Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 35 | 1 | 93-103

Article title

Kształcenie i rozwój zawodowy nauczycieli wyspecjalizowanej estetycznej szkoły-internatu w procesie nauczania zdalnego

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The purpose of the study was to indicate the ways of teachers’ professional development in the process of organizing distance learning and to describe the experience and determine the conditions of effective organization of distance learning in a specialized aesthetic boarding school in rural areas. The subject of the study was the professional development of teachers in the process of preparation and organization of distance learning. The study uses the methods of systematization, generalization, comparison, explanation, forecasting. The article is devoted to the problem of training and professional development of boarding school teachers in the process of distance learning. The experience of the teachers of the boarding school in the organization of remote teaching is analyzed, the effective forms of teachers’ pedagogical activity are revealed. The experiences of improving the information and educational space of the school and creating personal websites, blogs, authoring remote teaching courses are described.
PL
Celem badania było wskazanie sposobów rozwoju zawodowego pedagogów w procesie organizowania kształcenia na odległość oraz charakterystyka doświadczeń i określenie warunków efektywnej organizacji kształcenia na odległość w wyspecjalizowanej estetycznej szkole-internacie na terenach wiejskich. Przedmiotem badania był rozwój zawodowy nauczycieli w procesie przygotowania i organizacji kształcenia na odległość. W badaniu wykorzystano metody systematyzacji, uogólniania, porównywania, wyjaśniania, prognozowania. Artykuł poświęcony jest problematyce kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły-internatu w procesie kształcenia na odległość. Przeanalizowane zostały doświadczenia pedagogów szkoły-internatu w organizacji nauczania zdalnego oraz wskazano efektywne formy działalności pedagogicznej nauczycieli. Opisano też doświadczenia w zakresie doskonalenia przestrzeni informacyjno-edukacyjnej szkoły oraz tworzenia osobistych stron internetowych, blogów i autorskich kursów nauczania zdalnego.

Year

Volume

35

Issue

1

Pages

93-103

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Wyspecjalizowana Estetyczna Szkoła-Internat II–III stopnia „Dywoswit” w Małej Biłozerce

References

  • Day, S. (1999). Developing Teachers: The Challenge of Lifelong Learning. London: Falmer Press.
  • Pukhovska, L. (2011). Teoretychni zasady profesiinoho rozvytku pedahohiv: rukh do kontseptualnoi karty. Porivnialna profesiina pedahohika: naukovyi zhurnal, (1), 39–41.
  • Vozniuk, O.V., Dubaseniuk, O.A. (2010). Intehratyvnyi pidkhid do profesiinoho rozvytku osobystosti pedahoha v umovakh tsyvilizatsiinykh zmin. Naukovyi chasopys NPU imeni M. M. Drahomanova. Seriia 16. Tvorcha osobystist, 12(22), 17–20.
  • Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny. (2020). Orhanizatsiya dystantsiynoho navchannya v shkoli. Pobrane z: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf (dostęp: 19.10.2021).
  • Zakon Ukrayiny, Pro osvitu (Vidomosti Verkhovnoyi Rady, 2017, № 38–39, st. 380). Pobrane z: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (dostęp: 28.09.2021).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
33930338

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2022_35_1_93-103
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.