Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 35 | 2 | 155-163

Article title

Rehabilitacja dzieci z implantami ślimakowymi w Ukrainie w nowoczesnych warunkach

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of the article is to consider the problem of rehabilitation of children with cochlear implants at the current stage of development of the special education system in Ukraine. The author discusses the issues of cochlear implantation, rehabilitation and training to work with children with cochlear implants in modern conditions, and presents statistical data of the State Statistics Service of Ukraine, main aspects of the detection of hearing loss at various stages, the occasional development and the modern method of hearing aids (slime implantation). The article describes the main indicators of hearing development in a child after grafting an implant and the significance of a complex approach to rehabilitation, an important element of which is the training of a specialist. The author draws attention to the fact that in Ukraine the number of users of cochlear implants is increasing year by year. However, the training of specialists to work with this category of children is not true, but in the process of teaching deaf educators, it is still treated confidentially. Therefore, with the support of a non-governmental organization, the project “Rehabilitation of persons with cochlear implants in Ukraine” was created, the aim of which is to train specialists to work with such children. Today, about 500 specialists receive knowledge in this district. The importance and finality of the implementation of correctional programs in the process of slime implantation, treatment of methodical treatments for specialists and relatives, and literature on the direction of educators and educators were also emphasized.
PL
Celem artykułu jest rozważenie problemu rehabilitacji dzieci z implantami ślimakowymi na obecnym etapie rozwoju systemu edukacji specjalnej w Ukrainie. Autor porusza problematykę wszczepiania implantów ślimakowych, rehabilitacji i treningu prowadzonego z dziećmi z implantami ślimakowymi w nowoczesnych warunkach, a także przedstawia dane statystyczne Państwowej Służby Statystycznej Ukrainy, główne aspekty wykrywania ubytków słuchu w różnym stopniu, wczesną pielęgnację (badanie przesiewowe) słuchu oraz wykorzystanie nowoczesnej technologii w rehabilitacji osób z wadą słuchu (implantacja ślimakowa). W artykule opisano główne wskaźniki rozwoju słuchu u dziecka po wszczepieniu implantu ślimakowego oraz znaczenie kompleksowego podejścia do rehabilitacji, której ważnym elementem jest przeszkolony specjalista. Autor zwraca uwagę na fakt, że w Ukrainie z roku na rok wzrasta liczba użytkowników implantów ślimakowych, ale szkolenie specjalistów do pracy z tą kategorią dzieci prawie nie istnieje, ponieważ w procesie kształcenia surdopedagogów ten obszar jest traktowany powierzchownie. Dlatego przy wsparciu organizacji pozarządowej powstał projekt „Rehabilitacja osób z implantami ślimakowymi w Ukrainie”, którego celem jest szkolenie specjalistów do pracy z takimi dziećmi. Dziś wiedzę w tym zakresie otrzymuje około 500 specjalistów. Autor opracowania podkreśla konieczność wdrożenia programów korekcyjnych rehabilitacji dzieci po wszczepieniu implantu ślimakowego, opracowanie zaleceń metodycznych dla specjalistów i rodziców oraz literatury dotyczącej kwestii wychowawczych i rehabilitacyjnych.

Year

Volume

35

Issue

2

Pages

155-163

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Instytut Pedagogiki Specjalnej i Psychologii im. Mykoły Jarmaczenko NAPS Ukrainy

References

  • Koroleva, Y.V., Yann, P.A. (2011). Dety s narushenyiamy slukha: Knyha dlia rodytelei y pedahohov. Sankt-Peterburh: KARO.
  • Lenkhardt, M. (2010). Universalnyy neonatalnyy skrynnyy slukh: obovyazkovyy, fakultatyvnyy chy zovnishniy? (Doklad na Konhresse otolarynholohov v Erevane 23 noiabria 2010 h.). Erevan. 2.
  • Martynchuk, O.V. (2017). Spetsialna pedahohika. Navchalnyi posibnyk. Kyiv: Universytet imeni Borysa Hrinchenka.
  • Moroz, B.S., Ovsianyk, V.P., Lutsko, K.V. (2008). Korektsiini tekhnolohii u slukhoprotezuvanni ditei. Kyiv.
  • Rakhmanov, V.M. (1990). Medyko-sotsialni aspekty vykhovannya i navchannya ditey z porushennyam slukha. Kharkov: Osnova.
  • Tkach, O.M. (2020). Lohopedychna robota z ditmy doshkilnoho viku pislia kokhlearnoi implantatsii. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity (pedahohichni nauky), 16(1).
  • Kozak, O.A. (2019). Fizychna reabilitatsiia ditei z porushenniamy slukhu. Pobrane z: https://naukam.triada.in.ua/index.php/konferentsiji/62-tridtsyat-persha-vseukrajinska-praktichno-piznavalna-internet-konferentsiya/768-fizichna-reabilitatsiya-ditej-z-porushennyam-slukhu (dostęp: 10.10.2021).
  • www1: Vady slukhu. Pobrane z: https://uk.wikipedia.org/wiki/Вади_слуху (dostęp: 10.10.2021).
  • www2: Zakhvoriuvanist naselennia. Pobrane z: http://www.ukrstat.gov.ua (dostęp: 10.10.2021).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
33946077

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2022_35_2_155-163
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.