PL EN


2019 | 32 | 1 |
Article title

Kształtowanie tożsamości etnicznej studentów lwowskiego regionu uniwersyteckiego

Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
In the article the concept of “ethnic identity” is considered, its types are described. The perception of ethnic identity depends on the environment (polyethnic or monoethnic) which a person lives in. The conducted research on psychological features of ethnic identity of students of universities of Lviv region showed that the subjects are characterized by low and lower average levels of ethnonigilism, as well as low and middle levels of ethnic isolation. Students with a lower level of ethnonigilism have a higher level of external control than those with a lower level than average. Persons with a low level of ethnic isolation have a higher level of ethnic indifference and a desire for social status when compared to those with an average level of ethnic isolation.
PL
W artykule rozważane jest pojęcie „tożsamości etnicznej”, opisano jego typy. Od tego, w jakim polietnicznym lub jednoetnicznym otoczeniu żyje osoba, zależy uświadomienie sobie przynależności etnicznej. Przeprowadzone badania psychologicznych cech tożsamości etnicznej studentów uniwersytetów we Lwowie ukazały, że charakteryzują się oni niskim i średnim poziomem etnonigilizmu, a także niskim i średnim poziomem izolacji etnicznej. Studenci o niższym poziomie etnonigilizmu mają wyższy poziom kontroli zewnętrznej niż osoby o poziomie niższym niż przeciętny. Osoby o niskim poziomie izolacji etnicznej mają wyższy poziom obojętności etnicznej i pragnienie statusu społecznego niż osoby o średnim poziomie izolacji etnicznej.
Year
Volume
32
Issue
1
Physical description
Dates
published
2019
online
2019-09-25
Contributors
author
author
References
  • Bromlei, Yu. (2008). Ocherki teorii etnosa [Essays on the Theory of Ethnos]. Moskva: LKY.
  • Hryva, O. (2005). Sotsialno-pedahohichni osnovy formuvannia tolerantnosti u ditei i molodi v umovakh polikulturnoho seredovyshcha [Socio-Pedagogical Bases of Tolerance Formation in Children and Youth in Conditions of Multicultural Environment]. Kyiv: PARAPAN.
  • Korostelyna, K. (2003). Sotsialnaia identichnost i interesy hrup kak determinanty konflktnoho povedeniia [Social identity and interests of groups as determinants of conflct behavior]. Zhurnal praktikuiushcheho psikholoha [Journal ofPracticing Psychologist], 9.
  • Kukushkyn, V., Stoliarenko, L. (2000). Etnopedahohika i etnopsikholohiia [Ethnopedagogy and Ethnopsychology]. Rostov-na-Donu: Feniks.
  • Kustova, L. (2003). Taina natsionalnoho kharaktera [Mystery ofa National Character]. Moskva: YKAR.
  • Lebedeva, N. (1999). Vvedenie v etnycheskuiu y kross-kulturnuiu psikholohiiu [Introduction to Ethnic and Cross-Cultural Psychology]. Moskva: Kliuch-S.
  • Lurie, S. (1998). Istoricheskaia etnolohiia [Historical Ethnology]. Moskva: Aspekt-Press.
  • Orban-Lembryk, L. (2008). Spetsyfia mizhosobystisnoi i mizhhrupovoi vzaiemodii v umovakh mihratsii [Specifiity of interpersonal and intergroup interaction under migration]. Sotsialna psykholohiia [Social Psychology], 5.
  • Pavlenko, V., Halkina, O. (1999). Etnopsykholohiia [Ethnopsychology]. Kyiv: Lybid.
  • Soldatova, H., Shaiherova, L. (2008). Psikhodiahnostika tolerantnosti lychnosti [Psychodiagnostics of Personality Tolerance]. Moskva: Smysl.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2019_32_1_19-30
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.