Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 21 |

Article title

Poznanie ucieleśnione w rzeczywistości wirtualnej

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł dotyczy sytuacji człowieka w obliczu wzrastającego znaczenia środowisk cyfrowych. Za punkt wyjścia badań obieram paradygmat poznania ucieleśnionego, którego wielkimi prekursorami byli Edmund Husserl, Maurice Merleau-Ponty oraz James Jerome Gibson. Stanowisko poznania ucieleśnionego, w tym zwłaszcza enaktywizmu, wykorzystuje do analizy relacji człowieka z interaktywnymi środowiskami wirtualnymi. Dodatkowo przeprowadzam klasyfikację wirtualnych fenomenów, z uwagi na różnorodność ich zastosowań.
DE
Der Artikel behandelt die Situation des Menschen angesichts der zunehmenden Bedeutung der digitalen Umwelt. Für den Ausgangspunkt meiner Forschungen wähle ich das Paradigma der verkörperten Erkenntnis, dessen Wegbereiter Edmund Husserl, Maurice Merleau-Ponty und James Jerome Gibson waren. Der Standpunkt der verkörperten Erkenntnis, darunter vor allem des Enaktivismus, wird zur Analyse der Beziehungen des Menschen mit interaktiven virtuellen Kreisen benutzt. Darüber hinaus wird eine Klassifikation der virtuellen Erscheinungen im Hinblick auf die Vielfalt ihrer Verwendungen durchgeführt.
EN
This paper concerns the human situation in the face of increasing significance of digital environments. As the starting point for my research I am adopting the embodied cognition paradigm, whose great precursors were Edmund Husserl, Maurice Merleau-Ponty and James Jerome Gibson. I use the conception of embodied cognition, especially enactivism, to analyze the human relation with interactive virtual environments. In addition, I classify virtual phenomena, due to the variety of their applications.

Year

Issue

21

Physical description

Dates

published
2017
online
2017-08-29

Contributors

References

  • Azuma R. T., A Survey of Augmented Reality, „Presence” 1997, t. 6, z. 4.
  • Gallagher S., Interpretation of Embodied Cognition, [w:] The Implications of Embodiment: Cognition and Communication, red. W. Tschacher, C. Bergomi, Imprint Academic, Exeter 2010.
  • Gallagher S., Zahavi D., Fenomenologiczny umysł, tłum. M. Pokropski, PWN, Warszawa 2010.
  • Gibson J. J., The Theory of Affordances, [w:] Perceiving, Acting and Knowing, red. R. Shaw, J. Bransford, New York 1977.
  • Gurczyński J., C:\> Czym jest wirtualność. Matrix jako model rzeczywistości wirtualnej_, Wy-dawnictwo UMCS, Lublin 2013.
  • Heim M., Metaphysics of Virtual Reality, Oxford University Press, New York 1993.
  • Husserl E., Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, t. 2, tłum. D. Gierulanka, PWN, Warszawa 1974.
  • Kirsh D., Poznanie ucieleśnione i magiczna przyszłość projektowania interakcji, „Avant” 2013, z. 2.
  • Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska i J. Migasiński, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.
  • Pokropski M., Cielesna geneza czasu i przestrzeni, IFiS PAN, Warszawa 2013.
  • Shapiro I., Embodied Cognition, Routledge, London 2011.
  • Trybulec B., Fenomenologia a kognitywistyka – dwie metody analizy podmiotu poznania. Perspektywa współpracy i problemy, „Filozofia i nauka. Studia filozoficzne i interdyscy-plinarne” 2015, z. 3.
  • Varela F., Thompson E., Rosch E., The Embodied Mind, MIT Press, Cambridge 1991.
  • Wilson M., Six Views of Embodied Cognition, „Psychonomic Bulletin and Review” 2002, t. 9, z. 4.
  • Zahavi D., Fenomenologia Husserla, tłum. M. Święch, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.
  • Zahorodna K., Problem reprezentacji umysłowych w rozszerzonych systemach poznawczych, Wydawnictwo Fundacji „Projekt Nauka”, Wrocław 2015.
  • Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Poltext, Katowice 2010.
  • http://www.dictionary.com/browse/realm

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_kw_2017_21_99
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.