PL EN


2013 | 20 | 2 |
Article title

Metodologiczne problemy badania zależności pomiędzy agendą medialną, publiczną i polityczną

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Opracowanie jest próbą przedstawienia najważniejszych ustaleń i  propozycji metodologicznych związanych z  badaniem relacji pomiędzy agendą medialną, publiczną oraz polityczną na gruncie teorii agenda-setting. W  pierwszej części opracowania zostanie przedstawiona metodologia stosowana dotychczas w  badaniu relacji pomiędzy agendą medialną a  publiczną. W  drugiej części analizie zostaną poddane metody wykorzystywane do ustalania zależności pomiędzy agendą medialną a  polityczną. W  obrębie tego zagadnienia zaproponowano modele badawcze bazujące na dotychczasowych doświadczeniach badaczy tego przedmiotu oraz własnej konceptualizacji i  operacjonalizacji problemu.
EN
The paper presents the most important methodological findings and proposals devoted to the relationship between media, public and policy agendas, prepared on the basis of the agenda-setting theory. The first part investigates the methodology of media-public agendas interrelationship research. In the analysis of the second part, concerning the media-policy agendas correlations, the hitherto established research models are taken into account as well as original conceptualization and operationalization of the research problem are proposed.
Year
Volume
20
Issue
2
Physical description
Dates
published
2013
online
2013-11-18
Contributors
author
References
  • Baumgartner, F.R., Jones, B.D. 2009. Agendas and Instability in American Politics, Chicago, The University of Chicago Press, s. 132–133.
  • Baumgartner, F.R., Jones B.D., Leech B.L. 1997. Media attention and congressional Agendas [w:] Do the media govern? Politicians, voters and reporters in America, S. Iyengar, R. Reeves (red.), Sage, Thousand Oaks, s. 349–363.
  • Birkland, T.A. 2007. After Disaster: Agenda Setting, Public Policy and Focusing Event, Georgetown University Press, Washington, s. 3–19, 47–70 i  in.
  • Cobb, R.W., Elder, C.D. 1971. The Politics of Agenda-Building: An Alternative Perspective for Modern Democratic Theory, „The Journal of Politics”, vol. 33, s. 892–915, 906–907.
  • Cook, F.L. i  in. 1983. Media and agenda setting: Effects on the public, interest group leaders, policy makers, and policy, „Public Opinion Quarterly”, vol. 4, s. 16–35.
  • Curran, J., Seaton, J. 2003. Power without Responsibility. The Press, Broadcasting and New Media in Britain, Routledge, New York.
  • Dearing, J.W., Rogers, E.M. 1996. Agenda-Setting. Communication Concepts 6, Sage, Thousand Oaks, s. 9, 74.
  • Dobek-Ostrowska, B. 2001. Nauki o  komunikowaniu, paradygmaty, szkoły, teorie [w:] Nauka o  komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, B. Dobek-Ostrowska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 17, 37.
  • Edwards, G.C., Wood D. 1999. Who Influences Whom? The President, Congress and the Media, „American Political Science Review”, vol. 93 (2), s. 327–344.
  • Funkhouser, G.R. 1973. The issues of the sixties: An exploratory study in the dynamics of public opinion, „Public Opinion Quarterly”, vol. 37 (1), s. 62–75.
  • Goban-Klas, T. 2005, Media i  komunikowanie masowe. Teorie i  analizy prasy, radia, telewizji i  Internetu, Wydawnictwo PWN, Warszawa, s. 244–245; 243–247.
  • Iyengar, S., Kinder, D.R. 1987. News that Matters. Television and American Opinion, University of Chicago Press, Chicago, s.   19–21.
  • Kepplinger, H.M. 2007. Demontaż polityki w  społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 16.
  • Kepplinger, H.M. 2007. Reciprocal Effects: Toward a  Theory of Mass Media Effects on Decision Makers, „The International Journal of Press/Politics”, vol. 12 (2), s. 3–23.
  • Koch-Baumgartner, S., Voltmer, K. 2010. Conclusion. The interplay of mass communication and political decision making – policy matters [w:] Public Policy and Mass Media. The interplay of mass communication and political decision making, S. Koch-Baumgartner, K. Voltmer (red.), Routledge Taylor & Francis Group, New York, s. 215–224.
  • Linsky, M. 1986. Impact: How the Press Affects Federal Policy Making, W.W. Norton, New York, s. 87.
  • Łódzki, B. 2010. Ustanawianie agendy mediów podczas kampanii wyborczych w  2005 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 36–37.
  • McCombs, M. 2008. Ustanawianie agendy. Media masowe i  opinia publiczna, Kraków 2008, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. XXIII, 41–58 i  in.
  • McCombs, M. i  in. 2011. International Applications of Agenda-Setting Theory’s Acapulco Typology [w:] The Sourcebook of Political Communication Research. Methods, Measures, and Analytical Techniques, E.P. Bucy, R.L. Holbert (red.), s. 387.
  • McCombs, M., Reynolds, A. 2009. How the News Shapes Our Civic Agenda [w:] Media Effects. Advances in Theory and Research, J. Bryant, M.B. Oliver (red.), Routledge, New York, s. 5.
  • Miller, J. 2007. Examining the Mediators of Agenda-setting: A  New Experimental Paradigm Reveals the Role of Emotions, „Political Psychology”, vol. 28, nr 6, s. 690.
  • Nowak E. 2013. Rola mediów masowych w  ustanawianiu agendy politycznej [w:] Agenda-setting w  teorii i  praktyce politycznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 39–74.
  • Pritchard, D., Berkowitz D. 1993. The Limits of Agenda-setting: the Press and Political Responses to Crime in the United States, 1950–1980, „International Journal of Public Opinion Research”, vol. 5 (1), s. 86–89.
  • Protess, D.L. i  in. 1991. The Journalism of Outrage, Guilford Press, New York.
  • Shaw, D., McCombs, M. 1977. The Emergence of American Political Issues, MN: West, St. Paul.
  • Soroka, S.N. 2002. Agenda-setting Dynamics in Canada, UBC Press, Vancouver, s. 11, 56–59, 97.
  • Trumbo, C. 1995. Longitudinal Modelling of Public Issues: An Application of the Agenda-Setting Process to the Issue of Global Warming, „Journalism and Mass Communication Monographs”, vol. 152, s. 1–57.
  • Van Aelst, P., Walgrave, S. 2011. Minimal or Massive? The Political Agenda-Setting Power of the Mass Media According to Different Methods, „The International Journal of Press/Politics”, vol. 16 (3), s. 295–313.
  • Walgrave, S., Van Aelst, P. 2004. The Mass Media’s Political Agenda-Setting Power. Toward an Integration of the Available Evidence, Paper prepared for delivery at the APSA Political Communication pre-conference, September 1st 2004, Chicago, s. 2.
  • Walgrave, S., Van Aelst, P. 2006. The Contingency of the Mass Media’s Political Agenda Setting Power: Toward a  Preliminary Theory, „Journal of Communication”, vol. 56, 89.
  • Weaver, D., Graber, D., McCombs, M., Eyal, C. 1981. Media Agenda-setting in a  Presidential Election: Issues, Images and Interest, Westport.
  • Wimmer, R.D., Dominick, J.R. 2008. Mass media. Metody badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 162–167 i  in.
  • Zhu, J.J., Blood, D. 1996. Media agenda-setting theory: review of a  25-year research tradition, „Perspectives”, vol. 8, s. 97–149.
  • Źródła internetowe
  • Analiza głównych wydań dzienników informacyjnych, Press Service, http://www.press-service.com.pl/pl/analiza-glownych-wydan-dzienniko/, 31.01.2012.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_k_2013_20_2_187
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.