Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 8 | 2 |

Article title

The Impact of COVID-19 Pandemic on the Image of People with Disability in the Context of Creating Social Attitudes

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Każdy kryzys w pewien sposób zaburza działalność jednostki, organizacji i całego społeczeństwa, niosąc za sobą pewne zmiany, jak również konieczność podejmowania określonych działań. W sytuacji kryzysu olbrzymią rolę odgrywa komunikacja jednostek zaangażowanych w zwalczanie jego skutków. Pandemia COVID-19 jako przykład ogólnospołecznego kryzysu ma więc wpływ na przekazy medialne, będące formą komunikacji w społeczeństwie. Artykuł porusza zatem kwestię kreowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością poprzez kampanie społeczne w polskich mediach podczas pandemii. Autorka zakłada, że w trakcie pandemii COVID-19 sposób ich kształtowania mógł ulec zmianie w stosunku do obrazu tej mniejszości budowanego przed pandemią. Celem artykułu jest więc identyfikacja wizerunku osób z niepełnosprawnością budowanego przez media przed i w trakcie pandemii w kontekście zmiany postrzegania tej grupy przez społeczeństwo. Badanie obejmuje analizę materiałów wideo i graficznych kampanii publikowanych w polskich mediach w okresie jesień 2019–lato 2020, a także analizę wywiadów swobodnych przeprowadzonych z twórcami wskazanych kampanii. Zasugerowano również wstępne wnioski i rekomendacje do podejmowania dalszych działań w tym obszarze. 
EN
Every crisis ruins the activity of an individual, an organization and the whole society, carrying certain changes as well as the necessity of undertaking specific actions. In a situation of a crisis, communication plays a huge role among all engaged in fighting the effects. The COVID-19 pandemic being an example of such a society wide crisis has an influence of messages in the media as those are a form of communication in society. Then, the article touches on the aspect of creation of social attitudes towards people with disability using social campaigns in Polish media during pandemic. The author assumes, that during COVID-19 pandemic the way of creating social attitudes may have changed comparing to the picture of this minority built before. The aim of the article is therefore to identify the image of people with disability shaped before and during the pandemic in the context of the change in perceiving this group. The study includes the analysis of video and graphic materials of social campaigns published in Polish media between autumn 2019 and summer 2020 as well as the analysis of interviews carried out with authors of those campaigns. Moreover, initial conclusions and recommendations for further actions and studies in this area are suggested.  

Year

Volume

8

Issue

2

Physical description

Dates

published
2020
online
2021-05-18

Contributors

References

  • Avalon Extreme. (2020a). O kampanii. https://extrasprawni.pl/o-kampanii
  • Avalon Extreme. (2020b). Kampania Extrasprawni. https://avalonextreme.pl/kampania-extrasprawni
  • Banach, I. (2016). Społeczny kontekst edukacji w procesie kształtowania postaw wobec osób niepełnosprawnych. Relacje. Studia z Nauk Społecznych, 1, 25–36.
  • Bieganowska, A. (2005). Model niepełnosprawności w mediach a postawy wobec osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna. Dwumiesięcznik Akademii Pedagogiki Specjalnej, 5, 362–371.
  • Buchnat, M. (2008). Postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych. Nasze Forum, 1–2(29–30), 59–67.
  • Daszkiewicz, M. (2019). Kampanie społeczne o tematyce zdrowotnej – analiza treści i form przekazów komunikacyjnych. Zdrowie i style życia: wyzwania ekonomiczne i społeczne, 153, 269–298.
  • Fundacja Avalon. (2020). Historia i misja. https://www.fundacjaavalon.pl/info_o_fundacji/misja.html
  • Fundacja Neuron +. (2020a). Fundacja Neuron+. https://stopbarierom.pl/fundacja-neuron/?gclid=EAIaIQobChMI3OCqxJyv7AIVENd3Ch0WZAVoEAAYASAAEgIWwvD_BwE
  • Fundacja Neuron+. (2020b). O kampanii. https://stopbarierom.pl/kampania-stop-barierom
  • Fundacja Nie widząc przeszkód. (2020). O nas. http://niewidzacprzeszkod.pl/o-nas
  • Fundacja SM – Walcz o siebie. (2020). Kampania 2019. http://www.sm-walczosiebie.pl/historia-kampanii/kampania-2019
  • Fundacja SM – Walcz o siebie. (2020b). Historii kampanii. http://www.sm-walczosiebie.pl/historia-kampanii
  • gov.pl. (2019, 26 grudnia). Widzisz różnice…? Rusza kolejna kampania dotycząca dostępności. https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/widzisz-roznice-rusza-kolejna-kampania-dotyczaca-dostepnosci
  • Informacja prasowa niepelnosprawni.pl. (2020). Rehabilituj się online z Fundacją Avalon. http://niepelnosprawni.pl/ledge/x/955603
  • Kaczmarek-Śliwińska, M. (2019). The Specificity of Crisis Management in Social Media from the Perspective of W.T. Coombs’ Situational Crisis Communication Theory. Studia Medioznawcze, 20(4/79), 318–332.
  • Konecki, K. T. (2012). Recenzja książki Ervinga Goffmana pt. „Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia” (Nomos 2010, tłum. S. Burdziej), Kultura i Wychowanie, 4(2), 176–179.
  • Kotler, Ph. Keller, K. (2017). Marketing. Rebis.
  • Kudełko, N. (2019). Wpływ reklamy społecznej na deklarowane zachowania odbiorców na przykładzie studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Przedsiębiorczość – Edukacja, 2(15), 106–124.
  • Marciniak, B. (2016). Metodyczne aspekty pomiaru deklaratywnych i utajonych postaw. Handel Wewnętrzny, 4(363), 153–161.
  • Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. (2020, 29 czerwca). O programie. https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/o-programie
  • Myers, D. G. (2003). Psychologia społeczna. Zysk i S-ka.
  • Nowak, K. (2015). Postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych ruchowo. Annales Universitatis Marie Skłodowska-Curie, XXVIII, 1, 67–81.
  • Nowak, S. (1973). Teorie postaw. PWN.
  • Pawełczyk, P., Jankowiak, B. (2013). Studenci a polityka. Badanie komponentu emocjonalnego postaw. Studia Edukacyjne, 27, 325–335.
  • PFRON. (2020). Kampania Widzialni (Nie)widzialni. https://www.pfron.org.pl/komunikaty-z-regionu/szczegoly-komunikatu/news/kampania-widzialni-niewidzialni/
  • Piątek, K. (2015). Kampanie społeczne jako narzędzia zmiany postaw wobec osób z niepełnosprawnością. Media i Społeczeństwo, 5, 136–149.
  • Przywara, P. (2012). News a fakt – wokół relacji między medialnym obrazem świata a rzeczywistością. Komunikacja społeczna. Czasopismo Elektroniczne, 1, 13–22.
  • Rzyska, A. (2018). Framing w badaniach szkolnictwa wyższego – przegląd międzynarodowych periodyków naukowych. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(51), 117–139.
  • Sienkiewicz, J. (2020, 8 czerwca). The Lockdown: Teatr 21 przeciw społecznemu wykluczeniu ludzi z niepełnosprawnościami.
  • Skura, M. (2018). Postawy wobec osób z niepełnosprawnością a postawy osób z niepełnosprawnością ruchową wobec ludzi z innym rodzajem niepełnosprawności – próba porównania. Szkoła Specjalna. Dwumiesięcznik Akademii Pedagogiki Specjalnej, 5, 343–352.
  • Statut Fundacji SM – Walcz o siebie. (2020). Statut Fundacji. http://www.sm-walczosiebie.pl/wp-content/uploads/2016/08/Statut.pdf
  • Struck-Peregończyk, M. (2013). Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu – zarys zjawiska. Kwartalnik Internetowy „Komunikacja Społeczna”, 4(8), 22–31.
  • Szkoła Motywacji. (2020). Idea Szkoły Motywacji. http://www.szkola-motywacji.pl/idea
  • Teatr 21. (2020, 6 czerwca). The lockdown [wideo]. https://www.youtube.com/watch?v=aG8741bAmWU
  • Teatr 21. (2020). O nas. https://teatr21.pl/o-nas
  • Walęcka-Matyja, K. (2013). Psychologiczne i społeczno-kulturowe determinanty postaw wobec osób niepełnosprawnych oraz ich rodzin. W: E. Zasępa (red.), Doświadczanie choroby i niepełnosprawności (s. 24–38). Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.
  • Właśnie po to. (2020, 2 marca). SPOT promujący kampanię społeczną „WŁAŚNIE PO TO” 30 sek. (tłumaczenie migowe).
  • Właśnie po to. (2020a). Idea kampanii. https://wlasniepoto.biz.pl/idea-kampanii-wlasnie-po-to/
  • Właśnie po to. (2020b) O co chodzi w naszej akcji? https://wlasniepoto.biz.pl/
  • Właśnie po to. (2020c). Ambasador. https://wlasniepoto.biz.pl/ambasador/
  • Wojciszke, B. (2019) Psychologia społeczna. Scholar.
  • Wójciuk, A. (2017). Reklama komercyjna i reklama społeczna – różnice i podobieństwa. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Społeczne, 16, 27–43.
  • Wp.pl. (2020). Koronawirus. Kancelaria premiera publikuje spot. https://wideo.wp.pl/koronawirus-kancelaria-premiera-publikuje-spot-6488445767616129v
  • Wróblewska, M. (2018). Kampanie reklamowe społecznie pożyteczne, pożądane i potrzebne. Rynek – Społeczeństwo – Kultura, 2(28), 25–29.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_ks_2020_8_2_126-140
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.