Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 35 | 1 | 33-43

Article title

Wpływ pandemii COVID-19 na rozwój edukacji

Content

Title variants

EN
The Impact of the COVID-19 Pandemic on the Development of Education

Languages of publication

Abstracts

EN
In the spring of 2020, the pandemic led to quarantine and all educational institutions switched to distance learning, which has caused significant changes in the field of education around the world. It was necessary to build one’s own capacity to provide education and distance learning to protect education and to create opportunities for more individualized approach to teaching and learning not only during future pandemics but also during other shocks, such as natural disasters. This is possible as long as flexible curricula are created that can be taught face-to-face or online. The article analyzes distance education in the world during the pandemic as well as significant changes and implemented measures in the field of education in Ukraine and around the world. The role of public and international organizations in the implementation of quarantine in the conditions of the COVID-19 pandemic, which partially took over the functions of state and local authorities, was emphasized. The closure of schools due to the COVID-19 pandemic has in fact led to a deterioration in learning outcomes, so the effects of distance learning and digital inequality in the world were also analyzed. It is also shown how the COVID-19 pandemic affected access to public services in Ukraine.
PL
Wiosną 2020 r. w wyniku pandemii konieczne było zarządzenie kwarantanny i wszystkie instytucje edukacyjne przeszły na kształcenie zdalne, co spowodowało znaczące zmiany w dziedzinie edukacji na całym świecie. Konieczne było zbudowanie własnego potencjału do zapewnienia kształcenia i uczenia się na odległość w celu ochrony edukacji oraz stworzenie możliwości bardziej zindywidualizowanego podejścia do nauczania i uczenia się nie tylko podczas przyszłych pandemii, ale i innych wstrząsów, takich jak klęski żywiołowe. Jest to możliwe, o ile powstaną elastyczne programy nauczania, które można realizować bezpośrednio lub online. W artykule dokonano analizy kształcenia na odległość na świecie w czasie pandemii oraz istotnych zmian i realizowanych działań w zakresie edukacji w Ukrainie i na świecie. Podkreślono rolę organizacji społecznych i międzynarodowych podczas wprowadzenia kwarantanny w warunkach pandemii COVID-19, które częściowo przejęły funkcje władz państwowych i samorządowych. Zamknięcie szkół w związku z pandemią COVID-19 doprowadziło de facto do pogorszenia się wyników w uczeniu się, dlatego analizie poddane zostały też skutki kształcenia na odległość i nierówności cyfrowej na świecie. Wskazano również, w jaki sposób pandemia COVID-19 wpłynęła na dostęp do usług publicznych w Ukrainie.

Year

Volume

35

Issue

1

Pages

33-43

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

author
  • Zakarpacki Instytut Węgierski im. Ferenca Rakoci II
  • Narodowy Uniwersytet Przyrodniczy i Nauk o Środowisku Ukrainy
  • Zakarpacki Instytut Węgierski im. Ferenca Rakoci II

References

  • Berezhna, S., Prokopenko, I. (2020). Higher Education Institutions in Ukraine during the Coronavirus, or COVID-19, Outbreak: New Challenges vs New Opportunities. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 12(1Supp2), 130–135. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/12.1sup2/256
  • Bol, T. (2020). Inequality in homeschooling during the Corona crisis in the Netherlands. First results from the LISS Panel. Working Paper. DOI: https://doi.org/10.31235/osf.io/hf32q
  • Brammer, S., Clark, Т. (2020). COVID-19 and Management Education: Reflections on Challenges, Opportunities, and Potential Futures. British Journal of Management, 31(3), 453–456. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8551.12425
  • Engzell, P., Frey, A., Verhagen, M.D. (2020). Learning Loss Due to School Closures During the COVID-19 Pandemic. DOI: https://doi.org/10.31235/osf.io/ve4z7
  • Hall, O.P. (2020). Editorial: COVID-19 and the Future of Management Education. The Graziadio Business Review (GBR), 23(1), 1–6.
  • Maldonado, J., De Witte, K. (2020). The effect of school closures on standardised student test. British Educational Research Journal. DOI: https://doi.org/10.1002/berj.3754
  • Tomasik, M.J., Helbling, L.A., Moser, U. (2020). Educational gains of in-person vs. distance learning in primary and secondary schools: A natural experiment during the COVID-19 pandemic school closures in Switzerland. International Journal of Psychology, 56(4), 566–576. DOI: https://doi.org/10.1002/ijop.12728
  • Patrick, S.W., Henkhaus, L.E., Zickafoose, J.S., Lovell, K., Halvorson, A., Loch, S., Letterie, M., Davis, M.M. (2020). Well-being of Parents and Children During the COVID-19 Pandemic: A National Survey. Pediatrics, 146(4), e2020016824. DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2020-016824
  • Pokhrel, S., Chhetri, R. (2021). A Literature Review on Impact of COVID-19 Pandemic on Teaching and Learning. Higher Education for the Future, 8(1), 133–141. DOI: https://doi.org/10.1177/2347631120983481
  • Son, C., Hegde, S., Smith, A., Wang, X., Sasangohar, F. (2020). Effects of COVID-19 on College Students’ Mental Health in the United States: Interview Survey Study. Journal of Medical Internet Research, 22(9), e21279. DOI: https://doi.org/10.2196/21279
  • Analitychnyy ohlyad. (2021). Zdorovya ta osvita: Yak pandemiya COVID-19 vplynula na dostup do publichnykh posluh v Ukrayini. Analitychnyy ohlyad. Pobrane z: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/03/Analitychnyy-oglyad.pdf (dostęp: 22.12.2021).
  • CBS12. (2020). Experts see rise in child abuse cases tied to COVID-19. Pobrane z: https://cbs12.com/news/local/experts-see-rise-in-child-abuse-cases-tied-to-covid-19 (dostęp: 11.12.2020).
  • Christodoulou, D. (2020). Baseline Secondary Writing: Have Year 7 Pupils Gone Backwards? Pobrane z: https://blog.nomoremarking.com/baseline-secondary-writing-have-year-7-pupils-gone-backwards-5497ac10b894 (dostęp: 15.12.2020).
  • Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrayiny. (2020). Pobrane z: https://sqe.gov.ua (dostęp: 23.12.2020).
  • Di Pietro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpiński, Z., Mazza, J. (2020). The likely impact of COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets. Pobrane z: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC121071/jrc121071.pdf (dostęp: 11.12.2020).
  • Donnelly, R., Patrinos, H.A. (2020). Is the COVID-19 slide in education real? Pobrane z: https://blogs.worldbank.org/education/covid-19-slide-education-real#:~:text=Across%20ECA%2C%20evidence%20is%20emerging,%E2%80%93%20a%20'COVID%20slide'.&text=This%20finding%20is%20reinforced%20by,during%20the%20school%20closure%20period (dostęp: 13.11.2020).
  • EdCamp. (2020). Pobrane z: https://www.edcamp.org.ua (dostęp: 25.11.2020).
  • EdEra. (2020). Pobrane z: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:MON-DECIDE+1+2020/about#developers (dostęp: 25.09.2020).
  • Education Support. (2020). Covid-19 and the classroom: Working in education during the coronavirus pandemic. Pobrane z: https://www.educationsupport.org.uk/media/rn4ek0hy/covid-19_and_the_classroom.pdf (dostęp: 10.09.2021).
  • European Commission. (2020). Educational inequalities in Europe and physical school closures during Covid-19. Pobrane z: https://knowledge4policy.ec.europa.eu/sites/default/files/fairness_pb2020_wave04_covid_education_jrc_i1_19jun2020.pdf (dostęp: 13.11.2020).
  • Fond „Demokratychni initsiatyvy” im. Ilka Kucheriva. (2020). Osvita i pandemiya: shcho ukrayintsi dumayut pro dystantsiyne navchannya ta yak otsinyuyut ZNO. Pobrane z: https://dif.org.ua/article/osvita-i-pandemiya-shcho-ukraintsi-dumayut-pro-distantsiyne-navchannya-ta-yak-otsinyuyut-zno (dostęp: 22.12.2020).
  • Life.Liga. (2020). Vseukrayinska shkola onlayn-2: koly pochnut translyuvaty uroky ta shcho zminytsya u proekti. Pobrane z: https://life.liga.net/poyasnennya/interview/vseukrainskaya-shkola-onlayn-2-kogda-nachnut-translirovat-uroki-i-chto-izmenitsya-v-proekte (dostęp: 22.12.2020).
  • Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny. (2020a). Orhanizatsiya dystantsiynoho navchannya v shkoli. Pobrane z: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf (dostęp: 19.10.2020).
  • Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny. (2020b). Vseukrayinska shkola onlayn. Pobrane z: https://lms.e-school.net.ua (dostęp: 22.12.2020).
  • Ministerstvo ta Komitet tsyfrovoyi transformatsiyi Ukrayiny. (2020). Pobrane z: https://thedigital.gov.ua/news/17-tisyach-naselenikh-punktiv-ne-mayut-zhodnogo-optichnogo-provaydera-doslidzhennya-mintsifri (dostęp: 22.12.2020).
  • Nazarenko, Y., Syrbu, O., Kohut, I. (2020). Koronavirus ta osvita: analiz problem i naslidkiv pandemiyi. Pobrane z: https://cedos.org.ua/researches/koronavirus-ta-osvita-analiz-problem-i-naslidkiv-pandemii (dostęp: 11.12.2020).
  • Nowa Ukrainska Szkola. (2020). COVID-19: uroky dlya uchniv 6–10 klasiv. Pobrane z: https://nus.org.ua/covid19 (dostęp: 25.09.2020).
  • Osvitniy ombudsmen Ukrayiny. (2020). Rezultaty opytuvannya batkiv „Navchannya ditey pid chas karantynu”. Pobrane z: https://eo.gov.ua/wp-content/uploads/2020/04/Rezul-taty-opytuvannia-22Navchannia-ditey-pid-chas-karantynu22.pdf (dostęp: 13.11.2020).
  • Osvitniy ombudsmen Ukrayiny. (2021). Shchob znaty, yak kompensuvaty vtraty osvity pid chas pandemiyi, potribni yakisni osvitni vymiryuvannya. Pobrane z: https://eo.gov.ua/shchob-znaty-iak-kompensuvaty-vtraty-osvity-pid-chas-pandemii-potribni-iakisni-osvitni-vymiriuvannia. (dostęp: 17.10.2020).
  • Postery dlya navchalnykh zakladiv. (2020). Pobrane z: https://drive.google.com/drive/folders/1BU8azeIHZevydNs17c2HPBTed6acK2rL (dostęp: 25.11.2020).
  • Rasulova, O. (2020). Pandemiya vseredyni pandemiyi. Yak karantyn v Ukrayini vplyvaye na domashnye nasylstvo. Pobrane z: https://hromadske.ua/posts/pandemiya-vseredini-pandemiyi-yak-karantin-v-ukrayini-vplivaye-na-domashnye-nasilstvo (dostęp: 13.12.2020).
  • Reytynh. (2020). Psykhoemotsiynyy stan ukrayintsiv na karantyni. Pobrane z: http://ratinggroup.ua/research/ukraine/psihoemocionalnoe_sostoyanie_ukraincev_na_karantine.html (dostęp: 22.11.2020).
  • The World Bank. (2021). Vplyv COVID-19 na osvitu – rekomendatsiyi ta mozhlyvosti dlya Ukrayiny. Pobrane z: https://www.worldbank.org/uk/news/opinion/2021/04/02/the-impact-of-covid-19-on-education-recommendations-and-opportunities-for-ukraine (dostęp: 13.12.2020).
  • UKRSTAT. (2019). Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny. Pobrane z: https://ukrstat.org/uk/druk/publicat/kat_u/2020/zb/07/zb__dd_in19.pdf (dostęp: 22.08.2020).
  • UNESCO. (2020a). COVID-19 Education Response: Preparing the reopening of schools. Pobrane z: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373401?web=1 (dostęp: 11.12.2020).
  • UNESCO. (2020b). Adverse consequences of school closures. Pobrane z: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences (dostęp: 17.11.2020).
  • UNICEF. (2020). Shkolo, my hotovi. Pobrane z: https://www.unicef.org/ukraine/press-releases/back-school-campaign (dostęp: 22.12.2020).
  • Universal Declaration of Human Rights. (2020). Pobrane z: https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/eng.pdf (dostęp: 17.12.2020).
  • University of Cambridge. (2020). School closures may have wiped out a year of academic progress for pupils in Global South. Pobrane z: https://phys.org/news/2021-03-school-closures-year-academic-pupils.html (dostęp: 11.10.2020).
  • University of Oxford. (2021). Children learned ‘little or nothing’ during school closures, despite online learning: Study. Pobrane z: https://phys.org/news/2021-04-children-school-closures-online.html (dostęp: 10.09.2021).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
33932517

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2022_35_1_33-43
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.