samoregulacji. Scharakteryzowano istotę wpływu wyrzutów sumienia u dzieci jako samouświadamiającej emocji moralnej, która powstaje po zaburzeniu reguły moralnej. Zaprezentowano również sposób zastosowania moralnej interpretacji w technice inscenizacji moralnych, pomagającej w dokonaniu przez dzieci oceny własnego postępowania (w analizie uczynków własnych, ich skutków wobec siebie i innych). Udowodniono znaczenie wpływu techniki inscenizacji moralnych w wychowaniu moralnym dzieci w wieku przedszkolnym.
Year
Volume
28
Issue
2
Physical description
Dates
published
2015
online
2016-09-07
Contributors
References
  • Александров И. (ред.) (1999), Современная психология. Спрaвочное руководство, Москва.
  • Beaumaris А. (2014), Helping Children to Make Wise Choices, [in:] J. Teng Yan Fang, B. Muniandy, P. D’Souza (eds.), The Heart of Education: Learning to Live Together: Selected Papers Presented at the 16th UNESCO–APEID International Conference, Bangkok office UNESCO, http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002273/227373e.pdf [access: 12.05.2015].
  • Бех И. (1991), Нравственность личности: стратегия становления, Ровно.
  • Битинас Б. (1984), Структура процесса воспитания (Методологический аспект), Каунас.
  • Conquergood D. (1982), Performing as a Moral Act: Ethical Dimensions of the Ethnography of Performance, “Literature in Performance”, 5, 2, www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10462938509391578#preview [access: 18.07.2015].
  • Goffman E. (1974), Frame Analysis: An Essay in the Organization of Experience, New York.
  • Холина Н. (2000), Развитие у дошкольников морального выбора в условиях воображаемого действия: автореф. дисс. канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Возрастная и педагогическая психология», Москва.
  • Hytten K. (2010), Moral Education and the Dangers of Dramatic Rehearsal, “Philosophy of Education Archive”, http://ojs.ed.uiuc.edu/index.php/pes/article/view/3018 [access: 20.06.2015].
  • Якобсон С. (1984), Психологические проблемы этического развития детей, Москва.
  • Kluzowicz J. (2005), Performerzy: rozmowa ze Zbigniewem Warpechowskim, Janem Świdzińskim, Jerzym Beresiem, Jerzym Bałdygą, Arturem Tajberem, Grupą Sędzia Główny i Oskarem Dawickim, “Didaskalia. Gazeta Teatralna”, 12, 69, http://bazhum.icm.edu.pl/bazhum/element/bwmeta1.element.dl-catalog-243a60a1-a4fb-4c00-864d-0714e18fc121?q=bwmeta1.element.dl-catalog-6021c9ef-ee82-4b38-abb3-5587c9fdfd1e;29&qt=CHILDREN-STATELESS [access: 26.03.2014].
  • Kreps T., Monin B. (2011), “Doing Well by Doing Good”? Ambivalent Moral Framing in Organizations, “Research in Organizational Behavior”, 31.
  • Лефевр В. (2003), Алгебра совести. – пер. со 2-го англ. изд., Москва.
  • Лохвицька Л. (2014), Програма з морального виховання дітей дошкільного віку “Скарбниця моралі”, Тернопіль.
  • Лохвицька Л. (2014), Зарубіжні колеги про моральне виховання, “Дошкільне виховання”, 5.
  • Матвієнко В. (2001), Соціальні технології, Київ.
  • Майерс Д. (2003), Социальная психология. – пер. с англ. – 6-е изд., перераб и доп., Санкт-Петербург.
  • Мельничук О. (2012), Виховні ситуації як засіб соціально-морального розвитку дітей старшого дошкільного віку, «Наукові Записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-Педагогічні Науки”, 3.
  • Турчин В. (1993), По лабиринтам авангарда, Москва, www.rulit.me/books/po-labirintam-avangarda-read-75131-37.html [access: 04.08.2015].
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2015_28_2_81
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.