Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 36 | 1 | 17-26

Article title

Koncepcje człowieka filozoficzną podstawą pedagogiki

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
In the efforts to answer the educational sciences to the challenges of the present day, one cannot omit the answer to the question about the philosophical and pedagogical concept of a human being. In this study, the author draws attention to the human models currently functioning in pedagogical practice and proposes the adoption of an integral human model.
PL
W dążeniach do odpowiedzi nauk pedagogicznych na wyzwania współczesności nie można pominąć odpowiedzi na pytanie o filozoficzną i pedagogiczną koncepcję człowieka. W niniejszym opracowaniu autor zwraca uwagę na obecnie funkcjonujące w praktyce pedagogicznej modele człowieka i proponuje przyjęcie integralnego modelu człowieka.

Year

Volume

36

Issue

1

Pages

17-26

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Uniwersytet Rzeszowski. Wydział Pedagogiczny

References

  • Bartnik, C.S. (2000). Personalizm. Lublin: Wydawnictwo OK.
  • Brzezińska, A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.
  • Encyklopedia. (1979). Encyklopedia katolicka. T. 3: Cenzor–Dobszewicz. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • Fallot, R.D. (1998). Spiritual and Religious Dimensions of Mental Illness Recovery Narratives. New Directions for Mental Health Services, 80, 35–44. DOI: 10.1002/yd.23319988006
  • Furmanek, W. (1995). Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.
  • Furmanek, W. (2012). Model człowieka odniesieniem do opisu przedmiotu badań pedagogiki pracy. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna. Polsko-Ukraiński Rocznik Naukowy, 14, 109–124.
  • Furmanek, W. (2017a). W poszukiwaniu tożsamości dydaktyki informatyki. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 36(4), 21–31. DOI: 10.17951/lrp.2017.36.4.21
  • Furmanek, W. (2017b). Osoba podstawą antropologiczną humanistycznej pedagogiki pracy. W: A. Solak, J. Bluszcz (red.), Personalizm pracy ludzkiej. Współczesne konotacje (s. 253–265). Warszawa: Wydawnictwo APS.
  • Furmanek, W. (2020a). Godność człowieka. De dignitate personae humanae. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
  • Furmanek, W. (2020b). Wielorakość godności. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
  • Furmanek, W. (2020c). Nowa praca nauczycieli. Nowy nauczyciel wyzwaniem dla pedagogiki. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna. Polsko-Ukraiński Rocznik Naukowy, 5, 333–359.
  • Galarowicz, J. (2000). Człowiek jest osobą. Podstawy antropologii filozoficznej Karola Wojtyły. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
  • Granat, W. (1976). U podstaw humanizmu chrześcijańskiego. Poznań: Księgarnia Świętego Wojciecha.
  • Kozielecki, J. (1984). Transgresyjna koncepcja człowieka. Studia Filozoficzne, 1, 46–73.
  • Kozielecki, J. (1998). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Łakomski, M. (2004). Koncepcja personalistyczna człowieka podstawą integralnego wychowania. Wychowawca, 12, 14–15.
  • Stępień, A.B. (2001). W poszukiwaniu istoty człowieka (z fenomenologii i metafizyki bytu ludzkiego). W: B. Bejze (red.), Aby poznać Boga i człowieka. Cz. 2: O człowieku dziś (s. 61–94). Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.
  • Szewczyk, W. (1998). Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos.
  • Szewczyk, W. (2000). Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos.
  • Ślipko, T. (1974). Zarys etyki ogólnej. Kraków: Wydawnictwo WAM.
  • Walczak, A. (2006). W sprawie filozofii wychowania. Pedagogika Filozoficzna, (1), 10–25.
  • Wojtyła, K. (1969). Osoba i czyn. Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.
  • Matusiak, E. (2022). Psychoanalityczna a behawioralno-poznawcza terapia lęku. Pobrane z: http://www.jungpoland.org/pl/zbior-tekstow/psychoanalityczna-behawioralno-poznawcza-terapia-leku.html

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
33957719

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2023_36_1_17-26
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.