PL EN


2013 | 5 |
Article title

O wyższości Giordana Bruna nad Benedyktem de Spinozą, czyli o relacjach: Andrzej Nowicki – Leszek Kołakowski (wstęp do szkicu „biografii równoległych”)

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Wiele postaci „warszawskiej szkoły historyków idei” przesłoniętych jest dziś przez osobę i dzieło Leszka Kołakowskiego. Autor dowodzi, że były w niej postacie nie ustępujące Kołakowskiemu, a może nawet i bardziej znaczące, intelektualnie i kulturowo. Przywołuje postać Andrzeja Nowickiego, jako myśliciela mogącego konkurować z Kołakowskim i zasługującego na ukazanie w „biografii równoległej”, zestawiającej ich losy i poglądy w Polsce po 1945 roku.
DE
Viele Persönlichkeiten der „Warschauer Schule der Ideenhistoriker“ treten heute, von der Persönlichkeit und vom Schaffen Leszek Kołakowskis verhüllt, in den Hintergrund. Der Autor zeigt, dass es dort Personen gab, die Kołakowski ebenbürtig waren, oder ihn sogar intellektuell und kulturell übertrafen. Er erinnert an die Persönlichkeit von Andrzej Nowicki zurück, der als Denker mit Kołakowski konkurrieren konnte und es durchaus verdient, in einer „parallelen Biographie“, die ihre Schicksale und Meinungen in Polen nach 1945 zusammensetzt, dargestellt zu werden.
EN
Many of the protagonists of the “Warsaw school of the historians of ideas” are overshadowed today by the personality and work of Leszek Kołakowski. The author demonstrates that there were figures equal to Kołakowski, and perhaps more significant intellectually and culturally. He recalls Andrzej Nowicki as a thinker capable of competing with Kołakowski and worthy of being presented in a “parallel biography”, juxtaposing their vicissitudes and views in Poland after 1945.
Year
Issue
5
Physical description
Dates
published
2013
online
2015-07-07
Contributors
References
  • Brak bibliografii
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_kw_2013_5_69
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.