PL EN


2019 | 32 | 1 |
Article title

Stan wdrożenia technologii twórczej w uczeniu się przez sytuacje w placówkach oświatowych

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
Proceeding from the literature review and empirical material, the article describes the creative technology method of situation studying implementation into Ukrainian higher pedagogical educational institutions. It was concluded that the creative technology of situation studying in the training of future teachers is used in Ukrainian higher educational institutions fragmentarily. That is in the form of a single and non-systematic use of specific situation analysis method and the actual absence of the case method use. At the same time, the use predominantly appears in the conditions of traditional education, when the pedagogical situation analysis is done by a teacher or an individual student, and discussions, common acceptance and decision justifiation do not occur. The survey identifid that the elementary application level of the indicated educational technology is caused by lack of teachers’ psychological and didactic preparation for this process.
PL
W artykule, w oparciu o analizę źródeł naukowych i materiału empirycznego, scharakteryzowano metodę wprowadzania kształcenia kreatywnego na uczelniach pedagogicznych na Ukrainie. Stwierdzono, że twórcza technologia uczenia się sytuacyjnego w przyszłych szkoleniach dla nauczycieli jest fragmentarycznie wykorzystywana w instytucjach szkolnictwa wyższego Ukrainy. Jest to realizowane w formie pojedynczego i niesystematycznego zastosowania metody analizy konkretnych sytuacji oraz faktycznego braku zastosowania metody przypadków. Jednocześnie odbywa się to przede wszystkim w warunkach tradycyjnej edukacji, podczas gdy analiza sytuacji pedagogicznej jest przeprowadzana przez nauczyciela lub studenta, a dyskusja czy akceptacja grupy i uzasadnienia decyzji nie występują. Ponadto należy wskazać, że elementarny poziom zastosowania wskazanej technologii uczenia się jest spowodowany nieprzygotowaniem psychodydaktycznym nauczycieli do tego procesu.
Year
Volume
32
Issue
1
Physical description
Dates
published
2019
online
2019-09-25
Contributors
References
  • Anderson, J., Reder, L., Simon, H. (1996). Situated Learning and Education. Educational Researcher, 25.
  • Barnes, L., Roland, Ch., Abby, J.H. (1994). Teaching and the Case Method (Text, Cases and Readings), third Edition. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.
  • Hatano, А. (1996). A Conception of Knowledge Acquisition and Its Implications for Mathematics Education. In: L.P. Steffe, P. Nesher (eds.), Theories of Mathematical Learning. New Jersey: Erlbaum.
  • Nonaka, I. (1991). The knowledge-creating company. Harvard Business Review, 69.
  • Ohlsson, Cf. (1990). Cognitive Science and Instruction: Why the Revolution is Not Yet Here. In: H. Mandl et al. (eds.), Learning and instruction: European Research in an International Con Research in an International
  • Context, Vol. 2.1. Oxford: Pergamon Press.
  • Zyazyun, I. (red.) (2008). Pedahohichna maisternist [Pedagogical Skill]. Kyiv: SPD Bohdanova A.M.
  • Yankovych, O. (2008). Rozvytok osvitnikh tekhnolohii u suchasnomu VNZ pedahohichnoho profiiu. Vyshcha osvita Ukrainy № 3 (dodatok 2) [Development of educational technologies in the modern university of pedagogical profile. Higher Education of Ukraine No. 3 (Annex 2)]. Pedahohika vyshchoi shkoly: metodolohiia, teoriia, tekhnolohii [Pedagogics of Higher School Methodology, Theory, Technology], 2.
Document Type
Publication order reference
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2019_32_1_111-121
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.