Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 35 | 2 | 165-176

Article title

Kreowanie wizerunku placówki oświatowej – perspektywa teoretyczna i praktyczna

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
Dynamically changing educational services market and growing social needs addressed towards educational institutions and its representatives have defined success of modern school depending on working out attractive brand in the society environment, allowing it to be distinguished among others and gain potential customers of its services (parents and their children). Due to that reason, the study presents the most important elements which consist the process of shaping positive and coherent image of educational institution in local environment, both from the theoretical and practical perspective. A proposition of a proprietary model of a strategy for creating the image and promotion of a contemporary school was presented, allowing to create and manage the school image during time through public relations activities. In addition, attention was paid to the diagnosis of the local educational services market, preceding the formulation of the assumptions of the image strategy of the institution, and discussed the role of social media in maintaining the developed image of the school. The summary lists the benefits of using the proposed model and presents guidelines for creating the image of the school to be used in educational practice by the management of educational institutions.
PL
Dynamicznie zmieniający się rynek usług edukacyjnych oraz wzrastające wymagania społeczne kierowane wobec instytucji edukacyjnych i jej przedstawicieli uzależniły sukces współczesnej szkoły od wypracowania atrakcyjnej marki w środowisku, umożliwiającej wyróżnienie się na tle konkurencji oświatowej i pozyskanie potencjalnych klientów usług edukacyjnych (rodziców i ich dzieci). Dlatego w opracowaniu zostały zaprezentowane najważniejsze elementy składające się na proces kształtowania pozytywnego i spójnego wizerunku placówki edukacyjnej w środowisku lokalnym, zarówno z perspektywy teoretycznej, jak i praktycznej. Przedstawiono propozycję autorskiego modelu strategii kreowania wizerunku i promocji współczesnej szkoły, pozwalającego na kreowanie i zarządzanie wizerunkiem placówki edukacyjnej w czasie poprzez działania z zakresu public relations. Ponadto zwrócono uwagę na diagnozę lokalnego rynku usług edukacyjnych, poprzedzającą formułowanie założeń strategii wizerunkowej placówki, a także omówiono rolę mediów społecznościowych w podtrzymywaniu wypracowanego wizerunku szkoły. W podsumowaniu wymienione zostały korzyści wynikające z zastosowania proponowanego modelu oraz przedstawiono wskazówki dotyczące kreowania wizerunku szkoły do wykorzystania w praktyce oświatowej przez kadrę zarządzającą placówkami edukacyjnymi.

Year

Volume

35

Issue

2

Pages

165-176

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych

References

  • Bobrowska, A., Garska, M. (2012). Elementy kreacji wizerunku podmiotu politycznego w rzeczywistości wyborczej. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW, 2(6), 147–164.
  • Cieśla, P. (2017). Dylematy kreowania wizerunku szkoły w kontekście reformy systemu edukacji. Kwartalnik Edukacyjny, (4/91), 15–27.
  • Dobrowolska-Wesołowska, M. (2012). Zarządzanie przez motywowanie – motywująca rola dyrektora placówki oświatowej. Acta Scientifica Academiae Ostroviensis, (1), 5–26.
  • Fazlagić, A.J. (2003). Marketingowe zarządzanie szkołą. Warszawa: CODN.
  • Gawrecki, L. (1997). Techniki pracy menedżera oświaty, czyli jak powinien działać profesjonalny dyrektor szkoły. Poznań: eMPi2.
  • Gawrecki, L. (2000). Public relations, czyli jak promować placówkę edukacyjną i jej szefa. W: C. Plewka, H. Bednarczyk (red.), Vademecum menedżera oświaty (s. 357–372). Radom: Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji.
  • Gawrecki, L. (2008). Marketing w oświacie. W: C. Plewka, H. Bednarczyk (red.), Menedżer i kreator edukacji (s. 161–180). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy.
  • Gruba, R. (2018). Rola mediów społecznościowych w działalności promocyjnej placówek oświatowych. Zarządzanie i Edukacja, (120), 70–87.
  • Jenczek, O. (2020). Komunikacja w mediach społecznościowych. Dyrektor Szkoły, (1/313), 41–43.
  • Kruszakin, B. (2017). Raport z ankiety „Ważne decyzje – wybór szkoły”. Dane z roku szkolnego 2016/2017. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, Wydział Edukacji dla Rynku Pracy.
  • Pietrulewicz, T. (2014). Wpływ wizerunku szkoły na jej wybór przez rodziców w świetle przeprowadzonych badań. e-mentor, (3/55), 22–30. DOI: http://dx.doi.org/10.15219/em55.1105
  • Podraza, U. (2017). Wizerunek marki w mediach społecznościowych. Naukowy Przegląd Dziennikarski, (1), 63–74.
  • Siuda, D., Grębosz, M. (2017). Kreowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych. Studia i Prace WNEiZ US, 48(2), 307–316. DOI: http://dx.doi.org/10.18276/sip.2017.48/2-26
  • Smuniewska, J., Milczuk-Walczewska, J. (2009). Promocja szkoły w środowisku lokalnym. W: K. Krysztofiak (red.), Zarządzanie placówką oświatową. Poradnik nowoczesnego dyrektora (s. 369–381). Warszawa: C.H. Beck.
  • Szczudlińska-Kanoś, A., Kaczmarek-Śliwińska, M. (2015). Dyrektor szkoły jako lider w zmieniającej się przestrzeni mediów. W: G. Mazurkiewicz (red.), Przywództwo edukacyjne. Zaproszenie do dialogu (s. 177–194). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Wyrębek, H. (2009). Zarządzanie jakością w organizacjach edukacyjnych. Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej. Administracja i Zarządzanie, 10(83), 237–250.
  • Rzeszowska, A. (2016). Kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w społeczności lokalnej. Pobrane z: https://www.monitorszkoly.pl/artykul/ksztaltowanie-pozytywnego-wizerunku-szkoly-w-spolecznosci-lokalnej (dostęp: 15.04.2020).
  • Zając, D. (2019). Public relations, promocja szkoły i budowanie wizerunku. Pobrane z: https://www.monitorszkoly.pl/artykul/public-relations-promocja-szkoly-i-budowanie-wizerunku (dostęp: 10.04.2020).
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2017, poz. 59).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
33944122

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2022_35_2_165-176
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.