Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

---

29-39

Article title

Rodzina jako przestrzeń kształtowania się tożsamości w opinii studentów pedagogiki

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The research results presented in this article are a fragment of a broader empirical material collected in order to find out the opinions of pedagogy students on the family as a space for identity formation. The theoretical considerations refer to Jerzy Nikitorowicz’s concept of a multifaceted and continuously forming identity, and to Erik H. Erikson’s psychosocial theory of development. In addition, an attempt was made to establish the answer to the question: What are the students’ opinions on the family as a space for the formation of their identity? In order to obtain an answer, the method of diagnostic survey was used in the research, and a questionnaire was used as a technique. The survey of 64 students of pedagogy shows that for most of them, the family is of great importance in the formation of their identity. Relationships with parents, siblings, grandmothers, grandfathers, and other relatives are factors that, according to the respondents, have a significant impact on the process of building their identity.
PL
Wyniki badań zaprezentowane w niniejszym artykule stanowią fragment szerszego materiału empirycznego zebranego w celu poznania opinii studentów pedagogiki na temat rodziny jako przestrzeni kształtowania się tożsamości. W rozważaniach teoretycznych odwołano się do koncepcji Jerzego Nikitorowicza wielopłaszczyznowej i ustawicznie kreującej się tożsamości oraz do psychospołecznej teorii rozwoju Erika H. Eriksona. Ponadto podjęto próbę ustalenia odpowiedzi na pytanie: Jakie są opinie studentów na temat rodziny jako przestrzeni kształtowania się ich tożsamości? W celu uzyskania odpowiedzi w badaniach posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, a jako technikę wykorzystano ankietę. Z badań przeprowadzonych w grupie 64 studentów pedagogiki wynika, że dla większości z nich rodzina ma duże znaczenie w kształtowaniu tożsamości. Relacje z rodzicami, rodzeństwem, babciami, dziadkami, a także z innymi krewnymi to czynniki, które zdaniem badanych w znaczącym stopniu oddziałują na proces budowania się ich tożsamości.

Keywords

Journal

---

Pages

29-39

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

author
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach. Wydział Nauk Społecznych

References

  • Bokszański, Z. (2005). Tożsamości zbiorowe. Warszawa: PWN.
  • Branje, S. (2022). Adolescent Identity Development in Context. Current Opinion in Psychology, 45, 1–6. DOI: 10.1016/j.copsyc.2021.11.006
  • Brunton, J., Buckley, F. (2020). ‘You’re Thrown in the Deep End’: Adult Learner Identity Formation in Higher Education. Studies in Higher Education, 46(12), 2696–2709. DOI: 10.1080/03075079.2020.1767049
  • Brzezińska, A.W. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. W: A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 47–78). Warszawa: PWN.
  • Chojnacka, B., Iwański, R. (2022). Struktura rodziny i oczekiwania wobec ról rodzinnych w opinii Polaków. Wychowanie w Rodzinie, 27(2), 183–196. DOI: 10.34616/wwr.2022.2.183.196
  • Erikson, E.H. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York–London: W.W. Norton & Company.
  • Erikson, E.H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  • Erikson, E.H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  • Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka.
  • Forgas, J.P., Williams, K.D., Wheeler, L. (red.). (2005). Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych. Gdańsk: GWP.
  • Grabowska, B. (2013). Poczucie tożsamości młodzieży uczącej się w szkołach z polskim językiem nauczania na Białorusi, Ukrainie i w Republice Czeskiej – studium porównawcze. Toruń: Adam Marszałek.
  • Harwas-Napierała, J., Trempała, B. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.
  • Kazubowska, U. (2010). Specyfika oddziaływań socjalizacyjno-wychowawczych rodziny a proces integracji pokoleniowej – analiza problemu i próba oceny. W: B. Bugajska (red.), Młodość i starość. Integracja pokoleń (s. 133–143). Szczecin: Zapol.
  • Lewowicki, T. (1994). Poczucie tożsamości narodowej młodzieży – stałość i zmienność. W: T. Lewowicki (red.), Poczucie tożsamości narodowej młodzieży. Studium z pogranicza polsko-czeskiego (s. 127–135). Cieszyn: Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie.
  • Lewowicki, T. (1997). Wyznaczniki tożsamości narodowej (wiedza o determinantach tożsamości i zachowań tożsamościowych jako element edukacji). W: Z. Jasiński, A. Kozłowska (red.), Tożsamość narodowa młodzieży na pograniczach (s. 35–40). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  • Lewowicki, T. (2001). Szkic do teorii zachowań tożsamościowych. W: T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur (red.), W poszukiwaniu teorii przydatnych w badaniach międzykulturowych (s. 159–165). Cieszyn: Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie.
  • Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Melchior, M. (2001). Poczucie inności: konstruowanie tożsamości jednostkowej. W: A. Jawłowska (red.), Wokół problemów tożsamości (s. 102–116). Warszawa: Wydawnictwo LTW.
  • Merton, R.K. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: PWN.
  • Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
  • Nikitorowicz, J. (1997). Szanse i zagrożenia tożsamości rodzinnej na pograniczu kultur. W: J. Nikitorowicz (red.), Rodzina wobec wyzwań edukacji międzykulturowej (s. 66–71). Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
  • Nikitorowicz, J. (1999). Szanse i zagrożenia tożsamości rodzinnej na pograniczu kultur. W: J. Nikitorowicz (red.), Rodzina wobec wyzwań w edukacji międzykulturowej (s. 66–78). Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
  • Nikitorowicz, J. (2001). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
  • Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: GWP.
  • Nikitorowicz, J. (2007). Tożsamość. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (s. 754–773). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Nikitorowicz, J. (2022). Tożsamość dziecka jako ideologiczny konstrukt powinnościowy. Dylemat i wyzwanie edukacyjne. Wychowanie w Rodzinie, 27(2), 31–43. DOI: 10.34616/wwr.2022.2.031.043
  • Ogrodzka-Mazur, E. (2008). Procesy globalizacyjne a postawy patriotyczne i obywatelskie współczesnej młodzieży. Od tożsamości narodowej do tożsamości globalnej. W: T. Lewowicki, B. Grabowska, A. Gajdzica (red.), Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – aktualne doświadczenia na pograniczu polsko-czeskim (s. 23–50). Toruń: Adam Marszałek.
  • Rembierz, M. (1999). Źródła i dylematy tożsamości. „Colloquia communia”. Tożsamość człowieka wobec życia i śmierci, (2), 13–22.
  • Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Sobecki, M. (2007). Kultura symboliczna a tożsamość. Studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
  • Sobecki, M. (2022). Tożsamość rodzinna a genealogia. Perspektywa pedagogiczna. W: E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska, A. Szafrańska (red.), O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki – tradycja i współczesność. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu z okazji 80. urodzin (s. 381–389). Toruń: Adam Marszałek.
  • Suchodolska, J. (2017). Poczucie jakości życia młodych na przykładzie studenckiej społeczności akademickiej. Toruń: Adam Marszałek.
  • Tołwińska, B. (2001). Stereotypy płci a tożsamość indywidualna. W: T. Bajkowski, K. Sawicki (red.), Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne (s. 67–73). Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
  • Turska, E. (2017). Dom rodzinny jako przestrzeń kształtowania tożsamości. W: E. Turska (red.), Dom rodzinny w doświadczeniu (auto)biograficznym (s. 19–30). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. DOI: 10.34616/22.19.085
  • Wieradzka-Pilarczyk, A. (2019). Rodzina jako obszar tworzenia tożsamości. Teologia i Moralność, 14(1), 181–196. DOI: 10.14746/tim.2019.25.1.10
  • Witkowski, L. (1989). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach. (b.d.). Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji. Historia. Pobrane z: https://us.edu.pl/wydzial/wsne/o-wydziale/historia

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
33961810

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2023_36_2_29-39
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.