Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 33 | 1 |

Article title

Przekonania polskiej młodzieży na temat funkcjonowania osób niepełnosprawnych w obszarze rodzinnym. Prezentacja wyników badań własnych

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Shaping a positive image of disability is important for common functioning in society based on the principle of complementarity. Only then it is possible to say about the full integration of people with disabilities. Disability concerns not only persons but also members of their families. The subject of this study is to present the beliefs of Polish youth about the functioning of disabled people in the family sphere. It attempts to diagnose the beliefs within two research groups: students and high school youth. Thus, it was possible to distinguish the differences between groups of respondents. The main research problem is: What are the beliefs of young people about the functioning of people with disabilities in the family sphere and are there differences between school and academic youth in the analysed variables? The diagnostic survey method was used in this research. Based on the research it can be concluded that Polish young people are most strongly convinced of the fact that disabled people should be treated in the same way as other family members. Due to the multitude of aspects regarding family functioning, the research should be treated as an indication of the exploration field for further in-depth scientific analyses.
PL
Kształtowanie pozytywnego obrazu niepełnosprawności jest istotne z uwagi na wspólne funkcjonowanie w społeczeństwie w oparciu o zasadę wzajemnego dopełniania i uzupełniania. Tylko wtedy można mówić o pełnej integracji osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawność dotyczy nie tylko osoby, lecz także członków jej rodziny. Poznanie przekonań polskiej młodzieży na temat funkcjonowania osób niepełnosprawnych w sferze rodzinnej stanowi przedmiot dociekań niniejszego opracowania. Podjęto w nim próbę zdiagnozowania przekonań w obrębie dwóch grup badawczych: studentów i uczniów szkół średnich. Tym samym zaistniała możliwość wyodrębnienia różnic pomiędzy grupami ankietowanych. Główny problem badawczy brzmi: Jakie są przekonania młodzieży na temat funkcjonowania osób niepełnosprawnych w obszarze rodzinnym oraz czy występują różnice między młodzieżą szkolną i akademicką w zakresie analizowanych zmiennych? W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Na podstawie analizy wyników można stwierdzić, że polska młodzież jest przekonana, że osoby niepełnosprawne powinny być traktowane tak samo jak pozostali członkowie rodziny. Z uwagi na wielość aspektów funkcjonowania w rodzinie badania należy traktować jako zasygnalizowanie pola eksploracji do dalszych, pogłębionych analiz naukowych.

Year

Volume

33

Issue

1

Physical description

Dates

published
2020
online
2020-03-27

Contributors

References

  • Bieganowska, A. (2005). Model niepełnosprawności w mediach a postawy wobec osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna, 66(5), 362–371.
  • Brestovanský, M., Gubricová, J., Libercanová, K. (2018). Inclusion, Diversity, Equality in Non-Formal Education through the Optic of Youth and Youth Workers. Acta Educationis Generalis, 8(3), 94–108. DOI: https://doi.org/10.2478/atd-2018-0019
  • Cisłak, A., Henne, K., Skarżyńska, K. (red.). (2009). Przekonania w życiu jednostek, grup, społeczności. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.
  • GUS (2003). Osoby niepełnosprawne oraz ich gospodarstwa domowe 2002. Część I: osoby niepełnosprawne. Retrieved from: https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/osoby_niepelnosprawne_oraz_ich_gospodarstwa_domowe_2002_cz_1_osoby_niepelnosprawne.pdf (access: 9.12.2019).
  • Janicka, M. (2015). Dane demograficzne. Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych. Retrieved from: http://www.niepelnosprawni.gov.pl/index.php?c=page&id=78&print=1 (access: 9.12.2019).
  • Larkowa, H. (1980). Postawy społeczne wobec osób z odchyleniami od normy. In: A. Hulek (red.), Pedagogika rewalidacyjna (pp. 478–492). Warszawa: PWN.
  • Lewowicki, T. (2004). O zrozumieniu planów życiowych i ich warunków społeczno-kulturowych. In: Z. Jasiński, T. Lewowicki, J. Nikitorowicz (red.), Plany życiowe młodzieży z terenów pograniczy (pp. 31–48). Opole: Opolska Oficyna Wydawnicza.
  • Majewski, T. (1998). Międzynarodowa Klasyfikacja Uszkodzeń, Niepełnosprawności i Upośledzeń – problemy i nowe propozycje. Problemy Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej, (1), 155.
  • Sękowska, Z. (1998). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
  • Sękowski, A.E. (1991). Osobowościowe uwarunkowania postaw wobec ludzi niepełnosprawnych. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
  • Zielińska-Król, K. (2014). Rodzina w procesie wsparcia społecznego i zawodowego osoby niepełnosprawnej. Labor et Educatio, (2), 79–89.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2020_33_1_235-243
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.