PL EN


2019 | 32 | 1 |
Article title

Podstawy kształtowania konkurencyjności przyszłego ekonomisty jako specjalisty na rynku pracy

Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
In the article, the problems of shaping the competitiveness of specialists in the sphere of economic activity are examined. The author emphasizes that the qualitative training of economists is connected with the implementation of a competent learning strategy in the university practice. It is determined that the main purpose of vocational education is the preparation of a qualified specialist who must be able to work effectively in accordance with his specialization in the competitive labor market. The article deals with the problems of analyzing the scientifi fundamentals for the competitiveness of an expert, and universal criteria for determining his level of competitiveness are highlighted in the article. The prospects for further research in this direction are defined.
PL
Artykuł dotyczy problemów kształtowania konkurencyjności specjalistów w sferze działalności gospodarczej. Autor podkreśla, że jakościowe szkolenie ekonomistów wiąże się z wprowadzeniem kompetentnej strategii uczenia się w praktyce uniwersyteckiej. Stwierdzono, że głównym celem kształcenia zawodowego jest szkolenie wykwalifiowanego specjalisty, który musi być zdolny do skutecznej pracy zawodowej zgodnie ze swoją specjalizacją na konkurencyjnym rynku pracy. Podjęto problematykę analizy naukowych podstaw kształtowania konkurencyjności specjalisty i uniwersalnych kryteriów określania poziomu konkurencyjności specjalisty. Ponadto zostały określone perspektywy dalszych badań w tym kierunku.
Year
Volume
32
Issue
1
Physical description
Dates
published
2019
online
2019-09-25
Contributors
References
  • Chaplak, M., Kotova, S. (2010). Suchasni tendentsii formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv [Modern trends in the formation of professional competence of future teachers]. Sovremennye voprosy mirovoi nauki [Modern Issues of World Science]. Mode of access: http://www.rusnauka.com/4_SWMN_2010/Pedagogica/58932.doc.htm (date of access: 30.04.2018).
  • Dybkova, L. (2006). Indyvidualnyi pidkhid u formuvanni profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ekonomistiv [Individual Approach in Shaping the Professional Competence of Future Economists] Kyiv: APN Ukrayiny, Instytut vyshchoi osvity.
  • Lisohor, L. (2005). Konkurentnist rynku pratsi: mekhanizmy realizatsii [Competitiveness of the Labor Market: Mechanisms of Implementation]. Kyiv: DU „In-t ekonomiky ta prohnozuvannya” NAN Ukrayiny.
  • Pometun, O. (2005). Kompetentnisnyi pidkhid – naivazhlyvishyi oriientyr rozvytku suchasnoi osvity [Competency approach – the most important benchmark for the development of modern education]. Ridna shkola [Native School], 1.
  • Semenova, D. (2012). Osnovni napriamy podolannia bezrobittia sered molodi v Ukraini [The main directions of overcoming unemployment among young people in Ukraine]. Stratehichni priorytety [Strategic priorities], 2(23).
  • Shchur, S. (2012). Metodyka otsinky konkurentospromozhnosti upravlinskoho personalu [Methodology for assessing the competitiveness of managerial staff]. Ukraiina: aspekty pratsi [Ukraine: aspects of labor], 7.
  • Sukarnikov, Yu. (2003). Liudskyi chynnyk ta navchalno-metodychne zabezpechennia profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv dlia vyrobnytstv maibutnoho (Problemy osvity) [Human Factor and Teaching and Methodological Provision of Professional Training of Specialists for Future Productions (Problems of Education)]. Kyiv: Nauk.-metod. tsentr vyshchoi osvity, 33.
  • Zimnya, Y. (2004). Kliuchevie kompetentnosti kak rezultativno-tselevaia osnova kompetentnostnoho pokhoda v obrazovanii [Key Competences as an Effective-Target Framework for a Competency Approach in Education]. Moskva: ITS „Problem kachestva podhotovky spetsyalystov”.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2019_32_1_61-68
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.