Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 35 | 4 | 75-87

Article title

Specyfika aktywności sieciowej podejmowanej przez osoby z wysokim i niskim ryzykiem uzależnienia medialnego

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
This article addresses the problem of differences in the use of the Internet and its specificity in people with low and high risk of media addiction. The theoretical basis of the research is explored by Poprawa – Problematic Internet Use. Own research was carried out among high school students and university students using the TPUI-22 test and an own survey examining the specificity of network activity. The aim of the author’s own research is to show the differences in Internet activity in people with low and high risk of media addiction. The research question is: Are there differences in Internet activity undertaken by people from the low and high risk group of Internet addiction? Own research indicates the existence of statistically significant differences in the use of online activities in people with low and high risk of Internet addiction. Differences are also noticeable between the generations of “digital natives” and “digital immigrants”. The differences and specificity of the activity of young people at risk of addiction constitute the key knowledge about the decisions and choices of young people. This knowledge, based on the results of own research, may also constitute the basis for the development of preventive programs and therapeutic activities related to media addictions
PL
W niniejszym artykule poruszono problem różnic w zakresie korzystania z internetu i jego specyfiki u osób o niskim i wysokim ryzyku uzależnienia medialnego. Podstawą teoretyczną badań jest badane przez Poprawę – Problematyczne Używanie Internetu. Badania własne zostały przeprowadzone wśród uczniów szkół średnich i studentów za pomocą testu TPUI-22 oraz ankiety własnej, badającej specyfikę aktywności sieciowej. Celem badań własnych autora jest ukazanie różnic w zakresie aktywności w sieci u osób z niskim i wysokim ryzykiem uzależnienia medialnego. Pytanie badawcze brzmi: Czy występują różnice w zakresie aktywności sieciowej podejmowanej przez osoby z grupy niskiego i wysokiego ryzyka uzależnienia od internetu? Badania własne wskazują na występowanie różnic istotnych statystycznie w zakresie korzystania z aktywności sieciowych u osób z niskim i wysokim ryzykiem uzależnienia od internetu. Różnice są również zauważalne między pokoleniami „cyfrowych tubylców” i „cyfrowych imigrantów”. Różnice i specyfika aktywności młodych, narażonych na ryzyko uzależnienia osób stanowią kluczową wiedzę o decyzjach i wyborach młodych ludzi. Wiedza ta, oparta na wynikach badań własnych, może stanowić również podstawę do opracowania programów profilaktycznych i działań terapeutycznych związanych z uzależnieniami medialnymi.

Year

Volume

35

Issue

4

Pages

75-87

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Wydział Pedagogiki i Psychologii

References

  • Cierpiałkowska, L., Grzegorzewska, I. (2018). Uzależnienia behawioralne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Cieszyńska-Rożek, J. (2015). Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. W: A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.), Człowiek – technologia – media. Konteksty kulturowe i psychologiczne (s. 11–22). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Cudo, A., Zabielska-Mendyk, E. (2019). Funkcjonowanie poznawcze a uzależnienie od internetu – przegląd badań. Psychiatria Polska, 53(1), 61–79. DOI: 10.12740/PP/82194
  • Gałuszka, A. (2018). Problematyczne używanie internetu a cechy osobowości i wczesne nieadaptacyjne schematy użytkowników sieci. Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 10(4), 40–50. DOI: 10.24917/20837275.10.4.4
  • Gawliczek, P. (2017). Cyfrowi imigranci i tubylcy. Jak pokonać e-wykluczenie i radzić sobie ze zmianami w cyfrowym świecie? Zeszyty Naukowe KSW, 44(16), 25–37.
  • Greenfield, P. (2009). Technology and Informal Education: What Is Taught, What Is Learned. Science, 323(5910), 69–71, DOI: 10.1126/science.1167190
  • Janta, M. (2021). Intelektualne rozleniwienie czy nowa strategia przetrwania pokolenia C? Prace Naukowe WSZiP, 50, 81–93.
  • Jarczyńska, J. (2015). Problematyczne używanie internetu przez młodzież i młodych dorosłych – przegląd narzędzi do przesiewowej oceny tego zjawiska. Przegląd Pedagogiczny, (1), 119–136.
  • Langier, C. (2018). Cyberdziecko – nowe wyzwanie współczesnej edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 25(3), 224–232. DOI: 10.15584/eti.2018.3.32
  • Majchrzak, P., Ogińska-Bulik, N. (2010). Uzależnienie od internetu. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
  • Nabucco de Abreau, C., Young, K. (2017). Uzależnienie od internetu. Profilaktyka, diagnoza, terapia. Zamość: Fundacja Dolce Vita.
  • Pikuła-Małachowska, J. (2018). Rola internetu w podejmowaniu decyzji zakupowych przez młodych dorosłych. Marketing i Zarządzanie, 52(2), 157–164. DOI: 10.18276/miz.2018.52-15
  • Poprawa, R. (2011). Test Problematycznego Używania Internetu. Adaptacja i ocena psychometryczna Internet Addiction Test K. Young. Przegląd Psychologiczny, 54(2), 194–216.
  • Poprawa, R. (2012). Problematyczne używanie internetu – symptomy i metoda diagnozy. Badania wśród dorastającej młodzieży. Psychology of Quality of Life, 11(1), 57–82.
  • Pyżalski, J., Zdrodowska, A., Tomczyk, Ł., Abramczuk, K. (2019). Polskie Badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. DOI: 10.14746/amup.9788323234098
  • Sendal-Jagusiak, L. (2020). Pokolenie „always on” – psychologiczne i społeczne funkcjonowanie młodzieży korzystającej z nowych mediów. Ars Educandi, 17(17), 41–60. DOI: 10.26881/ae.2020.17.02
  • Śliwak, J., Zarosińska, D., Wysocka, M., Partyka, J. (2017). Poziom samooceny u osób korzystających z różnych form internetu. Studia Socialia Cracoviensia, 9(2), 129–149. DOI: 10.15633/ssc.2460

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
33953067

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2022_35_4_75-87
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.