Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 34 | 4 | 171-180

Article title

Profesjonalizm nauczycieli w trzeciej fali reform edukacyjnych

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of the article is to indicate the new model of teachers professionalism, desired in the school environment, taking into account the context of the determinants as the application context. For this purpose, a critical discussion was held about the impact of the political contexts shaping the work of teachers around the world following the educational reforms. The article begins with a discussion on what is meant by “globalized times” and points to selected definitions of globalization, including its impact in the educational space. Next, it demonstrates the main paradigms of educational reforms the emerged in historical context on the international arena, reflecting the image of the three waves of the reform. Based on the obtained foundation, it has been proposed to create a model of the new professionalism of the “Third Wave” teachers as a fundamental in shaping the quality of teachers work and the functioning of the school.
PL
Celem artykułu jest wskazanie pożądanego w środowisku szkolnym nowego modelu profesjonalizmu nauczycieli z uwzględnieniem kontekstu uwarunkowań jako kontekstu aplikacyjnego. W tym celu przeprowadzono krytyczną dyskusję na temat wpływu kontekstów politycznych kształtujących w wyniku reform pracę nauczycieli na całym świecie. Artykuł rozpoczyna się od dyskusji na temat tego, co należy rozumieć przez określenie „czasy zglobalizowane”. Wskazano również na wybrane definicje globalizacji, z uwzględnieniem jej oddziaływania w przestrzeni edukacyjnej. Następnie wykazano główne paradygmaty refom edukacyjnych, które zaistniały w historycznym kontekście na arenie międzynarodowej, oddając obraz trzech fal reform. Na uzyskanej podbudowie zaproponowano model nowego profesjonalizmu nauczycieli „trzeciej fali” jako fundamentalny w kształtowaniu jakości pracy nauczycieli i funkcjonowania szkoły.

Year

Volume

34

Issue

4

Pages

171-180

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Uniwersytet Zielonogórski. Wydział Nauk Społecznych

References

  • Alexander, C., Fox, J., Aspland, T. (2020). ‘Third Wave’ Politics in Teacher Education: Moving Beyond Binaries. W: J. Fox, C. Alexander, T. Aspland (Eds.), Teacher Education in Globalised Times: Local Responses in Action (s. 1–21). Singapore: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-15-4124-7_1
  • Aloisi, C., Tymms, P. (2017). PISA trends, social changes, and education reforms. Educational Research and Evaluation, 23(5–6), 180–220. DOI: https://doi.org/10.1080/13803611.2017.1455290
  • Bera, R. (2012). Poczucie odpowiedzialności zawodowej osób migrujących zarobkowo. Perspektywa pedagogiczna. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Cheng, Y.C. (2011). Towards the 3rd Wave School Leadership. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 253–275.
  • Cheng, Y.C., Townsend, T. (2000). Educational change and development in the Asia-Pacific Region: Trends and issues. W: T. Townsend, Y.C. Cheng (Eds.), Educational Change and Development in the Asia-Pacific Region: Challenges for the Future (s. 317–344). Lisse: Swets & Zeitlinger.
  • Collinson, V., Cook, T.F. (2007). Organizational Learning: Improving Learning, Teaching, and Leading in School Systems. Thousand Oaks: Sage.
  • Cybal-Michalska, A. (2006). Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Poznań: Wydawnictwo UAM.
  • DuFour, R., Eaker, R. (1998). Professional Learning Communities at Work. Bloomington: National Education Service, Solution Tree Press.
  • Fullan, M. (1998). The meaning of educational change: A quarter of a century of learning. W: A. Hargreaves, A. Lierberman, M. Fullan, D. Hopkins (Eds.), International Handbook of Educational Change (s. 214–228). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-011-4944-0_12
  • Fullan, M. (2001). Leading in a Culture of Change. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Gołębniak, B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza, biegłość, refleksyjność. Toruń–Poznań: Wydawnictwo Edytor.
  • Gołębniak, B.D., Zamorska, B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław: Wydawnictwo DSW.
  • Hattie, J. (2009). Visible Learning. Abingdon: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203887332
  • Madalińska-Michalak, J. (2014). Profesjonalizm nauczyciela. Meritum, (1), 2–10.
  • Madalińska-Michalak, J. (red.). (2010). Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Nowosad, I. (2009). Autonomia szkoły w Niemczech. Poszukiwania, konteksty, uwarunkowania. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
  • Nowosad, I. (2010). Przemiany koncepcji autonomii szkół publicznych w Europie. W: Z. Melosik, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku (s. 73–89). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Nowosad, I. (2018). Uwarunkowania rozwoju szkoły. W: J. Madalińska-Michalak, N.G. Pikuła (red.), Edukacyjne konteksty współczesności z myślą o przyszłości (s. 541–565). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Nowosad, I. (2019). Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Nowosad, I. (2021). Orientacja na procesy uczenia się w polityce edukacyjnej Singapuru (Aksjologiczne aspekty zmiany paradygmatu). Roczniki Pedagogiczne, 13(2), 129–142. DOI: https://doi.org/10.18290/rped21132.9
  • Opłocka, U. (2014). Na drodze do profesjonalizmu. W: B. Kutrowska, A. Pereświet-Sołtan (red.), Poprzez praktykę do profesjonalizmu. Przygotowanie do zawodu nauczyciela (s. 76–78). Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
  • Salleh, H. (2006). Action Research in Singapore Education – Constraints and Sustainability. Educational Action Research, 14(4), 513–523. DOI: https://doi.org/10.1080/09650790600975684
  • Schleicher, A. (2018). World Class: How to Build a 21st-century School System? Strong Performers and Successful Reformers in Education. Paris: OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264300002-en
  • Soltis, J.F. (1993). Foreword. W: W.E. Doll, A Post-Modern Perspective on Curriculum. New York: Teachers College Press.
  • Szempruch, J. (2019). W stronę profesjonalizmu nauczyciela. Przegląd Pedagogiczny, (2), 24–32.
  • Szymański, M.J. (2002). Edukacyjne wyzwania globalizacji. Edukacja, (4).
  • Szymczak, M. (red.). (1979). Słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.
  • Szymczak, M. (red.). (1996). Słownik języka polskiego. T. 3. Warszawa: PWN.
  • Śliwerski, B. (2009). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Wenger, E., McDermott, R., Snyder, W.M. (2002). Cultivating Communities of Practice. Cambridge: Harvard Business Press.
  • OECD. (2019). Trends shaping education 2019. Pobrane z: www.oecd.org/education/trends-shaping-education-22187049.htm (dostęp: 10.11.2021).
  • Peterson Institute for International Economics. (2019). What Is Globalization? And How Has the Global Economy Shaped the United States? Pobrane z: www.piie.com/microsites/globalization/what-is-globalization#group-Credits-and-Sources-RjKrFhm3hT (dostęp: 10.11.2021).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
33948311

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2021_34_4_171-180
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.